Citat:
Jan Guillous inlägg är ett exempel på hur vaccinpass inte bör användas.
För att avgöra huruvida vaccinpass kan vara berättigade, så anser jag att en fråga är avgörande: Är vaccinpassens syfte att skydda mot smitta? Eller är vaccinpassens syfte att bestraffa individer som inte vill ta vaccin?
Jag anser att vaccinpass kan vara berättigade, såvida det handlar om att skydda infektionskänsliga människor mot virus. Därför kan vaccinpass kan ha en plats på exempelvis vårdavdelningar för patienter med dåligt immunförsvar.
Det som Jan Guillou förespråkar, är någonting helt annat.
Citat från Jan Guillou:
Allt eftersom diskussionen om vaccinpass har förts, så har jag blivit allt mer negativ mot den sorts användning av vaccinpass som Jan Guillou önskar se. Är det någon annan som tänker på samma sätt som jag?
För att avgöra huruvida vaccinpass kan vara berättigade, så anser jag att en fråga är avgörande: Är vaccinpassens syfte att skydda mot smitta? Eller är vaccinpassens syfte att bestraffa individer som inte vill ta vaccin?
Jag anser att vaccinpass kan vara berättigade, såvida det handlar om att skydda infektionskänsliga människor mot virus. Därför kan vaccinpass kan ha en plats på exempelvis vårdavdelningar för patienter med dåligt immunförsvar.
Det som Jan Guillou förespråkar, är någonting helt annat.
Citat från Jan Guillou:
Men Danmark har, med distinkta och enkla politiska åtgärder, skaffat sig en betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige. Tidigt införde man kravet på vaccinpass för att få gå på krogen och offentliga sammankomster. Och man har börjat vaccinera skolbarn från tolv år och uppåt.Det som Jan Guillou efterlyser, är att vaccinpassen ska vara ett påtryckningsmedel för att pressa ovilliga medborgare att ta vaccinet mot sin vilja.
Att sådana åtgärder fungerar förstår vem som helst, till och med våra journalistepidemiologer.
Säg åt danska män att de måste vaccinera sig för att kunna ta en bajer med kamraterna så kommer de att vaccinera sig fortare än kvickt. Därmed kommer man också åt den besvärligaste gruppen inom den ovaccinerade delen av befolkningen, män mellan 20 och 40 år.
...
Regeringen-Folkhälsomyndigheten avhände sig alltså ett gyllene tillfälle att få turbofart på den enda hittills bevisligen fungerande metoden att bekämpa pandemin. Hade man kopplat den nya friheten att dricka öl i grupp, gå på teater och trängas på sportarenor till det enkla och högst rimliga kravet att uppvisa ett vaccinpass vid entrén så hade läget varit ett helt annat. Nu kan vi i stället vara på väg mot en ny katastrof. Det kan till och med en kolumnist begripa.
Allt eftersom diskussionen om vaccinpass har förts, så har jag blivit allt mer negativ mot den sorts användning av vaccinpass som Jan Guillou önskar se. Är det någon annan som tänker på samma sätt som jag?
Jag Guillou är en rödvinskommunist, de älskar att tvinga andra, själv ska de äta gåslever och kaviar. Regler för andra men inte för dem. Vaccinpass passar honom som handen i handsken.