2021-09-12, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja säkerligen. Jag befarar att även flertalet fullvacinerade kommer att få en släng av den, men då förhoppningsvis någorlunda lindrigt. I vintras fick vi lära oss att mRNA vaccinen kunde uppdateras på ca 6 veckor, men det har vi inte sett så mycket av.

Kunde vara läge för det inför en eventuellt kommande boosterdos.

Absolut, speciellt som Pfizer fick extra bra betalt av EU, vilket borde inkludera forskningskostnader. Annars lär väl Delta-varianten, långsamt, spridas även till vaccinerade.

Hur det blir för sådana vaccinerade som mig, som hade, konstaterad, covid-19 våren 2020, återstår att se. Förhoppningsvis blir det asymptomatiskt eller symptom som jag inte kan skilja från min vanliga vintersnuva.
Citera
2021-09-12, 16:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller med om att det kan vara bra ifall fler svenskar väljer att vaccinera sig. Men hur vill du åstadkomma det? Hur många svenskar finns det som vill vaccinera sig, men som ännu inte har gjort det? Vill du försöka förmå ovilliga personer att acceptera vaccinet vaccinet mot sin vilja? I så fall, hur vill du att det ska gå till?
Region Uppsala har tex. skickat ut kallelser med förbokade tider med gott resultat.

Jag tror det finns två sorters motstånd.
  1. Man vill absolut inte vaccinera sig (kanske 10 %).
  2. Man har egentligen inget emot att vaccinera sig, men man får inte ändan ur vagnen. (kanske 15 %).

Det borde alltså gå att vaccinera någon miljon personer till om man bara gör det lite lättare för dem.
Citera
2021-09-12, 16:21
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur menar du att det skulle gå att leverera mera vård med dit förslag?
Problemet är ju bla. att det inte finns personal med rätt kvalifikationer så att bemanna ett fältsjukhus låter sig troligen inte göras.
Kanske har jag missat något i ditt resonemang, men vad i sådana fall?

Jag är fullständigt övertygad om att det inte saknas utbildad personal i Sverige, utan att problemet är att man inte avsätter skattepengar till att finansiera vården i rimlig omfattning. Notera citaten från min artikel, som alltså handlar om vår medvetet nedmonterade vård och folk som får sparken.

Din andra fråga rör sig för långt offtopic, men vaccinpassen som planerats innehåller både ID, betallösningar och mycket annat, som påminner om kinesiska social credit-systemet. De äldsta planerna jag känner till handlar om att få kontroll över befolkningen i Afrika - folk som har få register. Men varför med vaccin med i soppan?
Citera
2021-09-12, 16:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lite som att bygga upp lager av mjölk med kort datum!

Det är klart att vaccinet ska användas och min gissning är att alla har bäst nytta av att så många som möjligt i världen vaccineras så snart som möjligt.
Gissningen bygger jag på att ju flera som har/får corona/covid desto flera tillfällen när viruset kan mutera.
Färre smittade med kortare sjukdomsförlopp ger färre mutationsmöjligheter.

Ja. Vi behöver vaccinera så många som möjligt i Världen. Ifall det uppstår ett överskott av vaccindoser, så vill jag se dessa skickas till länder med stort behov av vaccin.

Många länder i Sydamerika och Asien har hittills fått nöja sig med kinesiska vacciner med klen effekt. Invånarna i dessa länder skulle kanske bli glada över att få tillskott av västerländska vacciner? Dessa länders beroende av kinesiska vacciner, kan också bidra till att stärka Kinas inflytande. Det kan alltså ligga i västländernas egna intresse att vara generösa med vaccindoser. Därtill så är det naturligtvis som du nämner, att det ligger i allas gemensamma intresse att bekämpa virusets möjligheter att mutera.
Citera
2021-09-12, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag är fullständigt övertygad om att det inte saknas utbildad personal i Sverige, utan att problemet är att man inte avsätter skattepengar till att finansiera vården i rimlig omfattning. Notera citaten från min artikel, som alltså handlar om vår medvetet nedmonterade vård och folk som får sparken.

Din andra fråga rör sig för långt offtopic, men vaccinpassen som planerats innehåller både ID, betallösningar och mycket annat, som påminner om kinesiska social credit-systemet. De äldsta planerna jag känner till handlar om att få kontroll över befolkningen i Afrika - folk som har få register. Men varför med vaccin med i soppan?

I februari i år rådde det i vart fall brist på bl a. sjuksköterskor i samtliga regioner enligt Socialstyrelsen:

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/storre-efterfragan-an-tillgang-pa-legitimerad-halso-och-sjukvardspersonal-inom-flera-omraden/
Citera
2021-09-12, 17:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I februari i år rådde det i vart fall brist på bl a. sjuksköterskor i samtliga regioner enligt Socialstyrelsen:

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/storre-efterfragan-an-tillgang-pa-legitimerad-halso-och-sjukvardspersonal-inom-flera-omraden/
Problemet är, tror jag, att det helt enkelt inte är ett attraktivt yrke. Regioner betalar i regel uselt. Många sjuksyrror söker sig till anställningar på universitet eller kommunalt eller privat och söker sig även utomlands, i regel till Norge, för bättre arbetsvillkor och bättre betalt och bättre arbetstider och större möjligheter att ta ut semester de datum man vill och fan och hans moster.

Den regionala vården är underfinansierad och kostar en jävla massa pengar. Såklart. Kompetens och medicinteknisk utrustning är svindyrt liksom alla "consumables" som går åt. Det privata kan välja sina inriktningar på vården. Plastik, ortopedi eller vad som nu är mest lukrativt, medan regionerna sedan får ta hand om de misslyckade ingreppen som leder till eftervård efter exempelvis en bröstförstoring i det privata.

Regionen kan inte välja bort några patienter, som det privata kan.

Och folket uppskattar inte skattehöjningar för att finansiera den regionala sjukvården. Det är några systematiska problem som den offentliga sjukvården u Sverige står inför.
Citera
2021-09-12, 17:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag undrar vad konspirationsteoretikerna säger nu när tex UK beslutat att inte införa några vaccinationspass?

Var det inte nu som folket skulle på knä inför illuminati, Big Pharma och Bill Gates?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut, speciellt som Pfizer fick extra bra betalt av EU, vilket borde inkludera forskningskostnader. Annars lär väl Delta-varianten, långsamt, spridas även till vaccinerade.

Hur det blir för sådana vaccinerade som mig, som hade, konstaterad, covid-19 våren 2020, återstår att se. Förhoppningsvis blir det asymptomatiskt eller symptom som jag inte kan skilja från min vanliga vintersnuva.

Det är nog inte otänkbart att det kan finnas kommersiella ställningstagande till varför Pfizer dröjer med ett uppdaterat vaccin.

Först infektion och sedan vaccination lär nog göra att du om någon sitter i guldsits. Inte minst med tanke på att genomgången infektion tycks ge både bredare och långvarigare immunitet.
Citera
2021-09-12, 17:51
Medlem
Madagascars avatar
Jan Guillou spekulerar att Sverige är på väg mot katastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jaLd3q/darfor-kan-vi-vara-pa-vag-mot-en-katastrof, idag
Citera
2021-09-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Med tanke på Deltas extrema ”virala lod” så lär den breda ut sig över hela klotet. Det ger extremt goda förutsättningar för ytterligare undervarianter av Delta som på sikt garanterat kommer runda nuvarande vacciner.

Andra bokstavs-varianter tror jag att vi kan glömma under överskådlig framtid, då dessa oavsett ”giftighet” kommer att pressas undan av Delta.

Delta är en variation av original covid-19. Det kommer komma många fler varianter. Speciellt så länge som vi försöker vaccinera oss igenom denna pandemi. Vilket uppenbarligen inte fungerar. Gör bara viruset farligare/mer smittsamt. Människan ska sluta leka gud. Bästa vi kan göra är att rida ut stormen. Isolera oss så mkt som möjligt i X antal år. Med tiden kommer viruset "tappa i effekt".
Senast redigerad av jolter 2021-09-12 kl. 18:00.
Citera
2021-09-12, 17:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jan Guillou spekulerar att Sverige är på väg mot katastrof:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jaLd3q/darfor-kan-vi-vara-pa-vag-mot-en-katastrof, idag
Extremt klarsynt. Tack för delningen.
Citera
2021-09-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller med om att det kan vara bra ifall fler svenskar väljer att vaccinera sig. Men hur vill du åstadkomma det? Hur många svenskar finns det som vill vaccinera sig, men som ännu inte har gjort det? Vill du försöka förmå ovilliga personer att acceptera vaccinet vaccinet mot sin vilja? I så fall, hur vill du att det ska gå till?

Vi kan väl i och för sig vara en del som är i mitt läge.
Jag hade Covid i början av april (låg inne på infektionskliniken). Första budet efter det var att jag inte skulle vaccineras. Sen var budet att jag skulle vaccineras efter ca 6 månader. Sen var budet att jag skulle ta två sprutor. Har nu fått den första men inte den andra. (ska bli om nån vecka).
Citera
2021-09-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Bästa vi kan göra är att rida ut stormen. Isolera oss så mkt som möjligt i X antal år. Med tiden kommer viruset "tappa i effekt".
De du föreslår är en riktig idiotstrategi för årslånga isoleringar betyder ju mest att de som isolerar sig generellt får sämre immunförsvar försämrat psyke och ekonomin går i putten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in