Citat:
Ursprungligen postat av
casefold
Vi jämförde trender för olika temperaturserier och du klankade ner på mig för att jag till skillnad från dig inte "reducerade det stokastiska inslaget" innan trendskattningen.
OK, så du refererade till ett inlägg som jag gjorde 2020-07-07 utan att berätta vad du refererade till.
Det var lite oväntat...
Nej, jag "klankade inte ner" på dig. Vi hade gjort på olika sätt och jag skrev:
«Båda metoderna har kanske för och nackdelar.»
Jag förstår inte hur du kan tolka det som att jag "klankade ner" på metoden att minsta kvadratanpassa till rådata, som du gjorde. Det var definitivt inte min avsikt.
Jag tror att skillnaden mellan hur du gjorde och hur jag gjorde i det sammanhanget var liten.
Däremot skrev jag att respektive metods för- och nackdelar beror på det slumpmässiga innehållets fördelning. Vid Gaussisk fördelning (normalfördelning) är det nog bättre att göra som du gjorde. Vid rektangelfördelning är det nog bättre att göra som jag gjorde. Men, jag gjorde ingen felkalkyl, så jag vet inte säkert. Skillnaden var ju ganska liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
casefold
Jag har aldrig sagt att solcyklerna har någon betydelse. Men ditt påstående var specifikt att 15-årsmedelvärden är bättre än 11-årsmedelvärden för att ta bort en eventuell effekt från solcyklerna.
Jag kan inte minnas att jag påstått att 15-års medelvärden
specifikt var bättre än 11-års medelvärden för att reducera eventuell påverkan från solfläckar, men om jag gjort det så är det naturligtvis tvivelaktigt.
Om jag skrivit något som kan tolkas på det sättet så har jag formulerat mig olyckligt.
Jag hittade vad jag skrev och det var olyckligt formulerat. I synnerhet om man läser det som en enstaka mening utan att sätta in det i sitt sammanhang. Så här skrev jag
«Solfläckar har en liten men inte helt försumbar betydelse. I 11-års medelvärden kan dom möjligen finnas kvar, men i 15-års medelvärden är deras cykliska påverkan, med en period på ca 11 år, borta.»
Jag borde ha skrivit något i stil med:
«Solfläckar, med en period på ca 11 år, har så liten betydelse att dom knappast märks, vare sig i 11-års eller 15-års medelvärden.»
Jag måste fråga. Meningen som jag formulerat dåligt och du hittade fanns i ett ganska långt inlägg. Var det den enda meningen som du såg i inlägget?
–