2021-09-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det var inte alls ett missbruk. Händelsen du hänvisar till var när man eskorterade ett högriskobjekt från en plats till en annan. Om hotet bedöms tillräckligt stort, vilket man faktiskt får anse att det borde vara när en av världens mest jagade personer transporteras, så framförs fordonen i ett väldigt hög fart. Dels för att objektet är tryggare inomhus, dels för att det är svårare att slå till mot en konvoj som rör sig i hög hastighet. En metod som använts över hela världen inom personskydd.

Varför polisen påkallar fri väg har inte privatpersoner något att göra med, i det här fallet var det en helt korrekt bedömning.

Om så var fallet skulle de inte ha släppts in i landet
Citera
2021-09-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
1. Dessa utländska terrorister skulle inte ha släppts in i landet - när de nu gjorde detta-
Ja av miljöskäl - vi har ju beväpnade poliser på gator torg o allmänna* kommunikationsmedel
*de är inte allmänna blufford eftersom bara de som kan o vill betala platsar

Varför skall vi förbruka importerade fossila bränslen på dessa utlänningar o tillåta dito utsläpp

såna här missbruk av blåljus minskar förtroendet för poliser o dess utryckningar

Fakta är att du yrar om missbruk av blåljus när det var ett helt legitimt bruk som gjordes efter planering och godkännanden av berörda myndigheter etc. Samma med vapenlicenserna.

Vad du sen tycker och tror har inget bevisvärde alls, utan visar bara att du är korkad när du påstår att det var missbruk av blåljus när det bevisligen inte är det.

När man så beslutade att använda blåljus vid detta tillfälle så är det för att mannanser det behövs, för att påkalla fri väg för transporten, och då ska folk agera så som det föreskrivs i trafikreglerna. Alltså hålla sig undan och åtsidan så lång det låter sig göras.
Citera
2021-09-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fakta är att du yrar om missbruk av blåljus när det var ett helt legitimt bruk som gjordes efter planering och godkännanden av berörda myndigheter etc. Samma med vapenlicenserna.

Vad du sen tycker och tror har inget bevisvärde alls, utan visar bara att du är korkad när du påstår att det var missbruk av blåljus när det bevisligen inte är det.

När man så beslutade att använda blåljus vid detta tillfälle så är det för att mannanser det behövs, för att påkalla fri väg för transporten, och då ska folk agera så som det föreskrivs i trafikreglerna. Alltså hålla sig undan och åtsidan så lång det låter sig göras.

Det visar ju vilka myndigheter vi har - när andra vill ha vapenlicenser resp köra för fort behandlar '
myndigheter dem helt annorlunda - äckligt bluff o bågsystem i detta land
Citera
2021-09-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
2. En körbana på dessa 2-1-vägar är bred nog för att få plats med två lastbilar i bredd (jag har själv kört om många brandbilar som har stått vid trafikolyckor). Du kör således bara in till kanten så långt du kan och stannar där tills blåljuset har kört om dig.
Om det är en polisbil som blinkar med röd-blå lyktor och vill att man ska stanna, hur gör man då? Ska man stanna på en 2-1-väg eller fortsätta köra tills man kommer till en avfart? Och hur gör man om samma sak händer på motorvägen?
Citera
2021-09-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det visar ju vilka myndigheter vi har - när andra vill ha vapenlicenser resp köra för fort behandlar '
myndigheter dem helt annorlunda - äckligt bluff o bågsystem i detta land

Nej, det visar hur korkad du är som inte begriper ens en så enkel sak som att blåljusen användes helt korrekt enligt lagar och regler.

Myndigheterna eller vårt land har inte bluff o bågsystem bara för att du är för korkad för att förstå enkla saker.

Menar du att det är fel att polisen får köra fortare än skyltat (vare sig de har blåljus på eller inte) bara för att du inte får göra det…?
Citera
2021-09-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Om det är en polisbil som blinkar med röd-blå lyktor och vill att man ska stanna, hur gör man då? Ska man stanna på en 2-1-väg eller fortsätta köra tills man kommer till en avfart? Och hur gör man om samma sak händer på motorvägen?

Ligger han bakom dig och visar polismans tecken STOPP så ska du stanna vid vägkanten. Annars brukar de vänta med att stoppa dig tills det är lämpligt. En del gånger kan de köra om dig, visa med tecken att följa dig till en lämplig plats (det är så de stoppar tunga fordon som inte kan se bakåt).

Polisen är bra dum om de stoppar dig direkt på en 2-1 väg, om du nu inte är en direkt trafikfara som gör att de inte vågar låta dig fortsätta. För då står ni helt i vägen då polisbilen kommer att stå snett bakom dig för att täcka polismannen som står vid din dörr.
Citera
2021-09-11, 11:09
Medlem
Citat:
Nej, det visar hur korkad du är som inte begriper ens en så enkel sak som att blåljusen användes helt korrekt enligt lagar och regler.

Du måste skämta. Det finns många blåljusorganisationer som definitivt inte använder larmanordning på korrekt sätt, ASA är en av dem. Även poliser har svårigheter att använda larmanordning på korrekt sätt. Nu råkar sisterjones påstående handla om personskyddstransport så där används givetvis larmanordning om de till och med åker i konvoj.
Senast redigerad av Methos 2021-09-11 kl. 11:11.
Citera
2021-09-11, 12:28
Medlem
McMakrills avatar
Jag har fått för mig att blåljus är att jämföra med polismans tecken, vilket gäller före trafikljus, skyltar och allmänna trafikregler. Men jag kan ha fel för mig...
Citera
2021-09-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMakrill
Jag har fått för mig att blåljus är att jämföra med polismans tecken, vilket gäller före trafikljus, skyltar och allmänna trafikregler. Men jag kan ha fel för mig...

Nej, blåljus är inte polismans tecken. Det finns ett tecken som numer används på fordon och det är blå-rött sken som är att likställa med stoppspaden och således polismans tecken STOPP/STANNA. Alla övriga tecken är handtecken.
Citera
2021-09-11, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag kapar frågan och för klarhetens skull svarar på en variant du INTE tar upp, MEN som är ganska vanlig.

Du kör, och så kommer det en polisbil bakom dig, och börjar blinka blått. Det är åt dig de blinkar, och de vill att du stannar för en kontroll.

Det är entydigt. De vill att du stannar och låter dem prata med dig. Du är skyldig att stanna!
Det är mycket olagligt att försöka köra ifrån dem!!! Och det är olämpligt att låtsas vara dum och köra på... De blir bara irriterade.

blinka, kör åt sidan om det går och stanna. Om det inte går att köra åt sidan, du får köra lite fram tills du är på en raksträcka med fri sikt och lätt att köra om. Blinka, Kör till vägkanten å stanna.
Höj handen för att markera att du ser dem, och använd blinkers för att visa dem att nu håller du på att köra åt sidan.

Har du dåligt samvete för att din epa är vässad? Eller för att du inte har körkort? Surt. men du måste stanna. Försöker du köra ifrån kommer de nästan säkert att förfölja dig.... Och så får du på köpet extra böter för ovarsam i trafiken... Och kör du ihjäl dig, eller orsakar en trafikolycka, får du stå för fiolerna...

Faktum är att polisen enligt bestämmelserna ska blinka växelvis blått och rött när de vill att ett fordon ska stanna. Det gör de dock långt ifrån alltid, vilket ibland leder till att bilföraren inte förstår att han ska stanna. Poliserna blir då irriterade och slänger sig på tutan i stället.
Citera
2021-09-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du måste skämta. Det finns många blåljusorganisationer som definitivt inte använder larmanordning på korrekt sätt, ASA är en av dem. Även poliser har svårigheter att använda larmanordning på korrekt sätt. Nu råkar sisterjones påstående handla om personskyddstransport så där används givetvis larmanordning om de till och med åker i konvoj.

Snarare är det väl du som skämtar…?

Jag har generellt sett kommenterat den händelse den andre tokfan tjoar om, den som du själv tycks mena använde blåljus korrekt.

Att det kan förekomma fel användning är jag fullt medveten om, för det finns inte den människa som aldrig kan göra fel. Men majoriteten av allt blåljusanvändande av de som har befogenhet att bruka blåljus torde ske enligt reglerna.
Citera
2021-09-11, 17:40
Medlem
Citat:
Att det kan förekomma fel användning är jag fullt medveten om, för det finns inte den människa som aldrig kan göra fel. Men majoriteten av allt blåljusanvändande av de som har befogenhet att bruka blåljus torde ske enligt reglerna.

Nej, en stor majoritet av blåljusanvändandet sker inte enligt det reglemente som finns, dvs i trängande fall. De privatorganisationer som numer får använda blått gör det lite hipp som happ. Även polisen använder blått hipp som happ och även när de arbetar på väg. Det är i stort bara de röda och de gröna som använder blåljus på korrekt sätt, när de ska använda blåljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in