2021-09-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hur vet du att det inte finns flera fall? Den utpekade i just det fallet gjorde en grej av det och gick till media. Hur många väljer att inte göra ett skit? Just det, du har ingen aning. Jag står fast vid det faktum att det inte ska behöva vara en bedömningsfråga. Det ska stå tydligt i lagen att bilister har rätt att köra mot rött eller bryta mot andra trafikregler om blåljus måste släppas fram. Annars kan de dra åt helvete helt enkelt.

Det borde stå i lagen ja, om det var något man var ute efter. Men det är det inte. Det man är ute efter är att andra trafikanter ska försöka vara ett så litet hinder som möjligt för utryckningsfordon. Inte att andra trafikanter ska börja begå en massa lagöverträdelser, eftersom dessa saknar kompetens för att göra sånt.
Citera
2021-09-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det borde stå i lagen ja, om det var något man var ute efter. Men det är det inte. Det man är ute efter är att andra trafikanter ska försöka vara ett så litet hinder som möjligt för utryckningsfordon. Inte att andra trafikanter ska börja begå en massa lagöverträdelser, eftersom dessa saknar kompetens för att göra sånt.

Ja, och då får blåljus gott vänta på att det slår över till grönt.
Citera
2021-09-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ja, och då får blåljus gott vänta på att det slår över till grönt.

Om du inte har någon chans att bli ett mindre hinder för blåljus än att deras fordon måste stanna bakom dig vid ett trafikljus har du gjort två fel. Dels har du en dålig placering i ditt körfält, dels har du kört alldeles för långt fram vid trafikljuset.

Fan, till och med jag, med bred last har lyckats släppa förbi blåljus när jag stannat för trafiksignal.
Citera
2021-09-09, 22:54
Medlem
Citat:
Om du inte har någon chans att bli ett mindre hinder för blåljus än att deras fordon måste stanna bakom dig vid ett trafikljus har du gjort två fel. Dels har du en dålig placering i ditt körfält, dels har du kört alldeles för långt fram vid trafikljuset.

Fan, till och med jag, med bred last har lyckats släppa förbi blåljus när jag stannat för trafiksignal.

Fel. Det är inte alltid det går att flytta på sig utan att bryta mot någon trafikregel. Dessutom skulle det spara sekunder om man tilläts passera trafikljus. Men nej, vill man låta enskild polisman tolka lagen som han vill, då blir det ingen hjälp från min sida.
Citera
2021-09-09, 23:05
Medlem
Citat:
Fel. Det är inte alltid det går att flytta på sig utan att bryta mot någon trafikregel. Dessutom skulle det spara sekunder om man tilläts passera trafikljus. Men nej, vill man låta enskild polisman tolka lagen som han vill, då blir det ingen hjälp från min sida.

Fast på vilket sätt är det att låta enskild polisman tolka lagen?? Ser den som hur tydlig som helst.
Citera
2021-09-10, 00:08
Medlem
Citat:
Fast på vilket sätt är det att låta enskild polisman tolka lagen?? Ser den som hur tydlig som helst.

Så det är ok då att låta ambulansen vänta medan man står vid trafikljus? Ok, då vet vi.
Citera
2021-09-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
New York är imponerande, men det underlättar att en av filerna är markerad FIRE LANE så att alla normala dönickar vet vilken fil som skall lämnas tom.

Det finns kanske sådana men jag har inte sett det. Jag gick in på Google Maps och dubbelkollade. Såg några bussfiler precis som hemma i Stockholm. Nej skälet är tvingande regler. Jag vet för jag tog körkort i USA. Reglerna säger att man måste stanna om det är ett utryckningsfordon som närmar sig. Om man hör en siren, men inte vet var den kommer ifrån, måste man också stanna.
Citera
2021-09-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Du bor inte i Stockholm inte heller flertalet i tråden förstås.

Det du menar menar med 99 fall av 100 verkar inte innefatta köer i Stockholm vilka kan vara flera timmar långa per dag.
Vissa vägar finns inte fysisk plats det bara är så. Mitträcken och annat gör att utryckningsfordon inte kan köra på motsatt vägbana.

Brandbilar tar sig inte fram det finns inte en chans.
Jag undrar hur de gör i rusning för de vet att de får sitta i samma kö som alla andra med eller utan blåljus.
Men det kanske du kan svara på då.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZRTZ6hZ3WI&ab_channel=CyklandeombudStockh olm
"Köer även på helgen"
(Drottningholmsvägen)

Du vet inte vad du pratar om. Jag har bott i storstäder och kört bil i större delen av mitt liv. Även i bonnhålan Stockholm. Om man kör en vanlig personbil är det gott om plats att släppa förbi ett utryckningsfordon. Man kan om man vill och om man har lite innanför pannbenet.

Gå in och kolla på något flygfoto och jämför personbilars bredd med vägens. Också på en trång väg som Drottningholmsvägen går det lätt att släppa förbi en ambulans. Om vänsterfilen håller till vänster och högerfilen håller till höger är det lätt som en plätt. Jag vet, för jag har gjort det.
Citera
2021-09-10, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nja, vi förutsätter att vägen förbi är fri. Annars vore det ingen gåta.

Men jovisst, första gången det hände mig blev jag lite brydd, och körde på lite naivt innan jag insåg att de inte förberedde en omkörning för utryckning, utan faktiskt ville att jag skulle stanna.
Men de var hyggliga, inte irriterade alls.

Vill de att du skall stanna skall de visa polismans tecken-STOPP, dvs de skall tända sina röd-blå lyktor. Annars vill de inte stoppa dig.
Citera
2021-09-10, 09:41
Medlem
Citat:
Så det är ok då att låta ambulansen vänta medan man står vid trafikljus? Ok, då vet vi.

Njaaa, jag sa ju tidigare att du varit en ganska så värdelös bilförare om en ambulans inte kan passera dig vid en trafiksignal. Du vet det där inlägget om att du hade gjort minst 2 fel och så vidare. Den uppfattningen står jag fortfarande för.

Om du som bilförare inte kan skapa en lucka vid en trafiksignal så att ett utryckningsfordon kan ta sig förbi, så är det du som är inkompetent. Så vete fan hur du kan få till din tolkning där. Om jag kunnat göra det med min speciallast, så borde du med din lilla moppebil kunna göra samma sak.
Citera
2021-09-10, 10:01
Medlem
Citat:
Njaaa, jag sa ju tidigare att du varit en ganska så värdelös bilförare om en ambulans inte kan passera dig vid en trafiksignal. Du vet det där inlägget om att du hade gjort minst 2 fel och så vidare. Den uppfattningen står jag fortfarande för.

Om du som bilförare inte kan skapa en lucka vid en trafiksignal så att ett utryckningsfordon kan ta sig förbi, så är det du som är inkompetent. Så vete fan hur du kan få till din tolkning där. Om jag kunnat göra det med min speciallast, så borde du med din lilla moppebil kunna göra samma sak.

Fast nu spekulerar och svamlar du bara. Du menar alltså på allvar att det inte finns situationer där det helt enkelt inte går att passera utan att köra mot rött? Varför ska vi ta råd från någon bonde på vischan som uppenbarligen inte har adekvat erfarenhet från bilkörning i storstäder.
Citera
2021-09-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som sagt, du har noll koll och n m susning om hur dessa saker la gå till.
Alltså, du har inga som helst seriösa stöd för att blåljus missbrukades vid det tillfället, mer än vad din vilsna skalle tycker….

Tror du allmänheten hade uppskattat om man satte dessa besökare på en vanlig buss med annat folk, med vapen och allt, istället för att som brukligt slussa dem i separata fordon med blåljus i följe…?

1. Dessa utländska terrorister skulle inte ha släppts in i landet - när de nu gjorde detta-
Ja av miljöskäl - vi har ju beväpnade poliser på gator torg o allmänna* kommunikationsmedel
*de är inte allmänna blufford eftersom bara de som kan o vill betala platsar

Varför skall vi förbruka importerade fossila bränslen på dessa utlänningar o tillåta dito utsläpp

såna här missbruk av blåljus minskar förtroendet för poliser o dess utryckningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in