2021-09-07, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag menade belägg för att man aldrig får köra mot rött eller för fort.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott samt Körkortslag (1998:488)
Citera
2021-09-07, 09:03
Medlem
hibernalhatts avatar
Har alltid lärt mig att "nöd går före rätt" och har dessutom fått detta prövat i domstol till min fördel...
Du skall lämna "fri väg" för utryckningsfordon, sen om det innebär att du kör mot rött, kör upp på gångbanan eller dylikt spelar ingen roll...

Herregud, idag verkar de flesta bilförare ha hittat körkortet i flingpaketet...
Senast redigerad av hibernalhatt 2021-09-07 kl. 09:07.
Citera
2021-09-07, 09:08
Medlem
Befintliga trafikregler slutar inte gälla bara för att utryckningsfordon kommer bakifrån. Med det sagt, du skulle givetvis aldrig få böter om du försiktigt och respektfullt exempelvis kör upp på en trottoar. Att köra mot rött eller själv börja köra 140 på en 90-sträcka är givetvis inte ok.
Citera
2021-09-07, 09:12
Avslutad
Många verkar inte ens märka att de har ett vilt tjutande utryckningsfordon bakom sig, själv kör jag mot rött eller liknande för att släppa fram, om det är säkert förstås.
Det måste väl va skillnad om man kört bil dagligen i många år och är van vid liknande situationer eller någon upplever det för första ggn och får panik vad man bör göra och inte.
Senast redigerad av pe11e 2021-09-07 kl. 09:47. Anledning: Tillägg
Citera
2021-09-07, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Har alltid lärt mig att "nöd går före rätt" och har dessutom fått detta prövat i domstol till min fördel...
Du skall lämna "fri väg" för utryckningsfordon, sen om det innebär att du kör mot rött, kör upp på gångbanan eller dylikt spelar ingen roll...

Herregud, idag verkar de flesta bilförare ha hittat körkortet i flingpaketet...

Det finns prejudikat att man inte får bryta mot laget för att lämna fri väg.

Vi som utbildats i utryckning får inpräntat att vi inte har rätt att kräva att folk bryter mot lagen samt att man inte får bryta mot lagen för att lämna fri väg.

Sluta sprida desinformation som kan sätta folk i klistret.
Citera
2021-09-07, 09:27
Avslutad
Som vissa skrivit så är det "ok" att kanske köra fram igenom rött lite snyggt för att lämna fri väg och i 99% av gångerna går det bra.

Problemet är att om ni orsakar en olycka MÅSTE det utredas och bara för att ni hade ett blåljus bakom er hade ni ingen rätt att bryta mot lagen. Olyckan blir då ert fel, försäkringen kommer gå på er försäkring och Polis MÅSTE ta upp ev anmälan.
Citera
2021-09-07, 09:46
Medlem
Jag fattar inte hur folk tänker. Jag bor i närheten av en väg där det ofta passerar utryckningsfordon. I nittionio fall av hundra finns det inget som helst skäl att bryta mot trafikregler.

Jag har gått blåljusutbildning själv och där fick jag lära mig en viktig sak: om du måste köra mot rött så gör det långsamt. Genom att köra mot rött eller liknande så mångdubblar du risken för en olycka, och om du är inblandad är det en stor fördel om eventuella vittnen säger att det var det andra fordonet som körde på tok för fort.

Så om jag står vid ett rödlyse krypkör jag lite åt sidan för att släppa fram. I övrigt tycker jag att man borde införa samma lagstiftning som i USA.

When an emergency vehicle is approaching:
Pull over to the edge of the roadway, clear of intersections, and stop.
Remain there until the emergency vehicle has passed.

Det är helt fantastiskt att se hur brandkåren kommer fram i rusningstid i New York. En gata som är helt igenkorkad med bilar och plötsligt öppnar sig en ränna där utryckningsfordonen kommer fram. Som Moses vid röda havet.

Jag gör likadant som i staterna. Jag blinkar höger, stannar på första lämpliga ställe och håller foten på bromsen så att bromsljusen är på. Om jag är på motorvägen lättar jag på gasen och håller höger så gott det går. Det brukar räcka för att en massa idioter ska börja köra om trots annalkande blåljus.
Citera
2021-09-07, 10:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Vet inte jag. Kan tycka att det inte är så konstigt om man blir jättestressad av att behöva köra mycket fortare än man är van vid och har en ambulans bakom sig med blåljus. Det kan leda till att man missar avfarter. Normalt ska man ju heller inte köra fortare än man klarar av, men det här är ju lite av ett specialfall. Kan tycka att snuten borde låtit det där passera. Resultatet blev ju att många tänkte att det inte lönar sig att försöka göra rätt eftersom det bara straffar sig.

Här har du en artikel https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1/hjalpte-ambulans--da-rok-korkortet
Blir ju en absurd situation: De har på blåljus för att signalera att de har bråttom. Skulle de dock slå av blåljusen så blir ju signalen att det inte är så bråttom …

Instämmer med din slutmening. Tror att de flesta uppfattat detta som att man inte ska bry sig om blåljusen man har bakom sig. Att det fanns möjligheter att köra åt sidan har inte direkt framkommit, utan det har låtit som att men befunnit sig på en smal väg.
Otroligt klantigt skött av snutarna. Sunt förnuft, vad är det..?

Men oavsett så är det ju en stressig situation, man måste även (kunna) planera för att köra åt sidan.
Vad händer om man svänger av? Finns där mötande trafik?
Citera
2021-09-07, 10:14
Medlem
Citat:
Vet inte jag. Kan tycka att det inte är så konstigt om man blir jättestressad av att behöva köra mycket fortare än man är van vid och har en ambulans bakom sig med blåljus. Det kan leda till att man missar avfarter. Normalt ska man ju heller inte köra fortare än man klarar av, men det här är ju lite av ett specialfall.

Fast man ska ju inte köra snabbare än man klarar av. Om man tappar kontrollen och kraschar in i mitträcket kommer ju ambulansen bli mycket senare än om man håller lite lägre fart.
Citera
2021-09-07, 10:50
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Var en för några år sedan som stod först vid ett rödljus. Utryckningsfordon kom med blåljus bakifrån varpå bilisten sakta körde halvt förbi linjen vid rödljuset med fullt rattutslag för att lämna fri väg.
Konsekvensen blev dryga böter och indraget körkort. Kanske räddade ett liv också men det var inte lika viktigt. Det var viktigare att straffa denna hädelse. Borde ha blivit fyrdelad också.

Låter osannolikt, nästan som en skröna. Finns källa på detta?
Citera
2021-09-07, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott samt Körkortslag (1998:488)
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Citera
2021-09-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Det kan t ex vara:
  1. Jag står närmast ett rödljus i en korsning och en polisbil eller ambulans dyker upp snabbt. Måste jag vänta vid rödljuset till dess det slår om eller får jag köra ut i korsningen mot rött?
  2. Jag befinner mig på en 2-1-väg och har bara en fil och ett par kilometer till dess att vägen blir tvåfilig. I backspegeln ser jag en ambulans med blinkande blåljus. Får jag trycka plattan i botten eller måste jag hålla hastighetsbegränsningen?
  3. Eller: Jag befinner mig på en gata när ett gäng brandbilar närmar sig så snabbt som bara brandbilar kan alltmedan det blå ljuset blinkar i mina backspeglar. Får jag köra upp på trottoaren med folk på för att lämna väg?

Kort sagt - får jag vara hjälpsam och bryta mot lagen?

Du får aldrig själv bryta mot lagen för att släppa fram blåljus. Däremot bör du alltid göra det du kan för att hjälpa dem komma fram - sväng in på en avtagsväg, in mot vägrenen eller in i en parkeringsficka om det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in