2021-09-09, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nej, jag begick ingen lagöverträdelse din löjliga aspis. Bevisa det då 😂 De kunde inte göra ett skit åt det annat än att vänta tills det slog över till grönt. Vill du att jag skulle bryta mot lagen eller? Hur ska du ha det? Du är verkligen trög.
Du bryter minst mot trafikförordningen (andra kapitlet, femte paragrafen).
Citera
2021-09-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag skiter i om du kör mot rött eller ej, det är inte det som är huvudfrågan. Du ska ge fan i att aktivt hindra utryckningsfordon genom att sakta ner och placera dig som en bromskloss på vägen som du tidigare beskrivit att du gör. Det är ju fullständigt hål i huvudet att du grinar över att du inte vill köra mot rött eller bryta spärrlinjer när du samtidigt gör andra regelöverträdelser som är minst lika illa.

Om värnandet om att sjuka eller skadade människor snabbt kan komma in till akuten, räddningstjänsten kan komma fram till ett hjärtstopp innan det är för sent och polis kan avstyra våldsamheter innan någon blir ihjälslagen gör mig till ett regimtroll så är jag gärna det. Hellre det än en kackerlacka som av allt att döma köpt sitt körkort i en bananrepublik.

Buhu vilket vackert tal. Du är säkert den största filantropen i världen. Så klart skitsnack, då du är en egoistisk liten fitta som egentligen bara bryr sig om sig själv.

Så länge lagarna är otydliga tänker jag visa min poäng. Vill du ha ändrig, se till att reglerna ändras istället för att grina här dygnet runt som en jävla luffare. Det ska inte behöva vara upp till enskild polisman för bedömning. Fattar du trögt?
Citera
2021-09-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du bryter minst mot trafikförordningen (andra kapitlet, femte paragrafen).

Aha så du erkänner att vi har en paradox. Ok, bra men det vet vi redan. Jag väljer då att bryta mot lagen genom att inte bryta mot lagen. Jag släpper INTE förbi blåljus. De får ta sig runt själva helt enkelt utan min hjälp.
Citera
2021-09-09, 01:24
Medlem
Citat:
Buhu vilket vackert tal. Du är säkert den största filantropen i världen. Så klart skitsnack, då du är en egoistisk liten fitta som egentligen bara bryr sig om sig själv.

Så länge lagarna är otydliga tänker jag visa min poäng. Vill du ha ändrig, se till att reglerna ändras istället för att grina här dygnet runt som en jävla luffare. Det ska inte behöva vara upp till enskild polisman för bedömning. Fattar du trögt?
Vilket hjärndött resonemang. Viljan att utryckningsfordon ska kunna ta sig fram är allt annat än egoistiskt, då man sällan själv drabbas. Lagen är väldigt enkel. Det är du som gör den svår då du har samma intelligenskvot som din skostorlek. Utöver detta så sitter du och fantiserar om händelser med folk som blivit dömda för att de underlättat passage av utryckningsfordon. Händelser som av allt att döma aldrig ägt rum på det sätt som du tänker dig. Reglerna är bra och tydliga som de är men de kommer förstås aldrig vara tillräckliga för någon som behöver en instruktionsbok för hur man knyter skosnörena.
Citera
2021-09-09, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Måste det inte finnas en polisbil med? Har du ambulans ellert brandbil stannar de för fasiken inte dig om du kör för fort för att hjälpa bokomvarande utryckningsfordon ( ej polis).

Under utryckning gör nog inte polisen mycket åt det. Definitivt inte ambulans eller brandbil heller.

Polisbil finns bara med om det befaras fara för räddningstjänsten eller om det finns misstanke om brott har begåtts.

Men om misstanke om brott har begåtts, så är det avgörande vad/hur som har hänt, så kan det hända att det handlar om brott som går att utreda dagen efter, då följer dom inte med. Exempelvis arbetsplatsolycka.

Men att du bryter benet ute på stan, eller hugger yxan i benen när du klyver ved, så kommer inte polisbilen följa med.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-09-09 kl. 02:21.
Citera
2021-09-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Det kan t ex vara:
  1. Jag står närmast ett rödljus i en korsning och en polisbil eller ambulans dyker upp snabbt. Måste jag vänta vid rödljuset till dess det slår om eller får jag köra ut i korsningen mot rött?
  2. Jag befinner mig på en 2-1-väg och har bara en fil och ett par kilometer till dess att vägen blir tvåfilig. I backspegeln ser jag en ambulans med blinkande blåljus. Får jag trycka plattan i botten eller måste jag hålla hastighetsbegränsningen?
  3. Eller: Jag befinner mig på en gata när ett gäng brandbilar närmar sig så snabbt som bara brandbilar kan alltmedan det blå ljuset blinkar i mina backspeglar. Får jag köra upp på trottoaren med folk på för att lämna väg?

Kort sagt - får jag vara hjälpsam och bryta mot lagen?

1. Du får bara bryta stoppsignaler och spärrlinjer om någon beordrar dig att göra så, dvs med polismans tecken, vilket ges ut av ordningsmakten, vägtrafikledare och räddningsledare.

2. En körbana på dessa 2-1-vägar är bred nog för att få plats med två lastbilar i bredd (jag har själv kört om många brandbilar som har stått vid trafikolyckor). Du kör således bara in till kanten så långt du kan och stannar där tills blåljuset har kört om dig.

3. I det här fallet får du faktiskt köra upp lite på trottoaren om brandbilarna inte kommer fram. Man behöver ju inte meja ned folket som går där för det. Annars kommer brandbilarna själva att köra upp på gångbana etc. om det är den snabbaste vägen.
Citera
2021-09-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Har alltid lärt mig att "nöd går före rätt" och har dessutom fått detta prövat i domstol till min fördel...
Du skall lämna "fri väg" för utryckningsfordon, sen om det innebär att du kör mot rött, kör upp på gångbanan eller dylikt spelar ingen roll...

Herregud, idag verkar de flesta bilförare ha hittat körkortet i flingpaketet...

Nöd går före rätt, ja. Men här ställs den nödställdas enskilda rätt mot ett flertal andra trafikanters rätt. Därför är det numer inte okej att bryta mot stopplikter utan att du har blivit beordrad till det. Beordrar kan du bli av berörd ordningsmakt (polis, mp osv.), vägtransportledare och räddningsledare.

Säkerheten för korsande fordon är viktigare än den nödställde i ambulansen eller objektet som brandkåren ska till.
Citera
2021-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Frågan borde justeras.

Hur vill Ni poliser att man skall agera när ni kör med blåljus o har bråttom o vill fort fram-
exempel med situationer emotses.

och

Anser Ni man skall agera annorlunda om blåljusen kommer från ambulans eller brandbil-
i så fall hur.

Skulle kunna läggas även i fråga polistråden

Men... för polisen är det liksom inte ens något problem. Vill de fram, och då menar jag VILL de fram så kan de gott och väl kliva ur bilen och beordra. De kan även beordra från bilen. Men då faller ansvarsfrågan på polismannen om det blir en olycka.

Det händer liksom flera gånger i månaden att man kan få möjligheten att fritt braka igenom alla trafikljus på Bergslagsvägen och Ulvsundaleden när en eskort kommer. Då är det MC-poliser som beordrar dig att köra mot rött.

Annars får man inte köra mot rött.
Citera
2021-09-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag kapar frågan och för klarhetens skull svarar på en variant du INTE tar upp, MEN som är ganska vanlig.

Du kör, och så kommer det en polisbil bakom dig, och börjar blinka blått. Det är åt dig de blinkar, och de vill att du stannar för en kontroll.

Det är entydigt. De vill att du stannar och låter dem prata med dig. Du är skyldig att stanna!

Ja, blåblink är entydigt, men inte som du tror. Nej, ingen är skyldig att stanna för blåblink. Du bromsar in och väjer till kanten för att släppa förbi ett trängande fordon.

Citat:
Det är mycket olagligt att försöka köra ifrån dem!!! Och det är olämpligt att låtsas vara dum och köra på... De blir bara irriterade.

Nja, det är faktiskt inte olagligt att smita från polisen (om detta nu inte har ändrats). Olagligt blir det med penningböter om du ignorerar polismans tecken. Men att polisbilen blåblinkar tyder INTE på att de ger polismans tecken- STOPP. Utan det tyder bara på att de begär fri väg. Lugn, även polisen har svårigheter att förstå skillnaden mellan blåblink, helljusblink och polismans tecken- STOPP (röd-blå-blink). Själv släpper jag inte förbi polisbilar som bara helljusblinkar. Jag har blivit stannad några gånger för detta och hänvisar då till rätt paragraf i trafikförordning där det står att trafikant skall väja för utryckningsfordon med LARMANORDNING påslagen, dvs blått ljus och ljudsignal.
Citera
2021-09-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, blåblink är entydigt, men inte som du tror. Nej, ingen är skyldig att stanna för blåblink. Du bromsar in och väjer till kanten för att släppa förbi ett trängande fordon.

Nja, det är faktiskt inte olagligt att smita från polisen (om detta nu inte har ändrats). Olagligt blir det med penningböter om du ignorerar polismans tecken. Men att polisbilen blåblinkar tyder INTE på att de ger polismans tecken- STOPP. Utan det tyder bara på att de begär fri väg. Lugn, även polisen har svårigheter att förstå skillnaden mellan blåblink, helljusblink och polismans tecken- STOPP (röd-blå-blink). Själv släpper jag inte förbi polisbilar som bara helljusblinkar. Jag har blivit stannad några gånger för detta och hänvisar då till rätt paragraf i trafikförordning där det står att trafikant skall väja för utryckningsfordon med LARMANORDNING påslagen, dvs blått ljus och ljudsignal.

Nja, vi förutsätter att vägen förbi är fri. Annars vore det ingen gåta.

Men jovisst, första gången det hände mig blev jag lite brydd, och körde på lite naivt innan jag insåg att de inte förberedde en omkörning för utryckning, utan faktiskt ville att jag skulle stanna.
Men de var hyggliga, inte irriterade alls.
Citera
2021-09-09, 21:53
Medlem
Citat:
Aha, så du menar att man får böter oavsett. Precis min poäng. Otydliga regler. Bedömningsfråga. Ska inte behöva vara så. Bra att du fattat din dumma åsna.

Jo, visst, till viss del är det en bedömningsfråga, det har du helt rätt i. Så därav, är det lättaste, och säkraste du kan göra när det kommer ett blåljus att försöka försvinna ur vägen för det. Dock hänvisar du ju hela tiden till ett fall, där en person försökte klara sig ur en fortkörning genom att skylla på blåljuset. Men du verkar helt ha missat att han hade flertalet chanser att försvinna ur vägen, chanser han inte tog för att han ville köra fort. På det sättet ökade han risker för medtrafikanter, risker för patienten som låg i ambulansen, och risker för sig själv.

Tycker du verkligen inte att det är rätt att skriva ut böter till en idiot som tog den absolut farligaste lösning, som var absolut sämst för alla inblandade??
Citera
2021-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jo, visst, till viss del är det en bedömningsfråga, det har du helt rätt i. Så därav, är det lättaste, och säkraste du kan göra när det kommer ett blåljus att försöka försvinna ur vägen för det. Dock hänvisar du ju hela tiden till ett fall, där en person försökte klara sig ur en fortkörning genom att skylla på blåljuset. Men du verkar helt ha missat att han hade flertalet chanser att försvinna ur vägen, chanser han inte tog för att han ville köra fort. På det sättet ökade han risker för medtrafikanter, risker för patienten som låg i ambulansen, och risker för sig själv.

Tycker du verkligen inte att det är rätt att skriva ut böter till en idiot som tog den absolut farligaste lösning, som var absolut sämst för alla inblandade??

Hur vet du att det inte finns flera fall? Den utpekade i just det fallet gjorde en grej av det och gick till media. Hur många väljer att inte göra ett skit? Just det, du har ingen aning. Jag står fast vid det faktum att det inte ska behöva vara en bedömningsfråga. Det ska stå tydligt i lagen att bilister har rätt att köra mot rött eller bryta mot andra trafikregler om blåljus måste släppas fram. Annars kan de dra åt helvete helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in