Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag skulle vilja fokusera på den kommande huvudförhandlingen, och hur Ebba Busch och hennes advokat tacklar sin bevisbörda. Intressant är vad de vill styrka. Ännu mer intressant vad de inte styrker och därigenom undviker pikanta frågeställningar.
Du som har koll. Kan du inleda med en lista på Ebbas vittnen, och dina funderingar om vad de ska styrka, och hur du ser på bevisvärdet, tillförlitligheten hos dessa vittnen, så kan vi övriga vänner och ovänner, har ett underlag för debatt.
Jag hållet verkligen med om att att det vore roligt om diskussionen här la lite fokus framåt. Det tror att Ebba inte räknade med att behöva styrka det hon säger och påstår. Hon är van vid att hennes ord bär stor trovärdighet och räknaren med det även här.
Men att jag har god koll håller jag inte riktigt med om. Jag har minne som en åderförkalkad guldfisk. Så även om jag läst de flest inlagor. Så har jag glömt det mesta.
Så jag tar de vittnena jag minns på rak arm.
•Mari-Linn Stenlund.
Ebbas väninna som medverkade vid kontraktsskrivningen. Jag tror hon ska styrka att allt gick rätt och riktigt. Det faktumet att hon jobbar som PR-konsult kan jag tycka är lite svårt, hon är så van att försöka påverka människor i sin yrkesroll att hon knappast tänker på om det görs.
Om jag var Esbjörns ombud hade jag velat fråga henne hur länge det hela tog. De gick in i huset för att skriva klockan 3, men hur dax skedde påskriften. Vidare skulle jag vilja fråga om de åt eller drack något tillsammans där i köket.
• Erik, mäklaren som daterar sin värdering två månader efter kontrakskrivningen.
Ebba har ju inte kunnat lämna in någon relevant värdering på huset. Så meningen med hans vittnesmål måste ju vara att han visst gjort en muntlig värdering till Ebba innan priset bestämdes. Om det funnits en relevant värdering så hade hans vittnesmål varit helt onödigt.
Som Esbjörns ombud hade jag frågat om han varit på plats vid huset. Om han oxå informerat Esbjörn om värderingen. Om han inte gjort det hade jag undrat om han anser sig brustet i mäklar etik.
•Polis som förhörde Esbjörn vid trafikbrottet.
Meningen är väll att hen ska vittna om att Esbjörn verkade vara vid sina sinnens fulla bruk vid polisförhöret. Men då hen som polis knappast har befogenhet att bedömas det tycker jag detta vittne är helt meningslöst.
Som Esbjörn ombud hade jag enbart frågat om hennes medicinska utbildning.
•Ebbas mamma
Jag tror syftet med henne är att hon ska stärka att Esbjörn var glad som en lärka efter att kontraktet skrivets. Jag vet inte hur det är vid tvister, men vid ett så nära familjeband hade hon vid ett brottsmål inte fått vittna under ed. Vilket gör hennes ord mindre värda rättsligt.
Jag kan mycket väl ha glömt något vittne. Men
Dessa är enligt mig en sorglig skara vittnen som knappast stärker något Ebba säger.