2021-09-08, 20:07
Medlem
Ossans avatar
Kanske tog i lite men löpstilen är märklig. Framåtböjd Specielllt med tanke på att han tävlat i grenen vad jag förstått. Så många frågor men få svar.
Citera
2021-09-08, 20:51
Medlem
Var hittar jag filmen som alla verkar ha sett, där han springer?
Citera
2021-09-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Nu är detta bara något jag har hört på omvägar.
Men en bekant berättade för mig att det visst hade varit en del strul i familjen och att socialen bla varit inblandad en hel del.

Visst även om det nu är sant så är det ju tråkigt. Ingen vill väl att sitt barn ska försvinna eller dö.
Men det verkar ju helmysko allting.
Det är något som inte stämmer och helhetsbilden över kvällen känns "fel". Att ingen från festerna pratar eller har sagt något är ju väldigt lustigt. Detta är nog för att man just vill skydda sig själva från att bla använt droger eller stora mängder alkohol etc. Det var ju bara veckan? före som det ryktades att det vart nya starka droger i omlopp i staden.
Det ryktades ju även bara dagarna efter att det förkommit både det ena och andra på festen.

Så ur ett perspektiv så talar det ju rätt starkt för att man just har träffat någon och något har gått snett. Pengar eller andra motiv är väl en sak. Men är man drogpåverkad av starka droger och det slår slint så tror jag att man kan förstå händelse förloppet att han springer runt och knackar på dörrar och verkar förvirrad osv. Om han nu har dragit till skogs eller om någon har jagat efter vet vi ju inte. Men det känns ju rätt troligt ändå.

Att han på egen vilja hade velat hålla sig undan känner relativt fel.
Då borde man tex har plockat ut pengar och tagit med sig vissa ägodelar eller iaf klätt sig efter vädret. Att hålla sig gömd idag är relativt svårt i långa loppet. Så det spåret tror jag inte alls på.
Jag är nästan övertygad att det förekom droger på festen. Och ingen säger något om det för att själva inte råka illa ut. Hoppas isåfall att de ligger sömnlösa och aldrig mer få må bra. Tror tyvärr att även hans bror vet något. Tänker på stackars familjen som aldrig får något svar.
Citera
2021-09-09, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallbarrskotte
Jag är nästan övertygad att det förekom droger på festen. Och ingen säger något om det för att själva inte råka illa ut. Hoppas isåfall att de ligger sömnlösa och aldrig mer få må bra. Tror tyvärr att även hans bror vet något. Tänker på stackars familjen som aldrig får något svar.

Varför tror du det?
Citera
2021-09-09, 08:11
Medlem
Ossans avatar
Finns länkar till filmerna någonstans i tråden, borde gå att söka och hitta. Jag lyckades ladda ner dom på nått vis utan att jag visste om det. Lagrades i telefonen automatisk.
Citera
2021-09-09, 09:15
Medlem
Ber om ursäkt om jag inte orkar scrolla bak i tråden och leta, men visst var hans mobil kvar på festen?
Vilken tid sa vännerna att han lämnade huset, och vilken tid hade han senaste aktiviteten på steam eller vart det nu var?
Blev bara tveksam om den kronologiska ordningen stämmer här 🙄
Citera
2021-09-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananas25
Ber om ursäkt om jag inte orkar scrolla bak i tråden och leta, men visst var hans mobil kvar på festen?
Vilken tid sa vännerna att han lämnade huset, och vilken tid hade han senaste aktiviteten på steam eller vart det nu var?
Blev bara tveksam om den kronologiska ordningen stämmer här 🙄

Ca 20.00 går M till en villa på Ågårdsvägen, han ska plugga och chilla säger han. Hans bror är redan där.

20:00 M och vänner är på Ågårdsvägen

21:00 M och vänner går till Klotvägen

00.00 Ingen drack alkohol efter detta

00:10 killarna, en tjej går mot villan på Ågårdsvägen

00.30 Är första uppgiften om att M säger att han “drar nu” denna tid har ändrats

00:55 M kommenterar något spel som han och en kompis spelar i sina mobiler.

01:10 någon ser honom i skogsdungen mellan Bondegatan och Strömgatan.

01:15 Andra uppgiften är att M lämnar huset på Ågårdsvägen. En i tråden har sagt att en tjej har sagt att han inte alls har sagt att han skulle dra hem, inte hört något om detta mer dock.

01:20Larmet vid garagedörren av ett hus på Smalspåret startas av att M är där

01:34 M fångas på film från huset

01:39 M fångas på film från huset

01:44 Larmet går på husets baksida på Sickingevägen eftersom M känner på dörren

01.45 Då kommer D (bror) hem och har förstått att M är borta
Han berättar för E att cykel,mobil, jacka och skor är kvar på Ågårdsvägen
De Ringer kompisen för att de ska leta efter M
D och E tar sig till Villan på Ågårdsvägen
D letar i Hjortsbergsparken

Under tiden...
01:54 Mattias springer vidare från huset på Smalspåret via Sickingevägen mot Påalsvägen.
Strax efter..eller ungefär samtidigt
E och D letar i Villan men M är inte där de ringer polisen
E går ut och tittar i trädgården och sen in igen då ser hon hans skor i garaget och någon har nyligen lagt Ms jacka på trappan.

02.40 Ber polisen E och D att gå hem
02.40-03.07
De går till korsningen mellan Ågårdsvägen, Axel Rothsgatan och Strömgatan och hör regelbundna rop (svårt att lokalisera ropen)
Dennis tror att ropen kommer från Hjortsbergsparken och springer åt det hållet.
E stannar och lyssnar efter de ANDRA (?) ropen.
De kommer från det motsatta hållet, från Replösaområdet.
Det hörs även en hel del hundskall från samma område.
E och D springer mot Replösa mellan höghusen på Strömgatan och genom Järnvägsbron.
Mitt på Järnvägsbron säger D att han hör tydligare nu - någon ropar ”Hjälp!” de springer vidare på en stig till vänster om bron och sedan in bland husen. De stannar. Ropen hörs inte längre.

03:07 De ringer till kompisen för att han ska be polisen komma ut och leta efter Matti i Replösaområdet. Kl. är Polisen säger återigen att de måste sluta leta i området för de kan förstöra spår, de måste gå hem.

hur lyckas han spela spel lugnt på festen 00.55 men vara i ”dungen” 01.10, i huset 01.15 och sen starta ett billarm 01.20?
Och enligt uppgift är pappan och dottern ute och letar..när då undrar jag???
Varför blir D orolig så snabbt efter att M har gått?
Vad gör polisen när de be de att gå hem? De är ju kvar i huset när E ringer dom igen..
Rykten säger att M skulle sova där men att det kom fler till festen..vilka?

Spekulera gärna..
Citera
2021-09-09, 18:08
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Jag hänger upp mig på filmen som tjejen tog då han sprang på vägen utanför. Dels hans haltande/asande och ihopvikta still. Också att han ser ut att ta sig för magen. Tjejens starka reaktion på det hon ser är också svårförklarad. Hon är självklart förhörd så det är utrett. Tittade på filmerna innan och blir lika förvånad och frågandes varje gång.

Tjejens agerande är mycket märkligt.

Det mesta av filmen är på henne själv. Sedan säger hon: "Nu händer det något!" och skrattar.
Verkar störd på något sätt.
Citera
2021-09-09, 18:13
Någon som kan kopiera texten till denna från dagens Smålänningen?

https://www.smalanningen.se/logga-in...-tillforlitlig

Förstår inte hur Polisen tänker? De som inte ens ville testa DNA på strumpan. Att de även sa att det inte hade spelat någon roll om det visade sig vara hans strumpa. Det är en självklarhet att det hade spelat roll. Då man kan kartlägga något vettigt spår efter sista vittnet sett honom.

Istället har Polisen koncentrerat sig att dyka i ån i flera flera månader utan något spår. Sen säga att hunden Sonja inte är tillförlitlig? När hunden Sonja tidigare kunnat hitta försvunna personer.

Hur tänker Polisen i Ljungby egentligen? Någon som kan förklara för mig?

*OBS!
Jag kritiserar INTE hela Svenska Polisen, utan undrar helt allvarligt talat över hur de tänker här*
Senast redigerad av dizziemind 2021-09-09 kl. 18:16.
Citera
2021-09-09, 18:21
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dizziemind
Någon som kan kopiera texten till denna från dagens Smålänningen?

https://www.smalanningen.se/logga-in...-tillforlitlig

Förstår inte hur Polisen tänker? De som inte ens ville testa DNA på strumpan. Att de även sa att det inte hade spelat någon roll om det visade sig vara hans strumpa. Det är en självklarhet att det hade spelat roll. Då man kan kartlägga något vettigt spår efter sista vittnet sett honom.

Istället har Polisen koncentrerat sig att dyka i ån i flera flera månader utan något spår. Sen säga att hunden Sonja inte är tillförlitlig? När hunden Sonja tidigare kunnat hitta försvunna personer.

Hur tänker Polisen i Ljungby egentligen? Någon som kan förklara för mig?

*OBS!
Jag kritiserar INTE hela Svenska Polisen, utan undrar helt allvarligt talat över hur de tänker här*
Klistrar in lite grann: (Gruppen = Spårhundsgruppen)
Citat:
I somras undersökte därför polisen om gruppens resurs skulle kunna vara behjälplig för polisen. Man utförde bland annat tester med blodhunden Sonja.
– Och med resultatet vi fick kan vi konstatera att svensk polis inte har någon nytta av deras resurs.

Var hon inte tillförlitlig?
– Nej. Den förmåga som hunden och hela det paketet som gruppen leverera är inget som svensk polis kan ha någon nytta av.

Detta kanske redan har skrivits om men jag kände inte till det:
Citat:
Inledningsvis blev det en viss förvirring för blodhunden Sonja då Mattias har en tvillingbror - med identiskt dna – vars spår hon troligen började följa istället. Under den fjärde dagen ledde spåren åt Tutaryd och Sonja rörde sig vid Tutarydssjön med omnejd.
Citera
2021-09-09, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Klistrar in lite grann: (Gruppen = Spårhundsgruppen)

Detta kanske redan har skrivits om men jag kände inte till det:

Var det detta som stod i Smålänningen? Okej tackar så mycket för du klistrade in text.
Hittade även denna länken som förklarade just det du klistrade in.

https://sverigesradio.se/artikel/pri...5CZaY-0s9AxVJU
Citera
2021-09-09, 18:40
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dizziemind
Var det detta som stod i Smålänningen? Okej tackar så mycket för du klistrade in text.
Hittade även denna länken som förklarade just det du klistrade in.

https://sverigesradio.se/artikel/pri...5CZaY-0s9AxVJU
Ja jag kopierade från smålänningens tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in