2021-09-09, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Ja jag kopierade från smålänningens tidning.

Tack
Citera
2021-09-09, 18:43
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dizziemind
Tack
Jag älskar dig
Citera
2021-09-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dizziemind
Någon som kan kopiera texten till denna från dagens Smålänningen?

https://www.smalanningen.se/logga-in...-tillforlitlig

Förstår inte hur Polisen tänker? De som inte ens ville testa DNA på strumpan. Att de även sa att det inte hade spelat någon roll om det visade sig vara hans strumpa. Det är en självklarhet att det hade spelat roll. Då man kan kartlägga något vettigt spår efter sista vittnet sett honom.

Istället har Polisen koncentrerat sig att dyka i ån i flera flera månader utan något spår. Sen säga att hunden Sonja inte är tillförlitlig? När hunden Sonja tidigare kunnat hitta försvunna personer.

Hur tänker Polisen i Ljungby egentligen? Någon som kan förklara för mig?

*OBS!
Jag kritiserar INTE hela Svenska Polisen, utan undrar helt allvarligt talat över hur de tänker här*

Eller så vet de något som inte vi vet (det får man ju hoppas).
Citera
2021-09-09, 19:21
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche
Eller så vet de något som inte vi vet (det får man ju hoppas).

Ja man får hoppas.
Citera
2021-09-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Klistrar in lite grann: (Gruppen = Spårhundsgruppen)

Detta kanske redan har skrivits om men jag kände inte till det:

Men varför har D i så fall gått dit?
Citera
2021-09-09, 20:55
Medlem
Kanske är långsökt, och det må hända att jag sett för mycket på film, men hur stor stad är Ljungby egentligen? Kan det kanske vara så att ungdomarna på festen har någon mamma, pappa, farbror (etc.) som jobbar på polisen? Tänker litet samhälle - Alla känner alla. Och att då ungdomarna kan ha gjort något, vilket hjälps till att mörkas av polisen. Annars är det bara imponerande hur mycket spår man kan välja att ta med en axelryckning och strunta i, utan en faktisk baktanke
Citera
2021-09-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatabaka
Ca 20.00 går M till en villa på Ågårdsvägen, han ska plugga och chilla säger han. Hans bror är redan där.

20:00 M och vänner är på Ågårdsvägen

21:00 M och vänner går till Klotvägen

00.00 Ingen drack alkohol efter detta

00:10 killarna, en tjej går mot villan på Ågårdsvägen

00.30 Är första uppgiften om att M säger att han “drar nu” denna tid har ändrats

00:55 M kommenterar något spel som han och en kompis spelar i sina mobiler.

01:10 någon ser honom i skogsdungen mellan Bondegatan och Strömgatan.

01:15 Andra uppgiften är att M lämnar huset på Ågårdsvägen. En i tråden har sagt att en tjej har sagt att han inte alls har sagt att han skulle dra hem, inte hört något om detta mer dock.

01:20Larmet vid garagedörren av ett hus på Smalspåret startas av att M är där

01:34 M fångas på film från huset

01:39 M fångas på film från huset

01:44 Larmet går på husets baksida på Sickingevägen eftersom M känner på dörren

01.45 Då kommer D (bror) hem och har förstått att M är borta
Han berättar för E att cykel,mobil, jacka och skor är kvar på Ågårdsvägen
De Ringer kompisen för att de ska leta efter M
D och E tar sig till Villan på Ågårdsvägen
D letar i Hjortsbergsparken

Under tiden...
01:54 Mattias springer vidare från huset på Smalspåret via Sickingevägen mot Påalsvägen.
Strax efter..eller ungefär samtidigt
E och D letar i Villan men M är inte där de ringer polisen
E går ut och tittar i trädgården och sen in igen då ser hon hans skor i garaget och någon har nyligen lagt Ms jacka på trappan.

02.40 Ber polisen E och D att gå hem
02.40-03.07
De går till korsningen mellan Ågårdsvägen, Axel Rothsgatan och Strömgatan och hör regelbundna rop (svårt att lokalisera ropen)
Dennis tror att ropen kommer från Hjortsbergsparken och springer åt det hållet.
E stannar och lyssnar efter de ANDRA (?) ropen.
De kommer från det motsatta hållet, från Replösaområdet.
Det hörs även en hel del hundskall från samma område.
E och D springer mot Replösa mellan höghusen på Strömgatan och genom Järnvägsbron.
Mitt på Järnvägsbron säger D att han hör tydligare nu - någon ropar ”Hjälp!” de springer vidare på en stig till vänster om bron och sedan in bland husen. De stannar. Ropen hörs inte längre.

03:07 De ringer till kompisen för att han ska be polisen komma ut och leta efter Matti i Replösaområdet. Kl. är Polisen säger återigen att de måste sluta leta i området för de kan förstöra spår, de måste gå hem.

hur lyckas han spela spel lugnt på festen 00.55 men vara i ”dungen” 01.10, i huset 01.15 och sen starta ett billarm 01.20?
Och enligt uppgift är pappan och dottern ute och letar..när då undrar jag???
Varför blir D orolig så snabbt efter att M har gått?
Vad gör polisen när de be de att gå hem? De är ju kvar i huset när E ringer dom igen..
Rykten säger att M skulle sova där men att det kom fler till festen..vilka?

Spekulera gärna..

Bra genomgång.

Jag landar fortfarande i samma slutsats.

Tror inte ”ropen på hjälp” är relevanta utan är inbillade, felaktigt tolkade och/eller är från någon helt annan.
M drabbades pga droger/alkohol/kyla av förvirring/hypotermi. Hela hans uppträdande pekar mot detta och när hans tillstånd övergick i att känna sig jagad så sprang han till skogs, gömde sig, och frös ihjäl.

Att han inte hittats beror på att ingen letat. För märkligt nog finns väl inga uppgifter om att varken Missing People eller ett större lokalt gäng faktiskt sökt igenom de närliggande svårframkomliga områdena. Och man hittar ju sällan någon om man inte letar. Är såklart ingen lätt sak att få ihop folk till att leta efter ett lik i ”oframkomlig” terräng, varken psykologiskt eller genomförandemässigt. Men det är det som krävs för att han skall hittas, tror jag. Ut och leta och leta noga. (Glöm inte Conny som låg 1,5 år i en litet buskage ganska centralt och där hundratals människor passerade varje dag - men där ingen går kan ett lik bli liggandes länge)
Citera
2021-09-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtepaloftet
Kanske är långsökt, och det må hända att jag sett för mycket på film, men hur stor stad är Ljungby egentligen? Kan det kanske vara så att ungdomarna på festen har någon mamma, pappa, farbror (etc.) som jobbar på polisen? Tänker litet samhälle - Alla känner alla. Och att då ungdomarna kan ha gjort något, vilket hjälps till att mörkas av polisen. Annars är det bara imponerande hur mycket spår man kan välja att ta med en axelryckning och strunta i, utan en faktisk baktanke
Ja, varför inte? Inte helt omöjligt.
Citera
2021-09-09, 21:40
Medlem
Plastartikels avatar
Mycket som är lustigt med detta fall.
Läst information, kollat kartor, kliat mig i skallen och försökt få en bild över hur allt gått till.

T.ex vad hände i skogsdungen han syntes vid?
Gick något snett där? Knarkaffär? Skuld som inte kunde betalas?
Han är ju uppenbart rädd att någon ska hitta honom.
Var dom personerna på eller kom till festen, vilket gjorde att han strunta i sina saker och stack?
Om han också sprang iväg på Sickingevägen ifrån Smalspåret, kan han då har blivit hittad där och därav ropen och hundskallen som mamman och hans bror hörde?
Att han sen blivit misshandlad eller liknande därav tappat sin strumpa där den hittades.
Är brodern iblandad? Tänker eftersom inte bara efter den videon med slagsmålet och med tanke på att enligt min uppfattning att brodern var rätt snabb med att något hade hänt honom.
Att dom inte drack efter 00.00 är en lögn, dom flesta här inne har varit tonåringar.
Visst det kan finnas undantag.

Jag är ju absolut inget proffs eller liknande.
Men jag tror att hans "vänner" vet naturligtvis mer men att dom inte vågar säga.
Det är någon i hans närhet som är inblandad garanterat.
Känns inte riktigt som att han är i ån.
Men möjligt i närheten, antagligen i skogen.
Om en bil är inblandad är det mycket möjligt att dom forslat bort honom ifrån stället där strumpan hittades, för jag misstänker väl att också där han ev. bragds om livet och sen dumpats bortåt Tutaryd alternativ i sjön där med tanke på hunden spår.
Att smajlgubbarna i gruset är också gjorda i samband med händelsen.
Att hunden markerat vid bron, kan det vara så att man tvättat av sig ev. blod och därav markerar hunden?

Sen tänkte jag på kanske var hans bror som skulle till skogsdungen egentligen men skickade Mattias då dom är tvillingar och lika varandra och själv inte ville råka illa ut? Kanske hota att slå honom om han inte gick?
Men sen att det gick snett, vilket gjorde att han vart orolig när han inte var hemma.

Meeeen jag vet inte, kan ju vara fel åt helsike också.
Vad säger alla Sveriges medium om saken? brukar alltid vara någon som dyker upp när dom är fall som detta.
Citera
2021-09-09, 21:52
Medlem
Ossans avatar
Det har varit medium eller vad man skall kalla det som delgett information. Läderarmband, rishög/högt gräs, mosse, röd bil och väderstrecket syd/väst är några exempel
Citera
2021-09-09, 22:00
Medlem
r_o_ns avatar
Min gissning, från det skrevs om i lokaltidningen första gången, är att han blev troligtvis dyngfull antingen på droger eller alkohol, i huset på Ågårdsvägen.
De andra släpade ut honom på en inglasad uteplats (alla villor har väl det?). Väl där somnade han en stund på ev. utemöbler.
De på festen/grabbkvällen glömde av honom. Han vaknar och öppnar ut mot trädgården och går sin väg utan skor, ytterkläder och telefon.
Det kan ju förklara att jacka, skor och mobil är kvar i huset
Citera
2021-09-09, 23:57
Medlem
32åringens avatar
Ser inte ut att finnas någon inglasad altan om man kollar på street view.
Men hur som helst så har han ju tveklöst gått från festen på Klotvägen 00:10 (enligt flickans föräldrar), varit inne på Discord och kommenterat kl. 00:55, en kvart senare, 01:10 blir han iakttagen av ett vittne vid skogsdungen vid Bondegatan och ytterligare några minuter senare, 00:20 blir han filmad, iakttagen och konfronterad på Smalspåret. Dessa tider är inom några minuter exakta och verifierade av utomstående.

Vi vet inte helt säkert vad som hände under den timmen efter att dom lämnat festen på Klotvägen och fram tills dess att han blir iakttagen vid Bondegatan. Vi vet bara att han kommenterade på Discord 00:55 och att hans kläder hittades i huset på Ågatan. Vad som hänt däremellan är uppgifter som hans kompisar lämnat.
Men jag tycker ändå att tidslinjen är ganska tydlig.
Visst är det sannolikt att dom bara suttit i källaren och chillat fram tills Mattias reste sig och gick, men vi har inga oberoende vittnen som kan verifiera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in