2021-09-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag är definitivt inte tvärsäker på nåt ang detta .
Nej jag menade inte att du var tvärsäker utan att GW är det. Han vill absolut inte ha fel en gång till i detta fall.
Citera
2021-09-08, 21:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
GW har varit tvärsäker på mycket, honom ska man ta med en nypa salt. Allt för tvärsäkra åsikter riskerar att explodera i nyllet på den som har åsikten...
Nu säger han 80/20 i vanliga fall, men 50/50 i just detta fallet...

I ”Wille Vingmutter...” menar han att alla de tidigare gripna MGM är fel, så hans två skall hittas bland några andra av HAs bekanta. Huruvida dessa är med inne på Stadt, eller bara träffar HA utanför lämnas öppet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 21:38.
Citera
2021-09-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack! Jag fick en kartbild av ajknoshort ovan. Finns det en mindre suddig?
Det borde det finnas , jag har bott här i 55+ år och gått stigen många gånger så har aldrig googlat på den , men den är inte stor /bred utan nästan obefintlig, kanske inte är utmärkt
Citera
2021-09-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Nej jag menade inte att du var tvärsäker utan att GW är det. Han vill absolut inte ha fel en gång till i detta fall.
Ok 👍
Citera
2021-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Hanna var 51 år 1992 Gm i bil skulle kunna sett killarna i bilen om den var igång med lampljus osv . Men killarnas position på sin egen bil var parkerad på höger sida lite längre upp på gatan , den ena killen bodde där och skulle sen bli avsläppt därifrån hade dom ingen uppsikt över lekplatsen. där tillhörigheter från Helena hittades , samt där polisen säkrade däckspår

Ok, men de såg bilen och måste ha synts själva också för någon som passerar vändplatsen. Och de hade uppsikt mot "området", så någon som agerar kriminellt där vill kanske inte riskera att en bil kör fram till vändplatsen och ser allt om de tittar 20 meter åt höger.

Men som sagt, sakerna kan ha placerats ut där närsomhelst efter kl 02.00, alltså även att pojkarna säger att de lämnade platsen cirka 03. Hur gamla var pojkarna? Om Brottsplatsen låg framför dem så var de ju väldigt nära själva brottet och i rätt tid, så de måste ju också ha kunnat vara gärningsmän i så fall.

Men jag spekulerar att allt var planterat och brottet inte skedde på lekplatsen.
Citera
2021-09-08, 21:53
Medlem
Citat:

I ”Wille Vingmutter...” menar han att alla de tidigare gripna MGM är fel, så hans två skall hittas bland några andra av HAs bekanta. Huruvida dessa är med inne på Stadt, eller bara träffar HA utanför lämnas öppet.
Han använder ofta den hypotesen om ev Gm nån i nära relation el nån i den närmsta kretsen , men alla dom personerna har ältats många ggr . Men kan du se nåt som ingen annan sett så får man ju kolla på det med
Citera
2021-09-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ok, men de såg bilen och måste ha synts själva också för någon som passerar vändplatsen. Och de hade uppsikt mot "området", så någon som agerar kriminellt där vill kanske inte riskera att en bil kör fram till vändplatsen och ser allt om de tittar 20 meter åt höger.

Men som sagt, sakerna kan ha placerats ut där närsomhelst efter kl 02.00, alltså även att pojkarna säger att de lämnade platsen cirka 03. Hur gamla var pojkarna? Om Brottsplatsen låg framför dem så var de ju väldigt nära själva brottet och i rätt tid, så de måste ju också ha kunnat vara gärningsmän i så fall.

Men jag spekulerar att allt var planterat och brottet inte skedde på lekplatsen.
Jag tror att bilen som kom åkande på cykelbanan mot lekplatsen , bara hade som mål att hämta upp Helena och ev Gm och var säkert väldigt stressad , kanske såg föraren av bilen på cykelbanan, bilen på Hällristningsvägen men var tvungen att få bort Helena snabbt bara .
Citera
2021-09-08, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Min personliga uppfattning.

Citat:
Ah, ok, jag blev lurad av stigen/gångvägen som finns idag i Google Maps och Apple Kartor. Blir lite tveksam till LGWPs scenario då, för lekplatsen är bra nära husen. Kan GM verkligen ha slagit ihjäl eller strypt HA där?

Då är det inte så konstigt att killarna inte kan identifiera bilen, för det är väl en 50 m till gångvägen från deras plats.

Min personliga uppfattning är att det inte skedde där.

Fast vad vet jag hur GM, en eller flera, tänkte när adrenalinet pumpade för fullt?
Citera
2021-09-08, 22:03
Medlem
Citat:

Jo jag vet, har läst boken. Han säger ju dock samtidigt i intervjuer att han vet att det var två gm för det har han räknat ut och att han även tror sig veta vilka dessa är. Och om han bara är 50 procent säker alltså även 50 procent osäker så kan man inte säga att man vet utan då är man ju faktiskt osäker.
Senast redigerad av divadnil 2021-09-08 kl. 22:13.
Citera
2021-09-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men ogillas inte ett eventuellt åtal för mord om mord inte först kan bevisas?
Jag har för mig att preskribtionstiden för dråp också är avskaffad. Hur det är för brott mot griftefriden vet jag inte, inte heller preskribtionstiden för bortförande eller kidnappning.

Du har rätt i att att det blir svårt att bevisa mord om inte någon kropp hittas. De kan väl inte ha hittat en kropp utan att offentliggöra det?

Vill minnas att ÅKL sade vid en intervju att misstanke grundades på bla "saker han sagt" (CL)
Skulle det kunna vara så, om han tex erkänt mord i förhör, skäl nog att häkta honom för mord?
Att benämningen i häktningsframställan blir "mord" men utan kropp finns ej bevis och därav får han gå, men då fortf som misstänkt.
Är det ett möjligt scenario?
Eller behövs mer än ett erkännande för att benämna framställan som "mord"?
Citera
2021-09-08, 22:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu skall jag vara tydlig för din skull:
- jag har ingen aning om vem CL eller PL är.
- jag har aldrig träffat CL eller PL, och heller veterligen inte någon som känner dem.
Så ligger det till med det.

Och nu ska jag vara tydlig för din skull:
🧐

Citat:
Däremot ser jag en obehaglig besatthet vid en person som bodde mer än 50 mil från brottsplatsen och vars enda koppling till brottet i fråga är en yngre bror med psykiska besvär som för närvarande misstänks av polisen. Så frågan är snarast varför just du är besatt av denne PL och hänger ut honom i tråden som MGM. Och jo, det har du gjort.

Att ha med PL i ett scenario är knappast att vara "obehagligt besatt av PL". Jag har haft andra personer i scenarier tidigare och är inte besatt av någon. Det är du som kommer med ett sjukt, vrickat påstående som saknar förankring i verkligheten.

Varför är du så obehagligt besatt av att hela tiden beskylla mig för att vara besatt av PL? Du är *creepy* på riktigt...

Citat:
De flesta i tråden har nog förstått att någon substans i dina ”efterforskningar” och ”spår” avseende en koppling mellan denne PL och HAs försvinnande inte är att förvänta sig, inte idag, inte i morgon, inte någonsin. Men kanske, kanske, kan du ägna dig åt något av de andra scenarion som du säger dig ha.

Det flesta i tråden har nog förstått ett och annat om dig också. F.ö. tycker jag snarare att du verkar livrädd för att det kan finnas substans i mina efterforskningar.

Varför ska jag ägna mig åt andra scenarion?Jag har f.n. inget annat scenario än det jag nyligen postade. Men jag påtalade att det finns flera andra möjliga scenarier, det är väl upp till var och en att spekukera fritt eller?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-08 kl. 22:26.
Citera
2021-09-08, 22:13
Medlem
Vad mig anbelangar är möjligheterna många. Från försvinnande över olycka, vållande, dråp till mord.
Jag tror inte Helena har försvunnit frivilligt. Det grundar jag på att människor i regel inte överger hundar de älskar innerligt.
Om det finns någon ansvarig, så tror jag olycka- och vållande-alternativen lika gärna kan ha orsakats av en kvinna som av en man. Ofta i sådana här fall så utgår man ifrån att något sexuellt brott har skett bara för att offret är en kvinna. Och då kanske man låser sig fast vid alternativ som tar bort fokus från andra möjligheter.
GW brukar ju ofta påpeka att sexualbrott som sker av en för offret okänd person är oerhört sällsynt. Överfallsvåldtäkter är således långt ifrån de vanligaste brotten av sexualkaraktär.

Om man vidgar caset lite, ser det ut så här:

Gärningsperson: man eller kvinna, eventuellt flera inblandade i processen, t ex vid bortskaffande av person eller kropp.
Brottsplats: någonstans i Mariestad
Brott: bortrövande, vållande, dråp eller mord. Oavsiktligt olycka kan det också vara, som exempelvis fall nerför trappa.
Relation mellan brottsperson och offer: Mest sannolikt: bekanta, Mindre sannolikt: okänd person, statistiskt sannolikt: nära vän eller familj.

Efter denna mall går det att spekulera ännu mera, utan att låsa sig fast vid diverse ifrågasatta vittnesmål i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in