2021-09-08, 18:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, eftersom PL bodde drygt 50 mil från Mariestad när HA försvann, och Kalla Fall säger att CL är ensam GM, så är det väl läge att trappa ner på beskyllningarna mot PL.

Nej, Kalla Fall man misstänker att CL har agerat ensam.

Trappa ner spekulationerna menar du, inte "beskyllningarna", jag säger inte att PL är skyldig.
Jag har endast med PL i ett scenario, inte hela världen kanske? Frågan är snarare varför just du eller rättare sagt, endast du så hysterisk över PL?

Citat:

Du har framfört en spekulation om att brodern PL skulle varit på plats, men att fortsätta upprepa det när det som du säger inte går att styrka, det börjar se ut som något annat än bara en fri spekulation.

Jag upprepar det inte, PL finns med i ett scenario, inget annat. Det finns många andra möjliga scenarier.

Citat:

Det är riktigt att PL är släkt med CL. Men han bodde också som sagt drygt 50 mil bort. Så det tar väl ut varandra ganska bra, eller hur?

Och? han hade väl körkort och en bil?

Citat:

Edit: skall jag tolka ditt svar som att det inte kommer den utlovade framtida uppdateringen om dina efterforskningar och spår vad gäller CL & PL?

Du får tolka det som du vill.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-08 kl. 18:48.
Citera
2021-09-08, 18:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vilket jag försökte göra, men fick se lite av den "gamla Pudeln", tankevurpan var att ens koppla det till GWs teori, skriver du att GWs teori kom med på ett hörn, så vet du ju att mindre eftertänksamma användare kommer att misstolka det.

Men du förstod vad jag menade eller?
Citera
2021-09-08, 18:52
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/helena-andersson-fallet-20-30-nya-tips-efter-att-den-misstankte-greps För 7 dagar sedan meddelade Kalla Fall detta och jobbar nu för fullt med det. Jag litar på att dom är rätt ute när det gäller CL ensam el (tillsammans med någon) min teori . Ser att några i tråden gör allt för att få bort fokus från den riktiga utredningen . Hjälp istället till att bidra med spekulationer som kan hjälpa Kalla Fall att lösa fallet med den Försvunna Helena. Och det spelar ingen roll om nån i tråden mästrar och tycker att Kalla Fall inte har något att komma med , så har dom oavsett mycket mer än nån här inne .

Positivt med en länkt till källa! Men ännu bättre kan vara att citera:

Citat:
– Vi vet att mannen har försökt få kontakt med kvinnor vid tiden för Helenas försvinnande. Och med det menar jag inte bara just den kvällen utan också månader och till och med år både före och efter försvinnandet, säger Peter Thylén.

Polisen tror att den lilla, ljusa halvkombi som sågs på en cykelbana där Helena Andersson troligen angreps kördes av gärningsmannen. Den nu misstänkte mannen hade vid den här tiden tillgång till en sådan bil.

Vi vet att han körde en bil som stämmer med vittnens iakttagelser den aktuella kvällen och natten, säger Peter Thylén, som gärna vill få in fler uppgifter om detta.
Källa: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/helena-andersson-fallet-20-30-nya-tips-efter-att-den-misstankte-greps

Körde han runt på stan, parkerade och gick in och tog ett glas vatten efter barens stängning istället för att sitta beredd i sin bil utanför Stadt och ragga på tjejer som strömmade ut och kanske ville ha skjuts när Stadt stängde? Vilken raggare dricker vatten på bästa raggningstid?
Senast redigerad av HincRobur 2021-09-08 kl. 18:57.
Citera
2021-09-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Men du förstod vad jag menade eller?
Jo, jag brukar kunna läsa mellan raderna, vilket verkar långt ifrån vanligt i det här forumet
Citera
2021-09-08, 19:06
Medlem
Spekulationer om olika scenarier när det gäller vad som hänt Helena har hållit på i 28 år! Vilket är väldigt lång tid , varav 14 år i tråden utan minsta framgång. Polis och utredare har även de misslyckas att binda någon till Helenas försvinnande . Det finns verkligen inte ett enda scenario mer att diskutera som kan få folk att tänka …”ja så kan det verkligen vara , varför har ingen sett den möjligheten ” Men när Kalla Fall gick ut med CL för några veckor sedan så tändes ett litet hopp i Mariestad som jag vet har växt trots att inte CL blev häktad , så känner folk i stan att möjligheten att de är rätt ute den här gången kan vara större än någon gång . Den här mannen har verkligen gått under radarn , okänd för istort sett alla, och man har inte sett skogen för alla träd . Men jag håller tummarna för Kalla Fall och hoppas på ett avslut på denna tragiska händelse .
Citera
2021-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur

Källa: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/helena-andersson-fallet-20-30-nya-tips-efter-att-den-misstankte-greps

Körde han runt på stan, parkerade och gick in och tog ett glas vatten efter barens stängning istället för att sitta beredd i sin bil utanför Stadt och ragga på tjejer som strömmade ut och kanske ville ha skjuts när Stadt stängde? Vilken raggare dricker vatten på bästa raggningstid?
Tack 👍 är tyvärr är inte så tekniskt lagd
Citera
2021-09-08, 19:16
Medlem
Citat:

Om dom nu var 2 st män som enligt bartendern fick lite av Helenas vatten så kan ju den ena varit chaufför och den andra kanske tog en el två öl på statt ej omöjligt
Citera
2021-09-08, 19:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, Kalla Fall man misstänker att CL har agerat ensam.

Trappa ner spekulationerna menar du, inte "beskyllningarna", jag säger inte att PL är skyldig.
Jag har endast med PL i ett scenario, inte hela världen kanske? Frågan är snarare varför just du eller rättare sagt, endast du så hysterisk över PL?

Jag upprepar det inte, PL finns med i ett scenario, inget annat. Det finns många andra möjliga scenarier.

Och? han hade väl körkort och en bil?

Du får tolka det som du vill.
Nu skall jag vara tydlig för din skull:
- jag har ingen aning om vem CL eller PL är.
- jag har aldrig träffat CL eller PL, och heller veterligen inte någon som känner dem.
Så ligger det till med det.

Däremot ser jag en obehaglig besatthet vid en person som bodde mer än 50 mil från brottsplatsen och vars enda koppling till brottet i fråga är en yngre bror med psykiska besvär som för närvarande misstänks av polisen. Så frågan är snarast varför just du är besatt av denne PL och hänger ut honom i tråden som MGM. Och jo, det har du gjort.

De flesta i tråden har nog förstått att någon substans i dina ”efterforskningar” och ”spår” avseende en koppling mellan denne PL och HAs försvinnande inte är att förvänta sig, inte idag, inte i morgon, inte någonsin. Men kanske, kanske, kan du ägna dig åt något av de andra scenarion som du säger dig ha.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 19:19.
Citera
2021-09-08, 19:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Kanske för att baren hade stängt?
Citera
2021-09-08, 20:15
Moderator
farbror_barbros avatar
LGWPs teori om HA-fallet

Eftersom LWGP och hans teori om HA och hennes mördare varit uppe till diskussion, så gick jag tillbaka till ”Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv” (2018) och kap. 88 där han redogör för detta. Jag läste boken när den kom, men mindes inte detaljerna i detta kapitel. Beklagar om detta redan avhandlats i något av de tidigare 42,000 inläggen, men här är min sammanfattning för de som inte har boken:
  • HA träffar ingen förutom sina ca 30 bekanta på Stadt som sticker ut och är av intresse för utredningen [han tror alltså inte på ”vatten-männen”]
  • HA får lift från Stadt med två personer som hon känner. LGWP menar att hon inte skulle åkt med okända.
  • De färdas mot HAs bostad, men svänger som jag förstår in N på Ekuddenvägen. Dispyt uppstår under färden och i höjd med gångstigen säger HA att hon vill av och (den nyktre) föraren stannar.
  • HA tar stigen genom skogen V mot lekplatsen men blir upphunnen av (den onyktre) passageraren som slår henne så att hon blöder näsblod på skon.
  • HA sparkar av sig skorna och flyr V mot lekplatsen men GM hinner ifatt och slår/stryper henne vidare.
  • Samtidigt har bilföraren svängt 180 grader vänster och tagit gångvägen S tillbaka mot lekplatsen [tyder på synnerligen god lokalkännedom, min anm.].
  • De två lastar in den livlösa HA i bilen varvid ringar, lypsyl, m.m. faller ut. GM springer tillbaka till stigen och kastar ut skorna i skogen [lite konstigt att han inte tar med dem också?].
  • De två GM kör gångvägen tillbaka N ut till Vänern och en båt de har tillgång till, varpå de sänker HA i sjön.
  • Sammantaget menar LGWP att det är ett mindre bråk som urartat, snarare än en sexualbrott/överfall.

Sammantaget menar LGWP att HA känner GM, att BP är stigen/lkplatsen, att skorna är utkastade/placerade av GM men inte ringar & lypsyl och att den vita bilen färdats till och från BP på gångvägen med HA i därifrån. Vad gäller CL så passar han inte in som någon HA känner och skulle följt med. Möjligen kan man tänka sig att CL var i sällskap med någon som faktiskt kände HA men det förefaller mindre sannolikt med tanke på ålderskillnaden (30 vs. 22 år). Till sist tror LGWP inte på vare sig PU eller Pilotmannen (KM?), så dessa två borde gå att gissa sig till vilka de är för de som är bättre pålästa.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 21:02.
Citera
2021-09-08, 20:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet inte hur du fått för dig att PL var ensamstående. Ett problem med Skatteverkets register (från den här tiden) är att man inte kan fråga om någon annan bor på adressen. Adresser är inte sökbara enbart personer.

Om dom bodde i samma fastighet som studenter så finns det som du säger en möjlighet att hon även kan ha bott här, men det är ju en enkel sak att kolla upp.

Citat:
Fastigheten som sådan är fullt synlig runt om av tre grannfastigheter. Jag skulle tro att om du gömmer någon hemma så är det för att du har kontroll över marken, tillgång till en bra plats och har tänkt att behålla kontrollen länge.

Nej den är inte fullt synlig runt om, inte mot närmsta grannen. Sen vet ingen här exakt hur det såg ut där för 30 år sedan.

Så kan det vara, frågan är vem som ägde fastigheten -92?

Citat:
Jag har svårt att tro att en ung man har tänkt att bo där länge. Det beror iofs på om hans fru bodde där också. De bodde i samma fastighet som studenter så det är fullt tänkbart att hon bodde med honom i Skäggesta, Söråker, en spekulation... Hur som helst så känns en så liten tomt inte riktigt lämplig.

Men om de lagt igen en brunn så är det i sig en utmärkt grav!

Man vet ju inte hur mycket mark som ursprungligen hörde till fastigheten, marken kan dessutom ha sålts av.

Ja en brunn är en utmärkt grav och en sån måste ha funnits om fastigheten är byggd 1910.

Citat:
Kanske har du bättre möjligheter än andra att luska i detta. Jag har ju noterat att du är en av de mest frekventa skribenterna i tråden "Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987". Av dina inlägg där verkar det som om känner Kramfors som din egen ficka. Om du fortfarande besöker den orten eller rent av bor där så har du ju inte långt vare sig till Skäggsta eller PeLe:s nuvarande bostad. Du kanske rent av har vänner som känner någon i familjen?

Att jag känner Kramfors som min egen ficka är att ta i, men jag har bra koll på alla platser som rör Eva-mordet.

Citat:
Samtidigt förvånar det mig att du går på familjen. Hela polisens upplägg har ju varit att mannen är misstänkt för att han hade för vana att köra runt med bil och ragga. Polisen har även klart sagt att han är ensam misstänkt. Om man bara har tillgång till det polisen sagt så framstår din idé om PeLe inblandning som så oerhört osannolik att jag tycker att du själv borde förstå vilken skör tråd den hänger i. Eller kan det vara så att du faktiskt har andra källor som ger dig insikt i ClLe familj, de enda som du säger kan veta om PeLe vad i Mariestad aktuell kväll. Är det dessa källor som är de efterforskningar som du inte vill avslöja?

Snart blir det här också en trådsanning...
Nej, Kalla Fall har sagt att man misstänker att mannen har agerat ensam, det är en jäkla skillnad.

"Det förvånar dig att jag går på familjen" skriver du, jag har med PL i ett scenario, en spekulation. Det är trots allt hans bror som just nu är misstänkt för att ha mördat Helena Andersson. Och även om nu CL har kört runt ensam och sökt kontakt med tjejer sena kvällar så har vi fortfarande "Hundvittnet Hanna" som hörde 2 mansröster bråka och prata i munnen på varandra och en gråtande, skrikande kvinna.
Hur går det här ihop? Vi har CL som är misstänkt för mordet, han beskrivs som en udda ensamvarg, vem bråkade han i sådant fall med på brottsplatsen? En enstöring som saknar umgänge eller som inte vill umgås med folk håller sig inom familjen, umgås med föräldrarna och syskon, det är iaf min erfarenhet. Så återigen, vem var det i sådant fall som CL bråkade med på brottsplatsen? Hans bror PL kan ju omöjligen ha besökt Mariestad den aktuella helgen, trots att han hade sommarlov och var ledig från sina studier, eller?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-08 kl. 20:32.
Citera
2021-09-08, 20:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det fetade har en rookie som jag inte tänkt på. Om hon aldrig var på skogsstigen så är det en djävulskt slug plan och innebär i så fall att den vita bilen på cykelvägen kan vara helt ovidkommande. Inte så konstigt heller om denne bilförare hållt sig undan med tanke på allt skit som övriga MGM fått genom åren. Då återstår Hanna och hennes ”illskrik”. Min uppfattning efter att ha läst vittnesmålet från 21/6 är att det mycket väl kan vara en efterhandskonstruktion. Kanske hörde hon skrik men att hon skulle ha känt igen rösten som HAs och sedan inte anmält in det när hon fick veta att HA var borta…? Nej, det köper jag inte.

"En rookie som jag"?? 😂 knappast...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in