2021-09-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
"Häktad
En person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse i ett år eller mer får häktas om det finns risk för att han eller hon

°kommer att hålla sig undan
°försvårar utredningen
°fortsätter att begå brott."

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/
Ja precis, därför jag lyfte frågan igår om det kan vara så att man avstod från att häkta honom pga av hans dåliga hälsotillstånd 🤔
Citera
2021-09-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Då återstår Hanna och hennes ”illskrik”. Min uppfattning efter att ha läst vittnesmålet från 21/6 är att det mycket väl kan vara en efterhandskonstruktion. Kanske hörde hon skrik men att hon skulle ha känt igen rösten som HAs och sedan inte anmält in det när hon fick veta att HA var borta…? Nej, det köper jag inte.

När man så långt efteråt plötsligt kommer ihåg detaljer kan det lika gärna ha varit en annan dag hon hört det, eller minne från en mardröm efter att ha fått reda på att ett försvinnande uppstått. Var Hanna mellan 60 och 70 år?

Citat:
Det verkar ha tagits för givet att HA mötte sin baneman på den där stigen, men det är något som skaver för antingen har vi

b) så färdades han i bil från början och upptäckte HA vid skogen. Skall han då ha lämnat bilen och sprungit efter sitt offer på en plats han inte känner till i detalj? Hur fick man med sig HAs kropp in i bilen utan att lämna spår?

Två pojkar sitter i en bil på Hällristningsvägen med uppsikt mot området där fynden gjorts. De måste ha sett något i så fall, och de måste också ha synts för en ev GM. Om det nu var brottsplatsen.

Citat:
Detr alltså något lite konsigt med att HA skall ha överfallits i denna skogsdunge och att sedan en bil dyker upp på en cykelväg vilket är en galen sak att göra eftersom man nästan säkert blir upptäckt (det blev ju bilen också, men ingen såg reg.nr eller kunde identifiera den). Jag säger inte att utplaceringsteorin är bättre i alla avseenden, men den tar bort en del frågetecken.

Den är en alternativ teori som öppnar upp för en massa andra möjligheter och MGM/K.
Citera
2021-09-08, 21:03
Medlem
Hej. Dags för mig att kommentera lite. Jag var inte ens påtänkt under tiden då fallet utspelade sig. Men bor enbart ett stenkast från Mariestad och är väldigt ofta i staden. Jag har verkligen grottat ner mig i fallet och har även en egen, fullt möjlig teori om vad som hänt. Minq kompisar bor dessutom i samma hus som CL, är även fullt medveten om vem ErAn är. Nog om det. Jag undrar om någon vet vad Mannen med pilotglasögons namn är?
Jag är relativt övertygad om att han vet mer än vad han säger, dels efter att den danska författaren nämner detta i sin bok om fallet, men också för att han påstås vara den sista personen som setts ihop med Helena. Ha det gott.
Senast redigerad av Mr.Grapefruit-96. 2021-09-08 kl. 21:06.
Citera
2021-09-08, 21:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
När man så långt efteråt plötsligt kommer ihåg detaljer kan det lika gärna ha varit en annan dag hon hört det, eller minne från en mardröm efter att ha fått reda på att ett försvinnande uppstått. Var Hanna mellan 60 och 70 år?

Två pojkar sitter i en bil på Hällristningsvägen med uppsikt mot området där fynden gjorts. De måste ha sett något i så fall, och de måste också ha synts för en ev GM. Om det nu var brottsplatsen.

Den är en alternativ teori som öppnar upp för en massa andra möjligheter och MGM/K.
Vänta nu, gjordes inte fynden där stigen kommer ut vid lekplatsen? Det är väl vid N Kolarestigen, eller har jag fattat fel? (Google Maps är lite suddig i detta område)
Killarna sitter ju parkerade på Hällristningsstigen, men det är då ca 100 m längre N längs gångvägen.

Edit: jag har antagit att stigen 1992 är den som idag är markerad i Google Maps och som mynnar ut vid N Kolarestigen. Apples Kartor är tydligare, men lekplatsen syns inte tydligt där heller.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 21:22.
Citera
2021-09-08, 21:14
Medlem
Citat:

Hanna var 51 år 1992 Gm i bil skulle kunna sett killarna i bilen om den var igång med lampljus osv . Men killarnas position på sin egen bil var parkerad på höger sida lite längre upp på gatan , den ena killen bodde där och skulle sen bli avsläppt därifrån hade dom ingen uppsikt över lekplatsen. där tillhörigheter från Helena hittades , samt där polisen säkrade däckspår
Citera
2021-09-08, 21:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Positivt med en länkt till källa! Men ännu bättre kan vara att citera:

Källa: https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/helena-andersson-fallet-20-30-nya-tips-efter-att-den-misstankte-greps

Körde han runt på stan, parkerade och gick in och tog ett glas vatten efter barens stängning istället för att sitta beredd i sin bil utanför Stadt och ragga på tjejer som strömmade ut och kanske ville ha skjuts när Stadt stängde? Vilken raggare dricker vatten på bästa raggningstid?

Han var kanske upptagen med att ragga på Helena och fick sen hennes vatten, varför skulle han då bry sig om andra tjejer som strömmade ut från stadt?
Citera
2021-09-08, 21:22
Medlem
Citat:
Vänta nu, gjordes inte fynden där stigen kommer ut vid lekplatsen? Det är väl vid N Kolarestigen, eller har jag fattat fel? (Google Maps är lite suddig i detta område)
Killarna sitter ju parkerade på Hällristningsstigen, men det är då ca 100 m längre N längs gångvägen.

Edit: jag har antagit att stigen 1992 är den som idag är markerad i Google Maps och som mynnar ut vid N Kolarestigen. Apples Kartor är tydligare, men lekplatsen syns inte tydligt där heller.

https://www.bildtagg.se/file/I46AAvy-for-helena-fallet
Citera
2021-09-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Att det var mördaren hon fick skjuts av , jag vet att det kan låta osannolikt, att Helena inte skulle hoppa in i en okänd persons bil .men inte omöjligt, hon kan ha känt igen honom av nån anledning . Jag minns själv strax efter Helenas försvinnande att bland det första jag hörde ryktesvis var att Helena sågs prata med nån i bil nere vid teatern . Det har hängt kvar för mig iaf . Sen har Gw nästan varit säker på just den grejen .
GW har varit tvärsäker på mycket, honom ska man ta med en nypa salt. Allt för tvärsäkra åsikter riskerar att explodera i nyllet på den som har åsikten...
Citera
2021-09-08, 21:28
Medlem
Citat:

Stigen kommer ut vid lekplatsen mellan Hällristningsvägen och runstensvögen men närmare Hällristningsvägen och stigen går svagt snett uppåt mot ekuddenvögen
Citera
2021-09-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
GW har varit tvärsäker på mycket, honom ska man ta med en nypa salt. Allt för tvärsäkra åsikter riskerar att explodera i nyllet på den som har åsikten...
Jag är definitivt inte tvärsäker på nåt ang detta .
Citera
2021-09-08, 21:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
https://www.bildtagg.se/file/I46AAvy-for-helena-fallet
Ah, ok, jag blev lurad av stigen/gångvägen som finns idag i Google Maps och Apple Kartor. Blir lite tveksam till LGWPs scenario då, för lekplatsen är bra nära husen. Kan GM verkligen ha slagit ihjäl eller strypt HA där?

Då är det inte så konstigt att killarna inte kan identifiera bilen, för det är väl en 50 m till gångvägen från deras plats.
Citera
2021-09-08, 21:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Stigen kommer ut vid lekplatsen mellan Hällristningsvägen och runstensvögen men närmare Hällristningsvägen och stigen går svagt snett uppåt mot ekuddenvögen
Tack! Jag fick en kartbild av ajknoshort ovan. Finns det en mindre suddig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in