2021-09-07, 11:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ingen vill rösta på en pygmé det är den bistra sanningen. Hade en snygg vit kvinna varit partiledare så hade L legat över 4 % allt annat lika.

Det tror inte jag. Sabuni har gjort rätt mycket rätt, men för väljarna är L ett totalt opålitligt parti. Ingen vet vem som tar över efter Sabuni, det kan mycket väl bli en vettvilling ur Stockholmsfalangen. Det kan bli Birgitta Ohlson (tvi tvi tvi). En röst på L är som att köpa grisen i säcken. När man öppnar kan det visa sig att ingen gris finns, kanske inte ens säcken. Ett sådant parti klarar sig Sverige bäst utan. Litet synd på Sabuni bara, som jag tror hade kunnat göra viss nytta, fast hellre i ett annat parti.

Lyckligtvis ligger L mycket lågt i OU, så med både tur och demokratiskt förnuft hos väljarna, så slipper Sverige L efter nästa val. Med ännu mera tur och demokratiskt förnuft så kan vi också räddas från FP-avläggan MP, som dessvärre ligger allt för högt i OU.
Citera
2021-09-07, 11:23
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det tror inte jag. Sabuni har gjort rätt mycket rätt, men för väljarna är L ett totalt opålitligt parti. Ingen vet vem som tar över efter Sabuni, det kan mycket väl bli en vettvilling ur Stockholmsfalangen. Det kan bli Birgitta Ohlson (tvi tvi tvi). En röst på L är som att köpa grisen i säcken. När man öppnar kan det visa sig att ingen gris finns, kanske inte ens säcken. Ett sådant parti klarar sig Sverige bäst utan. Litet synd på Sabuni bara, som jag tror hade kunnat göra viss nytta, fast hellre i ett annat parti.

Lyckligtvis ligger L mycket lågt i OU, så med både tur och demokratiskt förnuft hos väljarna, så slipper Sverige L efter nästa val. Med ännu mera tur och demokratiskt förnuft så kan vi också räddas från FP-avläggan MP, som dessvärre ligger allt för högt i OU.
Där är jag med dig Strix. Sabuni har inte haft någon lätt uppgift. Hon verkar vara en klok realist. Tyvärr har hon fått arvet efter Björklund och stockolmsfangen i knäet. Det plus vikande ou-siffror. Hon är värd ett bättre öde.
Citera
2021-09-07, 13:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Där är jag med dig Strix. Sabuni har inte haft någon lätt uppgift. Hon verkar vara en klok realist. Tyvärr har hon fått arvet efter Björklund och stockolmsfangen i knäet. Det plus vikande ou-siffror. Hon är värd ett bättre öde.

Ja, jag tycker det. Men, Sverige behöver bli av med L (och MP) för att kunna räddas, och i framtiden kanske ett nytt liberalt parti, ungefär nuvarande L minus Stockholmsfalangen mm, som kan värna den liberala ideologin, som måhända behövs för balansens skull. Men, dagens L är mer till skada än till nytta för svensk demokrati.
Citera
2021-09-07, 15:58
Medlem
Haddock93s avatar
Undrar hur många som röstar på SD pga Miljöpartiets inflytande på S? (Tror dock att även S gillar politiken men de är man tyst om).
Citera
2021-09-07, 16:12
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ja, jag tycker det. Men, Sverige behöver bli av med L (och MP) för att kunna räddas, och i framtiden kanske ett nytt liberalt parti, ungefär nuvarande L minus Stockholmsfalangen mm, som kan värna den liberala ideologin, som måhända behövs för balansens skull. Men, dagens L är mer till skada än till nytta för svensk demokrati.
Även där är jag med dig. Väck med orealistiska fantasifoster till politiker. Ut med skiten så kanske något mer konstruktivt kan uppstå. Ett år är lång tid.
Citera
2021-09-07, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Även där är jag med dig. Väck med orealistiska fantasifoster till politiker. Ut med skiten så kanske något mer konstruktivt kan uppstå. Ett år är lång tid.

Ja, parlamentariskt vore det en vinst bara genom att det blir ett-två partier färre. Det skulle bli stabilare regeringar och folkviljan skulle få bättre genomslag när ett fyraprocentsparti inte kan diktera rikets politik i avgörande frågor.
Citera
2021-09-07, 18:37
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ingen vill rösta på en pygmé det är den bistra sanningen. Hade en snygg vit kvinna varit partiledare så hade L legat över 4 % allt annat lika.
Det är inte hon som är problemet på något sätt. Uppdraget var omöjligt från start. Hon gjorde och gör det enda rätta. Men det räcker inte. Och det största problemet är ju att partiet ändå inte framstår som enat. Då går det inte. Det måste till en sjuhelvetes valrörelse nästa år. Och inga spretigheter får synas. Och då lär det ändå ske på bekostnad av M med konsekvens att SD blir störst. Mardrömssituation för L hur det än blir sannolikt.

Men det hade varit oerhört bra för landets styre om dom åker ur. Dom är överflödiga rent politiskt numera och är bara i vägen för att kunna stabila majoriteter som kan styra. Detta oavsett vad man tycker om deras politik
Senast redigerad av Steff83 2021-09-07 kl. 18:43.
Citera
2021-09-07, 19:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Folkpartister har alltid varit de värsta rasisterna, det går jättebra att jollra om bistånd och hur fint det är med mångkultur tills mångkulturen flyttar in i deras bostadsområden eller blir partiledare.
Så länge en pygmé mest var en teoretisk tankefigur så var det glada miner.
Lätt att minst halva tappet enbart beror på Sabunis hudfärg och etnicitet och vackert så.
Dags för landsförrädarna att åka ur.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-09-07 kl. 19:26.
Citera
2021-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad tror ni om denna analys från AB? Att V kan ta väljare från SD? Det My Rohwedder missar är att det främst är invandringsfrågan som drivit sossar till SD och inga invandringskritiker går till V, blir det inte snarare så att sossar som inte kan tänka sig SD går till V?

ttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L56XQx/vansterns-plan-vinna-sd-valjare

Ja tanken att det skulle finnas folk som väljer mellan SD och ett flumparti är absurd. Däremot är det glädjande att kunna notera att flumpartierna bara kan ta röster från varandra . V kan ta röster från s, mp och c; c från s, mp och v. Och så vidare.
Detta förhållande innebär att s äts upp från två håll - av sverigevänner och flumpartier.
Citera
2021-09-07, 19:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Folkpartister har alltid varit de värsta rasisterna, det går jättebra att jollra om bistånd och hur fint det är med mångkultur tills mångkulturen flyttar in i deras bostadsområden eller blir partiledare.
Så länge en pygmé mest var en teoretisk tankefigur så var det glada miner.
Lätt att minst halva tappet enbart beror på Sabunis hudfärg och etnicitet och vackert så.
Dags för landsförrädarna att åka ur.

Det är förstås svårt att visa på, men jag utesluter inte att Du har rätt. Kanske är vi konservativa mera toleranta och mer ser till kompetens än yttre obetydligheter. Det vore intressant om det gick att mäta hur stor andel av Liberalernas opinionstapp som kan bero på partiledarens etnicitet.
Citera
2021-09-07, 20:37
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Undrar hur många som röstar på SD pga Miljöpartiets inflytande på S? (Tror dock att även S gillar politiken men de är man tyst om).

Jag är övertygad om att S förlorar minst 5% väljarstöd pga. samarbetet med MP. Arbetarklassen och landsbygdens folk skyr MP som pesten. Skulle alla negativa saker (elbrist, cementbrist, konfiskering av skog med mera) som är på gång och som är initierade av MP inträffa då kan S tappa flera procent till. SD ligger säkert bra till för att fånga upp missnöjda grå-sossar.
Citera
2021-09-07, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Jag är övertygad om att S förlorar minst 5% väljarstöd pga. samarbetet med MP. Arbetarklassen och landsbygdens folk skyr MP som pesten. Skulle alla negativa saker (elbrist, cementbrist, konfiskering av skog med mera) som är på gång och som är initierade av MP inträffa då kan S tappa flera procent till. SD ligger säkert bra till för att fånga upp missnöjda grå-sossar.
Problemet är att det inte sker. De S väljare som är kvar är identitetspolitiska vänsterväljare som inte har några problem med MP.

Det finns inte mycket S-röster att hämta längre. Det sker inga dramatiska flytt över blocken längre. SD tar för det mesta M-väljare. SD tar bara någon enstaka procent från S.

Det som SD kan hoppas på är att man fortsätter ta en del M-väljare, får nya förstagångsväljare, soffväljare samt någon enstaka S-procent. Det lär vara tillräckligt för att SD ska nå 21 procent. Men ska SD nå 22-25 så krävs det att SD tar fler S-väljare. Gråsossar finns det inte mycket kvar av längre då vi redan tagit dessa. Kvinnorna verkar inte välja SD heller. S-norrlänningarna kommer rösta på S tills de dör.
Senast redigerad av hormods 2021-09-07 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in