Citat:
Ursprungligen postat av
LarsLiander
Här är texten som jag bestred fakturan med för två år sedan.
Härmed bestrider jag faktura 581.
Jag anser att ni tagit för mycket betalt för ett uppdrag som omfattar en relativt enkel okomplicerad bodelning enligt Sambolagen utan några särlösningar. Det är en bodelning av standardkaraktär.
Fakturan är i flera fall otydlig och där finns många poster där det inte går att förstå vad/vem som avses?
Jag har inte fått någon möjlighet att påverka kostnaden och inte heller fått någon information om kostnadsläget. Allt jag har fått veta är att förrättaren inte fortsätter bodelningen utan förskott.
Jag anser därför att kostnaden bör sänkas till hälften, vilket borde vara mer normalt.
Jag finner det även märkligt att det i ärendet har drivits frågor som inte ingår i uppdraget bodelning, civilrättsliga frågor. En annan märklighet rör kostnader avseende värdering av bostaden. Inget av detta har gjorts på mitt uppdrag. Detta bör räknas av.
Det är inte rätt mot kund.
På fakturan måste det vara riktigt specificerat vad det är som du ska betala för. Vad hade ni kommit överens om vad som skulle utföras? Hade du fått ett kostnadsförslag?
Anmäl företaget till allmänna reklamationsnämnden och kontaktakta allmänna reklamationsnämden nu idag.
Vi avgör tvisten
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. Vi avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. Vi fattar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas. Innan konsumenten anmäler ärendet måste företaget sagt nej till konsumentens krav. Vi har ingen rådgivning.
https://www.arn.se/