• 1
  • 2
2021-09-06, 14:36
Medlem
Hej, behöver lite råd och tips!

1. Jag får 2019 en faktura som jag bestrider innan fakturans förfallodatum. ( bifogar hela texten på vad jag bestrider) mailar denna text till 3 adresser som kontinuerligt varit inblandande.

2. Hör inget från att jag bestridit.

3. 27 Mars 2020 frågar jag hur mycket som kvarstår.

4. 31 Mars 2020 får jag svar att 68 100kr kvarstår.

5. 2 september 2021 sänder de ut en skrivelse som idag når mig den 6 september att om jag inte betalar inom 10 dagar från den 2 september ska de nu vidta rättsliga åtgärder i anledning av obetald och förfallen faktura. Beloppet är 68 660kr.

Vad anser ni? Vad hade ni gjort? Jag har inte denna ekonomi och de svarade aldrig på att jag bestridit fakturan på över 2 år.
Citera
2021-09-06, 14:39
Medlem
Här är texten som jag bestred fakturan med för två år sedan.

Härmed bestrider jag faktura 581.

Jag anser att ni tagit för mycket betalt för ett uppdrag som omfattar en relativt enkel okomplicerad bodelning enligt Sambolagen utan några särlösningar. Det är en bodelning av standardkaraktär.

Fakturan är i flera fall otydlig och där finns många poster där det inte går att förstå vad/vem som avses?

Jag har inte fått någon möjlighet att påverka kostnaden och inte heller fått någon information om kostnadsläget. Allt jag har fått veta är att förrättaren inte fortsätter bodelningen utan förskott.

Jag anser därför att kostnaden bör sänkas till hälften, vilket borde vara mer normalt.

Jag finner det även märkligt att det i ärendet har drivits frågor som inte ingår i uppdraget bodelning, civilrättsliga frågor. En annan märklighet rör kostnader avseende värdering av bostaden. Inget av detta har gjorts på mitt uppdrag. Detta bör räknas av.

Det är inte rätt mot kund.
Citera
2021-09-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Här är texten som jag bestred fakturan med för två år sedan.

Härmed bestrider jag faktura 581.

Jag anser att ni tagit för mycket betalt för ett uppdrag som omfattar en relativt enkel okomplicerad bodelning enligt Sambolagen utan några särlösningar. Det är en bodelning av standardkaraktär.

Fakturan är i flera fall otydlig och där finns många poster där det inte går att förstå vad/vem som avses?

Jag har inte fått någon möjlighet att påverka kostnaden och inte heller fått någon information om kostnadsläget. Allt jag har fått veta är att förrättaren inte fortsätter bodelningen utan förskott.

Jag anser därför att kostnaden bör sänkas till hälften, vilket borde vara mer normalt.

Jag finner det även märkligt att det i ärendet har drivits frågor som inte ingår i uppdraget bodelning, civilrättsliga frågor. En annan märklighet rör kostnader avseende värdering av bostaden. Inget av detta har gjorts på mitt uppdrag. Detta bör räknas av.

Det är inte rätt mot kund.

På fakturan måste det vara riktigt specificerat vad det är som du ska betala för. Vad hade ni kommit överens om vad som skulle utföras? Hade du fått ett kostnadsförslag?

Anmäl företaget till allmänna reklamationsnämnden och kontaktakta allmänna reklamationsnämden nu idag.

Vi avgör tvisten
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. Vi avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. Vi fattar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas. Innan konsumenten anmäler ärendet måste företaget sagt nej till konsumentens krav. Vi har ingen rådgivning.

https://www.arn.se/
Senast redigerad av Braskamin58 2021-09-06 kl. 14:54.
Citera
2021-09-06, 14:58
Medlem
Nej, fick inget kostnadsförslag innan.
Citera
2021-09-06, 15:08
Medlem
Citat:

Du kan ändå anmäla företaget till allmänna reklammationsnämnden. Ta kopior på alla papper som du har som rör ärendet. Annars kan du stämma företaget för oskälig fatura.
Citera
2021-09-06, 15:13
Medlem
Kan jag det även om det är en advokat firma som sänt ut den för bodelning.
Citera
2021-09-06, 15:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej, behöver lite råd och tips!

1. Jag får 2019 en faktura som jag bestrider innan fakturans förfallodatum. ( bifogar hela texten på vad jag bestrider) mailar denna text till 3 adresser som kontinuerligt varit inblandande.

2. Hör inget från att jag bestridit.

3. 27 Mars 2020 frågar jag hur mycket som kvarstår.

4. 31 Mars 2020 får jag svar att 68 100kr kvarstår.

5. 2 september 2021 sänder de ut en skrivelse som idag når mig den 6 september att om jag inte betalar inom 10 dagar från den 2 september ska de nu vidta rättsliga åtgärder i anledning av obetald och förfallen faktura. Beloppet är 68 660kr.

Vad anser ni? Vad hade ni gjort? Jag har inte denna ekonomi och de svarade aldrig på att jag bestridit fakturan på över 2 år.

Vad var ursprungsbeloppet på? 68.660 kr? Och är det i så fall hela kostnaden eller fick ditt ex en lika hög faktura?
Citera
2021-09-06, 16:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Citerar firman Familjens jurist:

"Priset för bodelning skiljer sig mellan sambor och gifta. Att göra en bodelning tillsammans med en jurist för sambor kostar 5 999 kr och för gifta kostar det 6999 kr*. Om du vill göra det själv med vägledning i vår onlinetjänst kostar det 1 299 kr*."
Citera
2021-09-06, 16:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Ett företag har 3 år på sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gått mer än tre år anses fordran vara preskriberad.

Bestrid även det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker är skäligt och vänta på svar från företaget. Dom går då antingen med på ditt erbjudande eller lämnar över ärendet till tingsrätten och det blir en förhandling där du kan lägga fram dina argument. Eftersom det rör sig om en fordran som överstiger 22000 så bör du skaffa juridisk hjälp.
Citera
2021-09-06, 16:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ett företag har 3 år på sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gått mer än tre år anses fordran vara preskriberad.

Bestrid även det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker är skäligt och vänta på svar från företaget. Dom går då antingen med på ditt erbjudande eller lämnar över ärendet till tingsrätten och det blir en förhandling där du kan lägga fram dina argument. Eftersom det rör sig om en fordran som överstiger 22000 så bör du skaffa juridisk hjälp.

Varför skall TS ange vad han tycker är skäligt?
Citera
2021-09-06, 17:38
Medlem
Citat:
Kan jag det även om det är en advokat firma som sänt ut den för bodelning.

Ja, alla företag kan anmälas. Även advokater och jurister. Ska företag bedriva verksamhet ska det vara på skälig grund och inte en massa lögner och påhitt.
Citera
2021-09-06, 18:01
Medlem
Glostrups avatar
Beloppet låter högt, men det är omöjligt att veta om det är orimligt eftersom du nämner en massa saker (civilmål, värdering av bostad etc) som tyder på en rätt lång och stökig bodelning.

För att summera:
1. Du hade beställt och använt tjänsten, utan att ta in en offert eller kostnadsförslag.
2. Du bestred sen fakturan via email, men hörde ingenting och struntade därför i att betala.
3. Ditt argument mot fakturan var att du ”ansåg” att firman tog för mycket betalt för tjänsten.
4. Företaget du väljer att inte betala för levererad tjänst är en advokatbyrå.

Jag tror inte att man behöver vara jurist för att fatta att du inte har ett särskilt bra läge här. En tjänst är svårare att definiera än en produkt, och det blir lätt ord mot ord när det tvistas om vad som kommits överens om från början.

Om du har email där du tydligt avgränsar den tjänst du anlitar firman för, eller anger en maxkostnad eller max antal timmar som kan läggas ned utan avstämning med dig, då har du en bättre chans. Om du inte har bevis för att de timmar som anges i fakturan har lagts ner, eller om beloppet är uppenbart oskäligt, så får du nog räkna med att få betala hela summan.

Du kan försöka förhandla ner beloppet, men då måste du nog ha bättre argument än att ”du anser” att det ska vara på ett annat sätt.

Hur hade du tänkt betala fakturan när du anlitade byrån? Och hur tänkte du när uppdraget drog ut på tiden? Du satt ju som beställare och du måste ju ha förstått att advokaterna tog betalt för varenda minut som de ens funderade på din situation. Det låter ju lite som en klassisk ”köpare som inte förstår konceptet löpande räkning” men har en massa krav och sedan får panik när räkningen kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in