• 1
  • 2
2021-09-06, 14:36
Medlem
Hej, behver lite rd och tips!

1. Jag fr 2019 en faktura som jag bestrider innan fakturans frfallodatum. ( bifogar hela texten p vad jag bestrider) mailar denna text till 3 adresser som kontinuerligt varit inblandande.

2. Hr inget frn att jag bestridit.

3. 27 Mars 2020 frgar jag hur mycket som kvarstr.

4. 31 Mars 2020 fr jag svar att 68 100kr kvarstr.

5. 2 september 2021 snder de ut en skrivelse som idag nr mig den 6 september att om jag inte betalar inom 10 dagar frn den 2 september ska de nu vidta rttsliga tgrder i anledning av obetald och frfallen faktura. Beloppet r 68 660kr.

Vad anser ni? Vad hade ni gjort? Jag har inte denna ekonomi och de svarade aldrig p att jag bestridit fakturan p ver 2 r.
Citera
2021-09-06, 14:39
Medlem
Hr r texten som jag bestred fakturan med fr tv r sedan.

Hrmed bestrider jag faktura 581.

Jag anser att ni tagit fr mycket betalt fr ett uppdrag som omfattar en relativt enkel okomplicerad bodelning enligt Sambolagen utan ngra srlsningar. Det r en bodelning av standardkaraktr.

Fakturan r i flera fall otydlig och dr finns mnga poster dr det inte gr att frst vad/vem som avses?

Jag har inte ftt ngon mjlighet att pverka kostnaden och inte heller ftt ngon information om kostnadslget. Allt jag har ftt veta r att frrttaren inte fortstter bodelningen utan frskott.

Jag anser drfr att kostnaden br snkas till hlften, vilket borde vara mer normalt.

Jag finner det ven mrkligt att det i rendet har drivits frgor som inte ingr i uppdraget bodelning, civilrttsliga frgor. En annan mrklighet rr kostnader avseende vrdering av bostaden. Inget av detta har gjorts p mitt uppdrag. Detta br rknas av.

Det r inte rtt mot kund.
Citera
2021-09-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Hr r texten som jag bestred fakturan med fr tv r sedan.

Hrmed bestrider jag faktura 581.

Jag anser att ni tagit fr mycket betalt fr ett uppdrag som omfattar en relativt enkel okomplicerad bodelning enligt Sambolagen utan ngra srlsningar. Det r en bodelning av standardkaraktr.

Fakturan r i flera fall otydlig och dr finns mnga poster dr det inte gr att frst vad/vem som avses?

Jag har inte ftt ngon mjlighet att pverka kostnaden och inte heller ftt ngon information om kostnadslget. Allt jag har ftt veta r att frrttaren inte fortstter bodelningen utan frskott.

Jag anser drfr att kostnaden br snkas till hlften, vilket borde vara mer normalt.

Jag finner det ven mrkligt att det i rendet har drivits frgor som inte ingr i uppdraget bodelning, civilrttsliga frgor. En annan mrklighet rr kostnader avseende vrdering av bostaden. Inget av detta har gjorts p mitt uppdrag. Detta br rknas av.

Det r inte rtt mot kund.

P fakturan mste det vara riktigt specificerat vad det r som du ska betala fr. Vad hade ni kommit verens om vad som skulle utfras? Hade du ftt ett kostnadsfrslag?

Anml fretaget till allmnna reklamationsnmnden och kontaktakta allmnna reklamationsnmden nu idag.

Vi avgr tvisten
Allmnna reklamationsnmnden (ARN) r en myndighet. Vi avgr renden dr konsumenter r i tvist med fretag. Vi fattar beslut som r en rekommendation om hur rendet ska lsas. Innan konsumenten anmler rendet mste fretaget sagt nej till konsumentens krav. Vi har ingen rdgivning.

https://www.arn.se/
Senast redigerad av Braskamin58 2021-09-06 kl. 14:54.
Citera
2021-09-06, 14:58
Medlem
Nej, fick inget kostnadsfrslag innan.
Citera
2021-09-06, 15:08
Medlem
Citat:

Du kan nd anmla fretaget till allmnna reklammationsnmnden. Ta kopior p alla papper som du har som rr rendet. Annars kan du stmma fretaget fr osklig fatura.
Citera
2021-09-06, 15:13
Medlem
Kan jag det ven om det r en advokat firma som snt ut den fr bodelning.
Citera
2021-09-06, 15:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej, behver lite rd och tips!

1. Jag fr 2019 en faktura som jag bestrider innan fakturans frfallodatum. ( bifogar hela texten p vad jag bestrider) mailar denna text till 3 adresser som kontinuerligt varit inblandande.

2. Hr inget frn att jag bestridit.

3. 27 Mars 2020 frgar jag hur mycket som kvarstr.

4. 31 Mars 2020 fr jag svar att 68 100kr kvarstr.

5. 2 september 2021 snder de ut en skrivelse som idag nr mig den 6 september att om jag inte betalar inom 10 dagar frn den 2 september ska de nu vidta rttsliga tgrder i anledning av obetald och frfallen faktura. Beloppet r 68 660kr.

Vad anser ni? Vad hade ni gjort? Jag har inte denna ekonomi och de svarade aldrig p att jag bestridit fakturan p ver 2 r.

Vad var ursprungsbeloppet p? 68.660 kr? Och r det i s fall hela kostnaden eller fick ditt ex en lika hg faktura?
Citera
2021-09-06, 16:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Citerar firman Familjens jurist:

"Priset fr bodelning skiljer sig mellan sambor och gifta. Att gra en bodelning tillsammans med en jurist fr sambor kostar 5 999 kr och fr gifta kostar det 6999 kr*. Om du vill gra det sjlv med vgledning i vr onlinetjnst kostar det 1 299 kr*."
Citera
2021-09-06, 16:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Ett fretag har 3 r p sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gtt mer n tre r anses fordran vara preskriberad.

Bestrid ven det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker r skligt och vnta p svar frn fretaget. Dom gr d antingen med p ditt erbjudande eller lmnar ver rendet till tingsrtten och det blir en frhandling dr du kan lgga fram dina argument. Eftersom det rr sig om en fordran som verstiger 22000 s br du skaffa juridisk hjlp.
Citera
2021-09-06, 16:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ett fretag har 3 r p sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gtt mer n tre r anses fordran vara preskriberad.

Bestrid ven det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker r skligt och vnta p svar frn fretaget. Dom gr d antingen med p ditt erbjudande eller lmnar ver rendet till tingsrtten och det blir en frhandling dr du kan lgga fram dina argument. Eftersom det rr sig om en fordran som verstiger 22000 s br du skaffa juridisk hjlp.

Varfr skall TS ange vad han tycker r skligt?
Citera
2021-09-06, 17:38
Medlem
Citat:
Kan jag det ven om det r en advokat firma som snt ut den fr bodelning.

Ja, alla fretag kan anmlas. ven advokater och jurister. Ska fretag bedriva verksamhet ska det vara p sklig grund och inte en massa lgner och phitt.
Citera
2021-09-06, 18:01
Medlem
Glostrups avatar
Beloppet lter hgt, men det r omjligt att veta om det r orimligt eftersom du nmner en massa saker (civilml, vrdering av bostad etc) som tyder p en rtt lng och stkig bodelning.

Fr att summera:
1. Du hade bestllt och anvnt tjnsten, utan att ta in en offert eller kostnadsfrslag.
2. Du bestred sen fakturan via email, men hrde ingenting och struntade drfr i att betala.
3. Ditt argument mot fakturan var att du ansg att firman tog fr mycket betalt fr tjnsten.
4. Fretaget du vljer att inte betala fr levererad tjnst r en advokatbyr.

Jag tror inte att man behver vara jurist fr att fatta att du inte har ett srskilt bra lge hr. En tjnst r svrare att definiera n en produkt, och det blir ltt ord mot ord nr det tvistas om vad som kommits verens om frn brjan.

Om du har email dr du tydligt avgrnsar den tjnst du anlitar firman fr, eller anger en maxkostnad eller max antal timmar som kan lggas ned utan avstmning med dig, d har du en bttre chans. Om du inte har bevis fr att de timmar som anges i fakturan har lagts ner, eller om beloppet r uppenbart oskligt, s fr du nog rkna med att f betala hela summan.

Du kan frska frhandla ner beloppet, men d mste du nog ha bttre argument n att du anser att det ska vara p ett annat stt.

Hur hade du tnkt betala fakturan nr du anlitade byrn? Och hur tnkte du nr uppdraget drog ut p tiden? Du satt ju som bestllare och du mste ju ha frsttt att advokaterna tog betalt fr varenda minut som de ens funderade p din situation. Det lter ju lite som en klassisk kpare som inte frstr konceptet lpande rkning men har en massa krav och sedan fr panik nr rkningen kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in