• 1
  • 2
2021-09-06, 18:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ett företag har 3 år på sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gått mer än tre år anses fordran vara preskriberad.

Företaget skickade ju en faktura för 2 år sedan, och TS har inte betalat den. Det innebär att företaget nu har en 2 år gammal fordran på TS. Nuvarande krav är alltså samma fordran men med en uppdaterad summa (ränta/avgifter).

Preskribering är därmed knappast aktuellt här, snarare ska TS tacka sin lyckliga stjärna att han inte sitter hos Kronofogden (vilket faktiskt gör att det hela verkar väldigt skumt).
Citera
2021-09-06, 18:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Kan jag det även om det är en advokat firma som sänt ut den för bodelning.

Är du säker på att det är en advokatbyrå?

Det är stor skillnad på advokat och jurist.
Citera
2021-09-06, 19:21
Medlem
Jag har aldrig beställt någon tjänst. Det är mitt ex som varit initiativtagare till att införskaffa en bodelare för mig var det alltså tvingande. Exet använde tjänsten. Jag var knappt i kontakt med dom. Enda mailet jag fått från dom 2019 är att de ej kommer fortsätta bodelningen då de vill ha förskott från båda parter och jag har aldrig betalt in förskott. Mitt ex betalade dock in men ingen meddelade mig att bodelningen fortsatt. Delen som är kvar är vi solidariskt betalningsansvariga för.
Citera
2021-09-06, 20:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför skall TS ange vad han tycker är skäligt?
Varför inte det är bättre att försöka komma överens om vad som beställts och vad som levererats innan det går så långt som till rätten och man behöver blanda in jurister som kostar mer än vad tvisten handlade om från början?
Citera
2021-09-06, 21:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Varför inte det är bättre att försöka komma överens om vad som beställts och vad som levererats innan det går så långt som till rätten och man behöver blanda in jurister som kostar mer än vad tvisten handlade om från början?

Jag förstår vad du menar, men jag delar inte din inställning i frågan.

Jag vill inte i första taget tala om för motparten vad jag är beredd att betala, möjligen ger jag ett skambud.
Citera
2021-09-06, 21:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Jag har aldrig beställt någon tjänst. Det är mitt ex som varit initiativtagare till att införskaffa en bodelare för mig var det alltså tvingande. Exet använde tjänsten. Jag var knappt i kontakt med dom. Enda mailet jag fått från dom 2019 är att de ej kommer fortsätta bodelningen då de vill ha förskott från båda parter och jag har aldrig betalt in förskott. Mitt ex betalade dock in men ingen meddelade mig att bodelningen fortsatt. Delen som är kvar är vi solidariskt betalningsansvariga för.

"Delen som är kvar är vi solidariskt betalningsansvariga för"

Finns det något avtal som styrker detta?
Citera
2021-09-07, 10:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ett företag har 3 år på sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gått mer än tre år anses fordran vara preskriberad.

Bestrid även det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker är skäligt och vänta på svar från företaget. Dom går då antingen med på ditt erbjudande eller lämnar över ärendet till tingsrätten och det blir en förhandling där du kan lägga fram dina argument. Eftersom det rör sig om en fordran som överstiger 22000 så bör du skaffa juridisk hjälp.

Firman kan väl skicka fakturan direkt till inkasso utan att gå till tingsrätten först?
Citera
2021-09-07, 14:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Firman kan väl skicka fakturan direkt till inkasso utan att gå till tingsrätten först?
Ja det kan dom men dom skall inte göra det om fakturan är bestriden och man angett ett sakligt grundat bestridande, då är steg ett att försöka komma överens om vad som beställts och vad som levererats. Kan man inte komma överens kan företaget skicka fakturan till tingsrätten. Är fakturan under 23250 handhas det som ett förenklat mål och kostnaderna är låga om man förlorar. Är fakturan över 23250 handhas det som ett småmål och om du förlorar tvisten kan du bli tvungen att betala både dina och företagets rättegångskostnader i detta fall rekommenderar jag att du först tar kontakt med ditt försäkringsbolag och ser vilken hjälp du kan få genom din hemförsäkrings rättsskydd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in