Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Det går att bevisa att Gatsten talat med Hanna.
Så här har Hanna uppgivit att kvinnan ropat:
1) Förhör 920621 "så får ni inte göra", "nej nej"
2) TSL 920624: "Nej, så får eller kan ni inte göra. Strax därefter blev allt tyst." *
3) Förhör 920708 "nej, nej så får ni inte göra" eller också "så kan ni inte göra"
4) Gatsten 20110224 "Neeeej, så får/kan ni inte göra" samt senare ett långt, utdraget "Ååååååhhhhhhhhhhneeeeeeeeeejjjjj", varpå allt tystnade.**
5) Radiointervju, Fallet Helena: "Tjejen grät högljutt. 'Nej, så får ni inte göra' --- efter det var det tyst en stund och så hörde jag kvinnan: 'Åh nej' och sedan hörde jag inte henne mer." ***
Hanna säger själv ett utdraget åh nej 2017 precis som Gatsten skriver 2011. Hur känner Gatsen till ett utdraget åååh nej 2011 när det inte finns i förhör eller tidningsartiklar?
Tror du Hanna citerar Gatsten eller tror du Gatsten citerar Hanna?
Ugglan har dessutom tidigare påpekat att i TSL 1990621 så säger Hanna "Jag tror därför att hon fördes bort med våld, fortsätter Hanna. Efter det som Hanna upplevde gick hon hem. Det som skett trodde hon var ett avslutat kapitel. De skränande hade kommit överens och försvunnit." ****
Dvs redan 19920624 uppger Hanna att bilen åkt iväg. Samma sak uppger Gatsten och samma sak återkommer i radiointervjun 2017. Inget av detta finns i förhören. Där sägs tvärtom att hon inte hör en bil. Det kan ses som en motsägelse. Men det är blott tre dagar mellan förhöret 21/6 och tidningsinterjun som
trycks den 24/6. Dvs på sin höjd två dagar mellan förhöret och tidningens intervju. Sannolikt menar Hanna att hon inte hör någon bil igång medan grälet pågår. Polisen borde ha ställt frågan om hon hörde bilen köra iväg, men i inget av förhören ställs denna fråga.
Tidningsintervjun, Gatstens samtal med Hanna, Radiointervjun och ReimerDenYngres samtal med Hanna ger en enhetlig bild, även om Reimer d.y. aldrig frågade om bilen vände. Ställ denna konsekventa berättelse över nästan 30 år mot kassa förhör där tider inte förankras och kontrollfrågor inte ställs. Det är allmänt erkänt att polisens insats från början var under all kritik. Varför skulle just förhören med Hanna vara undantaget? Är det inte rimligare att anta att förhör utan kontrollfrågor är gjorda av amatörer?
*
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
**
Bra inlägg!
Förhör ”Hanna vittnet” 920621:
”../..
När hon kom utanför bostaden hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen.Hon gick sedan ut på cykelvägen med hunden och hörde då en kvinna illskrika. ../.. Skriket kom från samma plats och varade i ca 5min. Det var en kvinna som skrek och sen gjordes det ett uppehåll och så skrek hon igen och detta pågick i ca: 5min. Hon hörde också minst två mansröster från samma ställe.
Utdrag ur TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger "Hanna" följande:
"-Rösterna som hördes var högljudda. De kom från en kvinna och två till tre män - minst två../..
-
Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen då hon plötsligt hörde ungdomar skräna.
Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra.
Ljuden kom från andra sidan skogspartiet där Helenas skor hittades. Hanna hörde minst två män som var mycket aggressiva och hon hörde en flicka som gallskrek och grät.
- Jag hörde flickan ropa: Nej, så får eller kan ni inte göra.
Strax därefter blev allt tyst. En bildörr slogs igen../..”
Tycker det är lite oklart när Hanna hör detta? Hör hon bråk direkt utanför dörren eller först när hon kommer till cykelvägen?
Det verkar iallafall klart att hon hör kvinno skriket först när hon kommit fram på cykelvägen. Var exakt bodde Hanna på Vikingavägen ? Hur långt tog det för henne att gå från bostaden till cykelvägen med sin svarta labrador? Sen säger Hanna att hon lokaliserar personerna på samma plats allihop. En kvinna och minst två män. Hon tror det är vid skogsdungen där sandalerna hittades (närmare ekuddenvägen än lekplatsen så att säga) men hon säger också att hon hörde från ekuddenvägen och att hon hör en bildörr och att allt då blir tyst. Det får en att fundera på ifall det inte var på eluddenvägen intill bilen allt utspelade sig ?
För mig är det fortfarande ett av de största mysterium i Helena fallet att kvinnan skriker ”nej så får/kan ni inte göra”. ”Åhhneej” Om man utgår från att Hanna vittnet gjort 100% korrekt observationer så får man känslan av att en bil kört på Helena och att dem i bilen minst två män och en kvinna diskuterar tjafsar vad dem ska göra. ? Är det verkligen helt att utesluta? Hanna själv tror att Helena drogs in i bilen.. alternativet är ju annars att det är Helena som skriker men observera att hon hör alla på samma ställe minst två män är där.
Så fruktansvärt dåliga polisförhör…. Kunde man bena ut exakt ifall det var från skogsdungen eller eluddenvägen så hade det varit lättare att analysera… och mer exakt var och när Hannavittnet befann sig när hon hörde detta…