Citat:
Ursprungligen postat av
Propparn
Om både JohLa och hans bror är inblandade, kanske brodern åkte ensam till garaget för att hämta nödvändig utrustning (säck, plast, rep, sänke etc.)? JohLa väntar vid dungen.
(Har haft dessa i åtanke ett tag, men saknar uppgift på om JohLa var på Stadt)
Bra tanke att en person kan ha väntat kvar i Kohagen, vilket skulle kunna vara skälet till att det var kanske samma bil som återkom? Alltså: Hanna hör ett bråk som inbegriper en bil, men den bilen åker genast från platsen och observeras av vittnet på Lockerud alldeles strax efteråt. Bilen gör ett kort ärende på Lockerud/Bråten, och återvänder sedan till Kohagen och observeras då av killarna på Hällristningsvägen. Jag har hela tiden trott att det så det gick till, med just den skillnaden att någon kan ha varit kvar på platsen och som behövde plockas upp. Därefter kör bilen ut ur Mariestad och observeras då av Viking711.
Ok, inga tider är huggna i sten, men om vi ändå tillåter oss att "spika" några tider blir det så här:
* Hanna kommer ut vid 02:15 och hör ett pågående bråk. Hon tror att hon stannar och lyssnar i fem minuter och går sedan in igen. Ingen bil kommer på cykelvägen. Klockan är då 02:20. (Till Gatsten har hon sagt att hon hörde bilen vända vid infarten till Bäcken för att sedan köra upp mot Marieforsleden igen [vilket för all del inte framgår i polisförhören].)
* Cirka 02:22 iakttar vittnet på Lockerud en bil komma i hög fart på Marieforsleden nere från stan för att sedan svänga in på det som då hette Lockerudsvägen (det tar cirka 90 sekunder att vända vid Bäcken och köra till Lockerudsvägen.)
* Cirka 02:35 ser killarna en bil komma körande på gång-/cykelvägen. Cirka tio minuter senare ser de bilen igen i riktning ut mot Ekuddenvägen. Klockan är då cirka 02:45.
* Strax före 03:00 - kanske vid 02:50 till 02:55 - ser Viking711 en ljus bil komma på vägen mellan Radbyn mot Lugnås. Jag har själv inte provkört sträckan från Kohagen till Sjöängen, men med tanke på vad Viking711 har skrivit, bör det ta maximalt tio minuter.
Med det här tänkta upplägget håller hela kedjan.
Jag vill uppmana alla att läsa samtliga inlägg från Viking711. Han redogör klart och tydligt för tiderna. Han skriver att han lämnade Stadt vid stängning och gick till korvkiosken. Han uppskattar tiden för att köa, köpa och äta till maximalt 45 minuter. Vi säger att klockan är 02:40 till 02:45 när skjutsen hem börjar. Han uppskattar att tiden det tar att åka hem är cirka åtta minuter (vill jag minnas att han skrev.) Han bör då vara hemma i Sjöängen vid 02:48 till 02:53 (visst, klockan ha varit typ 02:57 också). Allt stämmer.
Vikign711 skriver också att det även i vanliga fall var ovanligt med biltrafik på vägen från Radbyn mot Lugnås, men att trafiken nattetid var i det närmaste obefintlig. Men
just den här natten kommer det en ljus bil - av alla färger - körande från Radbyn mot Lugnås, dessutom vid en tid som så exakt passar in i det som vi känner till så här långt och som framgår ovan. Jag tror att vittnesmålet från Viking711 kan vara det viktigaste av alla vittnesmålen.