2021-09-06, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Varför skulle någon vilja hjälpa polisen att få CL fälld, när polisen har berättat så lite om vad de har för bevis mot honom?
De får berätta mer först vad de har som binder honom till just Helenas försvinnande, alltså något graverande bevis, tex att de har hittat Helenas kläder hos honom.
Utifrån det som polisen har berättat hittills, så verkar det vara hans udda beteende och psykiska störning, och att han var ute och körde bil i Mariestad när Helena försvann, som de vill ha honom fälld för. Och det är kanske inte alla som håller med om att det räcker, och kanske stämmer de också själva in på de kriterierna.

Det jag skrev var att under alla dessa år tråden har funnits , har detta namn CL nämnts av någon här i tråden ? Om man läst här så är det massor av namn som har nämnts och då genom spekulationer pga den är si och den är så . Om han nu då åkt runt i bilen på jakt efter en tjej så är det inte ovanligt att någon här inne har nämnt denna CL ? Flera har synats här i tråden och det kan ha varit allt från drog relaterat , missbrukare av anabola med hett humör osv …
Någon kan ha nämt här tex att de har blivit uppvaktad av en ” snusk gubbe som erbjudit dem skjuts hem ? Det är alltså inte helt orimligt att någon har nämt detta här i samband med alla andra som har fått sitt liv granskat av trådens följare .
Ulf Olsson tex ( Helena mördare ) uppfattades som konstig , ensam , dålig kvinnosyn av kollegorna men flera hade funderat på honom som en ev misstänkt . Ren tur att poliskvinnan fick nys om denna man av Ulf O jobb kollega . Jag är ganska övertygad att polisen har mer än att han var ute och körde en ljus bil . De väntar in DNA och sedan lägger de fram indicier kedjan .. många bäckar små blir tillslut en sjö
Människor vill inte hjälpa polisen att få CL fälld ? Förhoppningsvis så tar de kontakt med polisen om de har saker som kan hjälpa polisen , förmodar att människor inte vill att en människa ska klara sig undan med ett mord … eller flera
Citera
2021-09-06, 01:25
Medlem
Citat:
Om någon berättar sånt för polisen som bara är indicier, då finns risken att de bidrar till att få CL fälld enbart på indicier, alltså utan några bevis som direkt binder honom till Helenas försvinnande. Och det finns flera exempel där människor har låtit bli att göra det, för de vill inte skapa problem för andra människor i onödan. Och om polisen har bindande eller mer graverande bevis mot honom än vad de hittills har berättat, varför kan de inte berätta det då?

Polisen har vad jag vet dessutom inte sagt att de är övertygade om att CL är Helenas gärningsman, bara att de är övertygade om att han är "rätt person som misstänkt", vilket kan tolkas som att de är övertygade om att det är rätt att misstänka honom, anhålla honom och häkta honom för att utreda honom vidare.

Lägg därtill att en tidigare misstänkt i fallet är död, genom självmord, och kanske bla för att han var misstänkt i det här fallet:

Och självmord kanske man inte vill bidra till, speciellt inte eftersom CL är svårt psykiskt sjuk redan.
Fast nu blev ju denna CL känd” genom att häktnings protokollet blev allmän information . Där är adress , person nr och vad han blev anhållen för synligt ..
så om FB skribenter skriver här om honom lär ju inte skada mer än att hans namn blev känt utan att folk ” pratade bakom ryggen här på fb
Citera
2021-09-06, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Du skriver väl i den här tråden du med ? Ljuger du el talar du sanning om det du skriver ?Ja du får fråga den som skrev inlägget . Ugglan inlägg 39396 sidan 3283 . 2021-08-24 kl 16:54 vad är sant och inte sant ? Nu ser jag att Ugglan länkar till expressen och en artikel från GT där dom skriver precis det jag sa 👍

Det var en premium-artikel, och det enda jag kunde läsa var att CL "bröt ihop vid tiden för mordet". Men du menar alltså att det stod att en anhörig till CL hade sagt detta?

Jag tänker också att en del påverkas negativt psykiskt av olika skäl när ett mord sker. En del erkänner tom att det var de som dödade offret, trots att de är oskyldiga. Andra, speciellt de som var i närheten, kan få dåligt samvete för att de inte förhindrade mordet. Så det tillsammans med att han körde runt i en ljus bil i Mariestad den kvällen/natten då Helena försvann, det är inte tillräckligt för att få honom fälld för mord på Helena.
Senast redigerad av eoku 2021-09-06 kl. 02:11.
Citera
2021-09-06, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om jag tror att man ropar "Hjälp! Hjälp!" i en situation där man attackeras och behöver hjälp, för att en stund senare skrika (?) "Men så får du/ni inte göra!" För det borde ha gått åtminstone en liten stund emellan, för inte hörde väl Hanna det senare direkt som hon kom utanför dörren? Hon hade väl hunnit ut till cykelvägen? Om man blir överfallen och så pass attackerad att man känner att man behöver hjälp, då kanske man inte hinner säga/skrika så mycket heller? Och - skriker man "Men så får du/ni inte göra!", eller säger man det?

Jag tror att oavsett om man känner/känner igen sin den som attackerar en eller inte, så skriker man "Hjälp!", om man behöver hjälp.

Du eller andra som känner till aktuell plats, skulle det ha hörts till Hanna om Helena(?)/de pratat, eller hade det behövts skrikas för att Hanna, vid sin position, skulle ha kunnat höra vad som sades?
Hon "illskrek", grät och skrek NEJ NEJ, det är precis vad jag tror man hade gjort om någon drog och slet i kläderna för att våldta en oavsett om det var någon man kände eller inte.
Citera
2021-09-06, 03:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
[/b]---
Jag lyssnade nyligen på delar av radiodokumentären, och insåg att alla plötsligt har glömt bort att "brovittnet" ser att Helena och mannen på bron svänger ner höger direkt efter bron in på stigen mellan Tidan och fängelset.
Kanske inte ska glömmas bort, när ni nagelfar övriga vittnen

Ja, du har rätt i att det är ett intressant påstående.

Man kan undra över hur vittnet själv har rört sig. En möjlighet är givetvis att vittnet stått still en tid på bron, kanske i samtal med någon. Då kan hon se mannens ansikte och glasögon och samtidigt se dem vika av efter bron. Om vittnet och pilotmannen gått i motsatt riktning måste vittnet ha vänt sig om och följt deras vidare promenad vilket känns lite för nyfiket.

Men av allt att döma så har Pilot varit misstänkt av personer närstående Helena och därmed har man på något sätt försonat sig med uppgiften att de två på bron tagit vad som blir en omväg. Om mannen ifråga hade andra planer än att bara följa Helena till ytterdörren kan han ha föreslagit en väg i större enskildhet.

Jag har för egen del accepterat vittnet på bron som ett möjligt vittne eftersom jag har haft svårt att förstå varför Helena skulle sätta sig i en bil med mina huvudmisstänkta. Men jag insåg idag att en av mina huvudmisstänkta har gått på Komvux så det finns en möjlighet att han och Helena lärt känna varandra där.

Av det skälet är jag mycket intresserad av när Helena gick på komvux.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-06 kl. 03:27.
Citera
2021-09-06, 03:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hon "illskrek", grät och skrek NEJ NEJ, det är precis vad jag tror man hade gjort om någon drog och slet i kläderna för att våldta en oavsett om det var någon man kände eller inte.

Ordet "hjälp" kanske inte kommer lika naturligt som ordet "nej" i en sådan situation, det kanske är mest i filmer som människor skriker "hjälp" i sådana situationer. Man kanske även är fokuserad på att själv få gärningsmannen att sluta. Och kanske försökte Helena påminna gärningsmannen om att det är förbjudet/olagligt att göra så som han gjorde, om det var så att hon skrek "så får du/ni inte göra", vilket kanske kan fungera i vissa fall och verka avtändande för tex en våldtäktsman.

Men det är troligen mer effektivt att skrika "hjälp" om man behöver hjälp, eftersom det är mer uppenbart då att man behöver hjälp.
Citera
2021-09-06, 06:35
Medlem
Största anledningen till att någon svänger höger direkt efter bron på väg hem i natten efter en utekväll är nog för att slå en piss, och sedan gå upp till vägen igen och fortsätta hemåt.
Citera
2021-09-06, 07:12
Medlem
Citat:
Om någon berättar sånt för polisen som bara är indicier, då finns risken att de bidrar till att få CL fälld enbart på indicier, alltså utan några bevis som direkt binder honom till Helenas försvinnande. Och det finns flera exempel där människor har låtit bli att göra det, för de vill inte skapa problem för andra människor i onödan. Och om polisen har bindande eller mer graverande bevis mot honom än vad de hittills har berättat, varför kan de inte berätta det då?

Polisen har vad jag vet dessutom inte sagt att de är övertygade om att CL är Helenas gärningsman, bara att de är övertygade om att han är "rätt person som misstänkt", vilket kan tolkas som att de är övertygade om att det är rätt att misstänka honom, anhålla honom och häkta honom för att utreda honom vidare.

Lägg därtill att en tidigare misstänkt i fallet är död, genom självmord, och kanske bla för att han var misstänkt i det här fallet:

Och självmord kanske man inte vill bidra till, speciellt inte eftersom CL är svårt psykiskt sjuk redan.
Är helt övertygad om att Kalla fall vet vad de gör. I Sverige är det mycket svårt att få någon fälld utan bevis, och man måste kunna binda någon vid brottet. Således kommer man inte långt på indicier..
Personen som begick självmord, vet vi ju faktiskt inte varför, helt krasst…var han skyldig eller oskyldig?
Säkert oskyldigt, men då tycker jag att det är ett märkligt val att göra. Men det är min åsikt.
Kanske har självmordet absolut inget att göra med HA, utan andra orsaker föregick det.

Jag vet faktiskt flera som mådde väldigt dåligt 1992 p ga av detta, och som fortfarande tycker att detta är hemskt jobbigt. Faktiskt t.o.m. någon mer som funderade på att inte vilja leva längre vid den tiden.

Att inte Mariestad bryr sig så mycket mer som någon skrev, tror jag inte alls på - tvärtom - man har en innerlig önskan att detta skall klaras upp. Träffade kollegor genom jobb, som var från M-stad - det pratades länge och väl om HA, märktes att de var djupt engagerade i fallet ännu och att det finns nog fler teorier än vad som nått FB.
Citera
2021-09-06, 07:50
Medlem
Om man är på väg att bli våldtagen, då skriker man "HJÄLP" x flera för allt vad lungorna klarar. Garanterat. Såvida man inte är förhindrad av en hand över ens mun eller på annat sätt.

Det gäller säkert om man blir attackerad på annat sätt också och känner sig hotad till livet.
Citera
2021-09-06, 08:02
Medlem
Ny vecka och vi får hoppas att det kommer nya bevis som kan gripa en gm. En psykopat och mördare går fri i samhället som har åsamkat stor chock och sorg hos många personer.
Samtidigt är det inte ett unikt fall. Vill minnas att jag läst att ca 30 personer försvinner och aldrig återfinns i landet varje år.

Såg en film från USA där många många människor tycks bara gå upp i rök och försvinna.
'Missing 411' kanske finns på tuben.
Citera
2021-09-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Är helt övertygad om att Kalla fall vet vad de gör. I Sverige är det mycket svårt att få någon fälld utan bevis, och man måste kunna binda någon vid brottet. Således kommer man inte långt på indicier..
Personen som begick självmord, vet vi ju faktiskt inte varför, helt krasst…var han skyldig eller oskyldig?
Säkert oskyldigt, men då tycker jag att det är ett märkligt val att göra. Men det är min åsikt.
Kanske har självmordet absolut inget att göra med HA, utan andra orsaker föregick det.

Jag vet faktiskt flera som mådde väldigt dåligt 1992 p ga av detta, och som fortfarande tycker att detta är hemskt jobbigt. Faktiskt t.o.m. någon mer som funderade på att inte vilja leva längre vid den tiden.

Att inte Mariestad bryr sig så mycket mer som någon skrev, tror jag inte alls på - tvärtom - man har en innerlig önskan att detta skall klaras upp. Träffade kollegor genom jobb, som var från M-stad - det pratades länge och väl om HA, märktes att de var djupt engagerade i fallet ännu och att det finns nog fler teorier än vad som nått FB.
Vet inte när i tid du träffade dessa från Mariestad men min lilla erfarenhet är den rakt motsatta - det var något avlägset som man inte var särskilt engagerad i eller hade lust att prata om. Kyligt.

Så det beror antagligen på vem man pratar med. Och hur kanske. Det är inget man tar upp med en mariestadsbo sådär utan vidare heller, det får vara något aktuellt som har hänt för det.
Citera
2021-09-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Ny vecka och vi får hoppas att det kommer nya bevis som kan gripa en gm. En psykopat och mördare går fri i samhället som har åsamkat stor chock och sorg hos många personer.
Samtidigt är det inte ett unikt fall. Vill minnas att jag läst att ca 30 personer försvinner och aldrig återfinns i landet varje år.

Såg en film från USA där många många människor tycks bara gå upp i rök och försvinna.
'Missing 411' kanske finns på tuben.

Om det ska införas dödsstraff i landet så är det den typen av brott där en sjuk javel släcker livslågan hos en ung i sina bästa år för att några minuters njutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in