2021-09-06, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, och jag har andra erfarenheter.

Poängen är ändå lite att vi faktiskt inte vet omständigheterna och hur stor eller liten risk det var att någon patient överhörde orden.
Jag struntar i omständigheter.
En person som i sitt yrke skall vårda och lindra, överhuvudtaget yttrar att hon önskar en människa död, på sitt arbete under arbetstid, mitt bland patienter och kollegor?! Jon borde inte arbeta med någonting levande. Är hon sjukskriven eller tillbaks på jobbet?
Citera
2021-09-06, 00:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet i högsta grad om risken med att patienter kan överhöra samtal. Det nöts in i ryggraden med åren.
Det är nåt som alltid ska tas med i beräkning och det ska förutsättas att det kan ske i allmänna lokaler i anslutning till patientrum.
Där går etik och sekretess hand i hand och det tangerar en riskbedömning förutom professionellt förhållningssätt.

Därför ska inte systerhax stå i en sjukhuskorridor och vräka ur sig som hon gör i slutet på samtalet.
Hon når inte ens nivå sunt förnuft.

Du trivialiserar risken och tack för att jag fick sista ordet.

Eftersom HDs chef inte tog saken vidare till sjukhusledningen så delar nog inte HDs chef din mening i saken, och sen vet vi inte heller vilken ljudnivå detta samtal hade och inte vet vi i vilken del av korridoren som detta samtal utspelade sej och till sist så hoppas jag och ber för eventuella patienter som råkade överhöra detta privata samtal att dom inte fick bestående men av detta fruktansvärda övertramp. Skulle så vara fallet så kan nog sjukhuset snickra ihop några fruktkorgar till dessa djupt kränkta patienter eller så kanske HD kan lova att hon ska skriva Ave Maria minst hundra gånger på svarta tavlan som en botgöring och en ursäkt till dom som blev kränkt.
Citera
2021-09-06, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Eftersom HDs chef inte tog saken vidare till sjukhusledningen så delar nog inte HDs chef din mening i saken, och sen vet vi inte heller vilken ljudnivå detta samtal hade och inte vet vi i vilken del av korridoren som detta samtal utspelade sej och till sist så hoppas jag och ber för eventuella patienter som råkade överhöra detta privata samtal att dom inte fick bestående men av detta fruktansvärda övertramp. Skulle så vara fallet så kan nog sjukhuset snickra ihop några fruktkorgar till dessa djupt kränkta patienter eller så kanske HD kan lova att hon ska skriva Ave Maria minst hundra gånger på svarta tavlan som en botgöring och en ursäkt till dom som blev kränkt.
Om jag inte minns fel så var det bla på grund av HDs uttalanden som kollegor tipsade polisen om HD
Citera
2021-09-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Jag har minne av att HDs arbetsuppgifter ändrades till mer kursundervisning. Om det föranleddes av just detta vill jag ha osagt. Men det skedde i anslutning till händelsen.

Hur som tycker jag sarkasmen var onödig.
Citera
2021-09-06, 03:18
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon reagerar knappast som vilken försmådd kvinna som helst via att bete sig identiskt likt den otrogne maken (vara otrogen, fortsätta dölja ny partner efter skilsmässa, köra dubbelt m två män, fresta, inge hopp och ljuga) och samtidigt framstå som om hon vore renhårig.

Jag tycker "på nåt jävla tvistat sätt" att det är sjukt att försvara det som är uppenbart negativa tillstånd hos en person - och med detta aldrig sagt att hon för den skull ska acceptera otrohet.

Oavsett om du trivialiserar å det grövsta om att det är helt rätt att önska att LW dött.
Gentemot LWs barn är det förfärligt.

Det är tamejfan inte normalt, även hat har sina gränser på vad man gör och vräker ut sig.

HD är garanterat kränkt men att fastna i bitterhet, hat och ältande är ett inte tecken på framsteg, nåt sunt eller friskhet , snarare tvärtom. Det finns en risk att det kulminerar i nåt värre eller vänder sig mot personen själv.

Tar man ut skilsmässa och själv ligger med en ny partner, döljer och ljuger om detta, så kan man knappast ha krav på exet.

Det är extremt oansvarigt att stå som sjuksköterska i en korridor och hoppas att nån människa är död, pga risken att nån patient överhör.

Citat:
HD är garanterat kränkt men att fastna i bitterhet, hat och ältande är ett inte tecken på framsteg, nåt sunt eller friskhet , snarare tvärtom. Det finns en risk att det kulminerar i nåt värre eller vänder sig mot personen själv.

Har du läst LWs konversationer med hennes vänner? De är fulla av bitterhet och ältande. År efter år. Vännerna drog sig undan henne eftersom de inte orkade lyssna på hennes ältande om SD. Om hur elak han var.(när.han inte lämnade HD) och hur han utnyttjade henne. Vännerna tyckte att det väl bara var att lämna honom men LW vägrade göra det utan fortsatte att älta.

Citat:
Det är extremt oansvarigt att stå som sjuksköterska i en korridor och hoppas att nån människa är död, pga risken att nån patient överhör.

När du började skriva om vad HD sagt så citerade du henne bara. Sedan fick du lite mothugg om att det inte var konstigt att hon kände så. Att det var en reaktion på LWs terror som hon varir utsatt för under så många år. Då började du klaga på platsen där HD sagt orden. HD har jobbat inom vården i många år. Det sitter säkert i ryggmärgen på henne att vara medveten om det finns patienter i närheten om hon pratar om privata saker och att anpassa volymen på samtalet så att ingen annan ska höra.

För övrigt så tycker jag att hennes chef Maria verkar vara en osolidarisk bitch.
Citera
2021-09-06, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klart man ställer upp för sin familj, skyddar den. Men om man sen får svart på vitt att ens svärson brutalt har dräpt en kvinna med 17 slag mot huvud/ansikte - då undrar jag vad som finns kvar att skydda. Gärningen? Knappast. Individen och alla minnen och annat positivt? Kanske till viss del.

Kan tänka mig SOAs vånda här. "Sonen han aldrig fick", den han tyckte så mycket om. Värderade så högt. Men som visade sig ha varit otrogen mot hans dotter i sex år och sen så grymt ha mördat älskarinnan, en 3-barnsmamma...är denna person kapabel till att mörda även min egen dotter i ett trängt läge?

Vad fattas i huvudet på en person som kan gå så långt? Vad har jag missat?
"Rätt ska vara rätt", som SOA sa.

Du har inte missat någonting, zilvereko, och jag håller med dig i det du skriver. Det jag bara ville ha sagt att vi "alla", oavsett yrkestitel i första hand är människor och många gånger reagerar därefter.
Citera
2021-09-06, 07:34
Medlem
Citat:
Men som du ser återigen, så svänger du över till att det ni pratar om är nyansera bilden uttalandet "hoppas att hon är död", medan Avel pratar om nyansera bilden av omständigheterna, dvs lokaler, ljudnivå osv.

Ja enligt Develi så var det kritiskt att patienterna skulle höra detta samtal.

Från Swedoors hemsida:

”Hur mycket är 25, 30, 35, 40, 45 dB isolering i dörren, vad hör man genom den? Svaret beror på flera faktorer; hur höga ljudnivåer man har inne i rummet med dörr, hur mycket bakgrundsljud man har där man lyssnar, hur nära dörren man kan stå och lyssna och hur mycket ljud som läcker ut via andra vägar än genom dörren.”

”30 dB: Samtal vid normal nivå hörs svagt, men kan avlyssnas utanför rummet

35 dB: Samtal vid normal nivå kan inte förstås utanför rummet, men vid förhöjd nivå hörs samtalen svagt och kan till viss del avlyssnas utanför rummet

40 dB: Samtal kan inte avlyssnas, men höga rop och skrik hörs svagt”

Sen delas dörrar upp i ljudklasser beroende på vart i sjukhuset de leder. Sekretess styr bl.a. detta. Indelade i klasser är de ljudreducerande dörrarna.

För patientrum (”utrymme för patienters sömn och vila”) gäller minimum klass C som är 30 db.
Klass B är 35 db och klass A är 40 db.

Allt enligt Svensk Standard SS 25268:2007.

HD:s uttalande är intressant i det perspektivet att om man är så insyltad i detta skulle man då uttala sig så avslöjande?

I mångt och mycket så var det detta uttalande ihop med att det var lite rörigt kring när hon skulle ha fått reda på vissa saker som fick henne utredningshäktad.

Låt säga att hon lagt tand för tunga där så hade alltså viss av ”bevisningen” mot henne skälig misstanke försvunnit.

Men enligt min mening så är uttalandet ett tecken på att hon var omedveten om att ett mord skett.

Det som upprör många är hennes beteende efter mordets uppdagande. Går inte närmare in på det men kan bara konstatera att några har fastnat vid hennes skilsmässa med ett närmast analt intresse. Hennes uppträdande under skilsmässan ska med alla medel och omständigheter kopplas till mordet.

Hon beter sig ”onormalt” med sin killaffär där. Hon är inte samningsenlig mot den blivande mördaren SD som bedragit och ljugit för henne under de åren han pippat med hennes väninna vid dygnets alla tider.

Främst enligt en skribent så finns där inget som helst utrymme för att HD ska få göra lite ”tillbaka kaka” mot SD i samband med skilsmässan.

Istället ska hennes ”lögner” mot stackars Bedragar-Stefan då ”bevisa” att hon är lögnaktig även under förundersökning och i rätten. Eller iaf så framstår det som att HD måste vara en säreget dålig person som lämnar en av Sveriges sämsta män under de här omständigheterna.

Anledningen att skilsmässan valsas om och om igen av Develi är ju att det inte finns så mycket annat än den vanliga skåpmaten att dra upp om HD vad gäller bevis och mord.

Sen har hennes psykiska ohälsa diskuterats i ordalag som att det skulle göra henne till en sämre människa. Nåt ”offer” för sin egen sjukdom får hon inte vara. Emellanåt så beskrivs hon som alltför pigg mot vad man borde förvänta sig.

Develi pratar om hennes ”återhämtning” och hur hon får otroliga krafter till att städa ett badrum osv.

Nyanseringen lyser med sin frånvaro oavsett vad HD har på sitt samvete menar jag.

På pappret skulle hon ha tagit avstånd från SD redan i samband med skilsmässan (eller tidigare) men man ska inte underskatta lojalitet och vad 20+ års relation gör med ens ”beteende” även när det börjar blåsa lite snålt.
Anklagelser finns det gott om men ”viss förståelse” är det tunnare med.

Och varje gång man försöker nyansera bilden av HD så kommer anklagelserna om att man håller henne om ryggen som ett brev på posten…
Senast redigerad av Avel 2021-09-06 kl. 07:39.
Citera
2021-09-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har du läst LWs konversationer med hennes vänner? De är fulla av bitterhet och ältande. År efter år. Vännerna drog sig undan henne eftersom de inte orkade lyssna på hennes ältande om SD. Om hur elak han var.(när.han inte lämnade HD) och hur han utnyttjade henne. Vännerna tyckte att det väl bara var att lämna honom men LW vägrade göra det utan fortsatte att älta.

När du började skriva om vad HD sagt så citerade du henne bara. Sedan fick du lite mothugg om att det inte var konstigt att hon kände så. Att det var en reaktion på LWs terror som hon varir utsatt för under så många år. Då började du klaga på platsen där HD sagt orden. HD har jobbat inom vården i många år. Det sitter säkert i ryggmärgen på henne att vara medveten om det finns patienter i närheten om hon pratar om privata saker och att anpassa volymen på samtalet så att ingen annan ska höra.

För övrigt så tycker jag att hennes chef Maria verkar vara en osolidarisk bitch.

Du skriver "För övrigt så tycker jag att hennes chef Maria verkar vara en osolidarisk bitch".

Vad är det som får dig att skriva så? Vad har hon gjort?

Ps För övrigt ett mindre trevligt språkbruk från en som säger sig vara troende! Ds
Citera
2021-09-06, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du skriver "För övrigt så tycker jag att hennes chef Maria verkar vara en osolidarisk bitch".

Vad är det som får dig att skriva så? Vad har hon gjort?

Ps För övrigt ett mindre trevligt språkbruk från en som säger sig vara troende! Ds

M*aria T*hor verkar i min aögon som en bra chef, som är lyhörd för sin personal, och lägger mycket tid på att lyssna och stötta sin personal (HD). Mer ände flesta chefer skulle jag tro.

Det här handlar om ett mord, och MT berättar på ett ärligt sätt som jag uppfattar det om vad hon har förstått av det som HD berättat om sina problem för henne.

Att inte vara ärlig i den här situationen och berätta om HDs uttalande är inte bara rättsligt fel, utan fruktansvärt oetiskt.
Citera
2021-09-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja enligt Develi så var det kritiskt att patienterna skulle höra detta samtal.

Från Swedoors hemsida:

”Hur mycket är 25, 30, 35, 40, 45 dB isolering i dörren, vad hör man genom den? Svaret beror på flera faktorer; hur höga ljudnivåer man har inne i rummet med dörr, hur mycket bakgrundsljud man har där man lyssnar, hur nära dörren man kan stå och lyssna och hur mycket ljud som läcker ut via andra vägar än genom dörren.”

”30 dB: Samtal vid normal nivå hörs svagt, men kan avlyssnas utanför rummet

35 dB: Samtal vid normal nivå kan inte förstås utanför rummet, men vid förhöjd nivå hörs samtalen svagt och kan till viss del avlyssnas utanför rummet

40 dB: Samtal kan inte avlyssnas, men höga rop och skrik hörs svagt”

Sen delas dörrar upp i ljudklasser beroende på vart i sjukhuset de leder. Sekretess styr bl.a. detta. Indelade i klasser är de ljudreducerande dörrarna.

För patientrum (”utrymme för patienters sömn och vila”) gäller minimum klass C som är 30 db.
Klass B är 35 db och klass A är 40 db.

Allt enligt Svensk Standard SS 25268:2007.

HD:s uttalande är intressant i det perspektivet att om man är så insyltad i detta skulle man då uttala sig så avslöjande?

I mångt och mycket så var det detta uttalande ihop med att det var lite rörigt kring när hon skulle ha fått reda på vissa saker som fick henne utredningshäktad.

Låt säga att hon lagt tand för tunga där så hade alltså viss av ”bevisningen” mot henne skälig misstanke försvunnit.

Men enligt min mening så är uttalandet ett tecken på att hon var omedveten om att ett mord skett.

Det som upprör många är hennes beteende efter mordets uppdagande. Går inte närmare in på det men kan bara konstatera att några har fastnat vid hennes skilsmässa med ett närmast analt intresse. Hennes uppträdande under skilsmässan ska med alla medel och omständigheter kopplas till mordet.

Hon beter sig ”onormalt” med sin killaffär där. Hon är inte samningsenlig mot den blivande mördaren SD som bedragit och ljugit för henne under de åren han pippat med hennes väninna vid dygnets alla tider.

Främst enligt en skribent så finns där inget som helst utrymme för att HD ska få göra lite ”tillbaka kaka” mot SD i samband med skilsmässan.

Istället ska hennes ”lögner” mot stackars Bedragar-Stefan då ”bevisa” att hon är lögnaktig även under förundersökning och i rätten. Eller iaf så framstår det som att HD måste vara en säreget dålig person som lämnar en av Sveriges sämsta män under de här omständigheterna.

Anledningen att skilsmässan valsas om och om igen av Develi är ju att det inte finns så mycket annat än den vanliga skåpmaten att dra upp om HD vad gäller bevis och mord.

Sen har hennes psykiska ohälsa diskuterats i ordalag som att det skulle göra henne till en sämre människa. Nåt ”offer” för sin egen sjukdom får hon inte vara. Emellanåt så beskrivs hon som alltför pigg mot vad man borde förvänta sig.

Develi pratar om hennes ”återhämtning” och hur hon får otroliga krafter till att städa ett badrum osv.

Nyanseringen lyser med sin frånvaro oavsett vad HD har på sitt samvete menar jag.

På pappret skulle hon ha tagit avstånd från SD redan i samband med skilsmässan (eller tidigare) men man ska inte underskatta lojalitet och vad 20+ års relation gör med ens ”beteende” även när det börjar blåsa lite snålt.
Anklagelser finns det gott om men ”viss förståelse” är det tunnare med.

Och varje gång man försöker nyansera bilden av HD så kommer anklagelserna om att man håller henne om ryggen som ett brev på posten…

Hoppar oombedd in här med en passus:
Tänker så här: Att HD gjorde en copycat på SDs beteende och lögner hade varit helt i sin ordning (det kunde han ha) om hon inte sen hade försvarat honom.
Det är graden av inblandning i mordet på Lena som är det primära för min del. Att HD åtminstone förstod att SD var skyldig är glasklart. Iaf för mig.
Citera
2021-09-06, 10:26
Medlem
Citat:
M*aria T*hor verkar i min aögon som en bra chef, som är lyhörd för sin personal, och lägger mycket tid på att lyssna och stötta sin personal (HD). Mer ände flesta chefer skulle jag tro.

Det här handlar om ett mord, och MT berättar på ett ärligt sätt som jag uppfattar det om vad hon har förstått av det som HD berättat om sina problem för henne.

Att inte vara ärlig i den här situationen och berätta om HDs uttalande är inte bara rättsligt fel, utan fruktansvärt oetiskt.

Håller med dig fullständigt. MT var ett föredöme. När hon fick veta att ett mord hade begåtts på just den person som den anställde hade önskar vore död - då vore det helt fel av henne att INTE nämna detta i förhör.

Att sen @Smokey önskar något slags flytande rättssystem och moral beroende på vad/vem/hur och varför någon dödas (särskilt älskarinnor) är enbart symptomatiskt för en sån som @Smokey.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-06 kl. 10:35.
Citera
2021-09-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult

■ 1: ) Att HD är inblandad på något sätt håller jag med för troligt.

■ 2: ) Utesluter inte henne som medgärningsperson i aktiv roll heller med tanke på hur hon beter sig i förhör och rättegång, talar med sin kollega/chef och fortsätter vanära minnet av Lena genom att omcacha.

■ 3: ) Sen har i vart fall inte jag hört vare sig SD eller HD framföra sina kondoleanser offentligt till anhöriga, vilket är väldigt märkligt agerat.

■ 1: ) Att någon person varit den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n behjälplig under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 då L*na Wesstr*m skulle bringas om livet, råder det ingen tvivel om.

■ Tillägg till ovan skrivet: Jag vet med säkerhet utanför själva förundersökningsprotokollet, att någon person, var❗St*fan Davidss*n behjälplig.

■ Det är en självklarhet att förstå, att den Yodánska Golvbrunns-Drottningen [ HD ] på ett eller annat sätt har haft sina fingrar med i spelet.

■ Yodinnan [ HD ] var fullproppad med ett emotionellt hat riktat mot sin rival L*na Wesstr*m, hon hatade verkligen L*na Wesstr*m av hela sin fulla kraft, på det sättet hade Yodinnan [ HD ] ett mycket starkt motiv till att vilja få bort sin rival L*na Wesstr*m från jordens yta och sålunda röjd ur sin väg, den som vill påstå det motsatta har helt enkelt sagt fastnat i konfirmeringsbiasen.

■ 2: ) Givet vis sagt, ett mycket märkligt och säreget beteende ifrån den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD:s sida som ägde rum under de tidigare, med henne, gjord polisförhören, det vill säga, att
Yodinnan [ HD ] slöt sig likt en mussla och sålunda vägrade att samarbeta med polisen, hon blev en förtigerska och sålunda samtidigt blev en Yoda-beskyddare.

■ Yodinnan [ HD:s ] egendomliga toklogganden strax efter det att hennes rival L*na Wesstr*m hade bragts om livet var också det, ett mycket märkligt och säreget beteende.

■ Citat ifrån den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD:
"Hoppas att hon är död" ❗... slut citat/

■ Enligt ovan skrivet: Det säger väldigt mycket om Yodinnan [ HD ] som person.

■ 3: ) Varken den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n eller hans mycket älskade Yodánska Golvbrunns-Drottning [ HD ], har överhuvudtaget inte någon gång kondolerat sig.

■ Tillägg till ovan skrivet: Allting i detta fallet talar sitt absoluta klarspråk.

■ Slutligen sagt, den Yodánska Golvbrunns-Drottningen [HD] har visat sig vara en mycket känslig punkt i L*na Wesstr*m-tråden för ett antal trådmedlemmar och skribenter.

■ Bortförklaringar av alla de möjliga slag framförs i L*na Wesstr*m-tråden för att sålunda få den Yodánska Golvbrunns-Drottningen [ HD ] att framstå som en fullkomligt rättskaffens person, en person, en kvinna, vilkens liv fullständigt tidigare har söndermanipulerats av den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n.

■ Bara för att St*fan Davidss*n i Göta Hovrätt den 28 Maj 2021 slutligen blev dömd till 18 års fängelse, så betyder det inte❗... att det inte har funnits fler personer inblandade i mordet på L*na Wesstr*m den 14 Maj 2018, det vill säga, utöver St*fan Davidss*n.

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-09-06 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in