2021-09-06, 01:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
ABBA var skräp på sjuttiotalet och det har inte förändrats. Ruskigt dåligt engelskt uttal i sången också. Man hör att det är två svenska tanter som sjunger.

Nej, låt ABBA-eran glömmas bort med fyrtiotalisterna.

ABBA spelas dagligen på pubar, restauranger och klubbar över hela världen.

Och har så gjort sedan 1974.
Citera
2021-09-06, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Jag gillar inte nya låtarna. Varför gör de på detta viset? Vaffor då då? Har de inte pengar nog redan?

Gillar inte heller låtarna. Tycker t under all kritik. Sättet som texterna formuleras är avskyvärt, men visst musiken är väl fin, men låtarnas helhet är för mig ett minus.
Citera
2021-09-06, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Dom låter inte alls som förr, nya låtarna låter skit, nån slags lollipop.

Ni som tycker det är bra är alldeles för känslostyrda, det är patetiskt göra dom yngre digital också, vad håller dom på med? låt ABBA vara avslutat kapitel istället, tiden har sprungigt iväg.

Jag tror allt var ett misstag.
De skulle avslutat med flaggan i topp. Nu är det försent.
Citera
2021-09-06, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Båda är rejäla hitlåtar och milsvida bättre än allt som görs idag.

Men de är inte lika bra som deras världshittar på 70 talet.

Du snackar i nattmössan.
Låtarna är under all kritik.
Citera
2021-09-06, 05:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
ABBA spelas dagligen på pubar, restauranger och klubbar över hela världen.

Och har så gjort sedan 1974.
Folk har ingen musiksmak.
Citera
2021-09-06, 05:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Första låten påminde lite om the Carpenters, men den andra låten stack inte ut. Det hade varit bra om de försökt förnya sig mer, men deras fans gillar väl det gamla vanliga. Björn & Bennys idoler som Paul McCartney och Rolling Stones har inte haft några problem att utveckla sig även fast de har hållit på ända sen 60 talet så varför är det så svårt för ABBA att göra det?

Björn och Benny har ju pysslat med en massa annat efter Abba och inte stannat av i sin utveckling. Så anledningen till att de nya låtarna låter som gamla ABBA, är nog helt medvetet gjort. Saknar man drivet att få till ett modernt sound, så kan man alltid anlita en hitproducent a la Max Martin som får skruva lite på låtarna. Många artister tar in externa producenter eller samarbetar med andra artister, för att få till det där lilla extra i låten, när den egna kreativiteten inte fungerar.
Citera
2021-09-06, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Spelperioden kommer med högsta sannolikhet att hela tiden att bli förlängd så länge det finns tillräckligt stort intresse. Gissningsvis kommer de att släppa nya datum 2-4 gånger per år.
Typ så uppfattade jag Benny, avatar-showen med massiv ljus och ljud uppsättning och en 300 stor orkester skulle bli för dyrt att köra på turné, så en fast uppsättning i London vore ett alternativ. Mamma Mia har spelats i London sen 1999 och på Broadway sen 2001. Dessa ställen är globala hubbar med stor genomströmming av folk från hela världen.
Om någon vill sätta upp showen någon annan stans än i London är det nog förhandlingsbart och de själva står den ekonomiska risken.
Citera
2021-09-06, 07:21
Medlem
McQwertys avatar
Musiken är bra, men låtarna är inte alls lika starka som förr. Dessa två låtar skulle högst ha varit utfyllnadslåtar i slutet om de hade varit på deras gamla skivor.

Hoppas ABBA har några äss i rockärmen som höjer nivån på hela albumet. Det skulle inte förvåna mig när det gäller proffsen Björn och Benny.
Citera
2021-09-06, 07:27
Medlem
Generellt verkar Agnetas låt var mer populär, och erhåller högre betyg i media. Är dock lite allergisk mot den elektroniska basgången i låten. Håller då Fridas pampiga Chessinfluerade betydligt högre, med sina typiska Bennyharmonier och taktskiftningar.
Citera
2021-09-06, 07:33
Medlem
Don't shut me down, vilken djävla smörja.Absolut rubbish och de borde skämmas ihjäl efter denna totalflopp. Jag älskade ABBA och hoppas verkligen på ett enda guldkorn i det nya.
Citera
2021-09-06, 08:25
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Ska bli spännande att se. Just a Notion är med och Bumble Bee. Undrar om dessa två är nyinspelningar, de borde ju vara det.

Ja intressant val där av dom. Just a notion är blir ju en cover eftersom coverbandet Arrival har släppt den i sin helhet redan. Jag ser framemot att höra Bumblebee!

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Precis, vilka världsartister skulle välja att spela Gammal Fäbodpsalm i moll på en pop-konsert.

Förutom i Dublin - enda gången de öppnade med "Danny boy" istället

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Någon som vet vilka musiker som är med och spelar? Syntar i alla ära men de här människorna har råd att ta in en symfoniorkester för att få till lite stråkar.

Jag tycker mig höra DNA från Rutger Gunnarsson i basen på "Don't shut me down" så någon har lyssnat och lärt sig.

Musiker på DSMD enligt en bild på konvolutet
Piano/synthesizer: Benny Andersson
Drums: Per Lindvall
Guitars: Lasse Wellander
Stockholm Concert Orchestra

Lasse Wellanders gitarrsolo i "Eagle": https://youtu.be/EkLErwUrU6I

Frida, Frida... Denna fantastiska röst! Tårar och gåshud på samma gång! Så varm och hennes karaktäristiska snabba vibrato är kvar! Men det visste vi såklart redan, tack vare ABBA-covern från 2018. Den måste alltså spelats in ungefär samtidigt som de nya ABBA-låtarna:
https://youtu.be/GeWkWcRwj7k

Nya låtarna ja. ISHFIY. Det krävdes en tredje lyssning och jag satt med tårar i ögonen. Så episk! Mäktig och vacker!! Lite Avicii/"We write the story"-känsla över den i refrängen. Men med Agnetha och Fridas röster. Lite Björn hörs där också Oj vad den växer och växer för varje lyssning. Melodin, arrangemanget, texten - allt är bara så vackert! Nästan en religiös upplevelse lyssna på den. Fridas röst som sveper om en och håller en i sin famn, som en kokong man aldrig vill lämna.

DSMD - Underbar ABBA-pop i ett nötskal. Låter som en fortsättning på "You owe me one" från 1982 (https://youtu.be/K7J220poQeM)

Älskar hur Frida verkligen hörs i refrängen. Och harmonierna och att det är 3 olika melodier som sjungs om vartannat i refrängen, kan det bli mer ABBA?? Kul att Agnetha gör en upptempolåt med en positiv text och inte behöver rynka pannan pga en brustet hjärtatext som back in the old days

Frida har inte släppt ett album sedan 1996 men gjort flera duetter de senaste 20 åren, "Andante Andante" ovan och t.ex. "La Barcarolle" (Offenbach) tillsammans med Filippa Giordano:
https://youtu.be/krLyAk9W6-k

Och samarbetet med hennes gode vän Jon Lord (Deep Purple) utmynnade i ett par låtar som framfördes på tysk TV. Här
"The sun will shine again" med JL på piano, som även skrev låten till Frida efter bortgången av hennes dotter och man:
https://youtu.be/TydCFLkGr0Q

Hon gjorde även "Morning has broken" med Jojje Wadenius.

Finns fler duetter men de nämnda är nog det bästa. Sidospår men - det vore kul om hon kunde gå tillbaka till jazzrötterna för något projekt innan hon kastar in mikrofonen för gott.

Kul klipp med ABBA, från typisk vänster-TV dvs. Rapport, 1978:
https://youtu.be/59sWpOGiNzQ
Frida och Agnetha ryter ifrån mot vänstermedia ca. 3 minuter in

Det är inte många intervjuer med ABBA jag inte hört eller läst och när det gäller Björn&Bennys låtskrivande har jag tolkat det som om Benny oftare hade idéerna men Björn var den som knöt ihop säcken s.a.s. Han tog en större producentroll.

Sen bidrog A&A med idéer till körandet och harmonier osv. Arian i slutet på "The day before you came" är t.ex. Fridas egna och det finns dom anser att hon borde få credit som låtskrivare tillsammans med B&B på den låten pga det..

Måste säga att det är en kul gest att dansbåsen i arenan fått namn som The Stikkan Anderson Dance Booth, The Graham Tainton Dance Booth, Rutger Gunnarsson Dance Booth osv
Citera
2021-09-06, 09:05
Medlem
Jag tycker att båda låtarna är fantastiskt bra! Vet inte vilken jag gillar bäst, men det är svårt att jämföra så olika typer av låtar. Båda växer för varje lyssning.

"I still have faith in you" känns mer och mer som ett mästerverk med både text och musik som berör. Den tar längre tid att ta till sig än den omedelbara "Don't shut me down", vars refräng sätter sig direkt. Båda låtarna är smart uppbyggda och bjuder på överraskningar i arrangemangen.

Det är helt otroligt att ABBA är tillbaka - och magin finns kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in