Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Svårt att säga. Framtiden lär utvisa.
Bara att höra Agnetha och Fridas unisona sång igen i refrängen är värt hela utgivningen. Tänk att det ljudet finns kvar!
Mitt första intryck var att melodin var lite för svag och att Benny fått jobba hårt med utfyllnad, t.ex. sista takten i versen innan refrängen.
Tänk klassen på de "dussinlåtar" de gjorde på 70-talet, som "Kisses of fire", "Angeleyes", "If it wasn't for the nights", etc.
Håller med om en hel del du skriver i dina inlägg, men ABBA gjorde 9-10 låtar till varje album och varje album tog minst ett år så att tala om dussinlåtar tycker jag är orättvist. ABBA spelade pop, disco, rock, reagge, schlager, ballader, folkvisor osv en variation som få eller inga andra artister ens var i närheten av. Beatles, Elvis, Michael Jackson, Queen osv har inte alls deras bredd dessutom spelade ABBA flera av sina låtar på spanska, tyska och franska och det utan att man kunde höra att de inte kom från Spanien, Tyskland och Frankrike. Själv älskar jag det fåtal låtar (fem) som de spelade in på svenska. På deras
The Way Old Friends Do live på Wembley 79 så ackompanjeras sången med Benny på dragspel. Dragspel! Vilka världsartister skulle ens tänkt tanken att köra dragspel som huvudinstrument live på Wembley?
Alla tre låtarna du nämner är för övrigt riktigt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Det fanns ett antal mycket bra progg-låtar med kompetenta artister, ingen tvekan om det.
Men proggen var extrem-nationalistisk, svensk pop/rock/visor, på svenska, skapat av svenska artister. Abba var tidiga globalister, sjöng på engelska och anammade ”studioteknik” från de globala hitmakarna.
Att de i dag är woke ligger liksom i linje med detta.
Jag tror och hoppas att du drar streck mellan punkter som inte finns. Jag uppfattar inte ABBA som globalister. De lever och bor i Sverige bortsett från Frida som gifte sig med en tysk och sedan hamnade i Schweiz. Kanske inte konstigt med hennes tyska arv?
Jag är inte så säker på att de verkligen är woke. Jag tror B&B kände att det var en utväg för att slippa konfronteras hur de behandlade A&A. Dessutom uppfattas Björn som affärsmannen som sannolikt varje vaken stund funderar över hur han ska tjäna pengar. Knäböja för feminism, Fi, HBQT, mångkultur osv är ett medel för att få tjäna dessa pengar. Hur bor han? Hur lever han? Samma ska med Benny. Vill minnas att det var en tvist med rättigheterna till ABBAs alla låtar som de inte kunde köpa ut eller hur det nu var och han/de var oroade över att svensk musikskatt skulle hamna i utländska händer.
Det finns en historia från deras tour i USA. När de skulle spela i Las Vegas så noterade plötsligt B&B att någon satt fram stolar framför främsta raden. De opponerade sig och sa tt stolarna ska bort eftersom främsta raden betalat biljetter för att sitta främst. Efter en del tjafs så rök stolarna. Efter spelningen fick de veta att det var maffians stolar som man kastat ut. Det var bara att lämna Las Vegas samma kväll eftersom man gör inte så mot maffian ostraffat. Vilka är den största och värsta maffian? Inte är det den italienska i alla fall även om Hollywood jobbat in det konceptet med Gudfadern, pasta, fiolspel osv. Deras låt Man In The Middle tycker jag också tar upp den girige, samvetslöse x som har sina fingrar i alla syltburkar. Jag tolkar den som att de redan då sett igenom mycket av musikindustrin. De har i intervjuer sagt att de komponerade, producerade och kontrollerade alla stegen och att ingen utomstående kunde påverka deras arbete eller utnyttja dem och tjäna pengar på dem. Som sagt, de var nog medvetna om krokiga fingrar redan då. Med tanke på Mamma Mia filmen så är det svårt att avgöra om de senare böjde sig för globalisterna eller bara använde PK för att tjäna mer pengar och fortsätta vara fria.
Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Om de säger så, jag bara spekulerade.
Men hur mycket har tjejerna sjungit professionellt under åren. Alla är professionella och lämnar nog inget åt slumpen, ska de sjunga och spela repar och tränar de nog hårt för att det ska bli så bra som möjligt.
Agnetha gav ut fem skivor på 80-talet, en 2004 och en 2013. 2013 sa hon att om hennes röst lät gammal så skulle hon inte spela in skivan. Hon kände sig rostig och tog en sånglektion och sedan hittade hon tillbaka till rösten igen. Hennes höga, klara, starka röst har så klart förändrats från hon var 20-30 på 70-80-talet om man jämför med tex 2013 när hon var 63 och nu när hon är 71 men magin finns fortfarande i rösten. Jag är osäker på hur mycket Frida sjungit sedan 90-talet men hon hade nog en mer tränad röst än Agnetha som kanske i större utsträckning kunde luta sig tillbaka på talang. Jag spekulerar.
Edit. jag tyckte jag läste att inspelningarna är gjorda i Bennys "analoga studio" på Skeppsholmen. Om det betyder att det enbart är deras egna röster som hörs eller om man fallit för moderniteter och digitalt tvättar rösterna vet jag inte, men jag hoppas så klart att vi enbart hör deras egna röster.