Citat:
Ursprungligen postat av
Jasper.Newton
Jag är en missbrukare. Jag missbrukar kredit. För några år sedan hade jag skulder upp över öronen men dom är lösta nu. För några dagar sedan testade jag handla via Klarna och valde att betala månadsvis. Det gick fan igenom och jag blev svinglad! Köpte direkt ny tv och två mobiltelefoner och idag köpte jag en säng och robotdammsugare. Nu börjar jag känna ångest för jag vet inte hur mycket jag handlat för totalt och vågar inte logga in på Klarna för att se exakt summa jag ska betala per månad. Vet ni hur Klarna fungerar, om man ska betala en del av alla prylar, eller om det räcker att betala en del av totalbeloppet och sedan fördelar Klarna pengarna dit dom ska? Om man handlat för 10,000:-, hur stor månadskostnad blir det då med ränta tror ni? Om man handlat för 100,000:-, ungefär hur ser det ut då?
Jag har idag inget jobb utan bara CSN.
Skaffa ett debitkort som du enbart använder och sluta handla på kredit och med klarna. Du är tyvärr inte ensam om att ''bli lagligt bedragen''. Ser man på USA exempelvis så är kreditskulderna rätt enorma.
Man kan lyckas betala tillbaka i tid och slippa ränteskulder när man handlar med kredit men kreditkortsbolagen har en väldigt sofistikerad affärsmodell och har ett naturligt övertag, det är alltför många som hamnar i en sits där de drar på sig väldigt mycket skulder med tiden, vilket de inte hade
om de hade budgeterat strikt och enbart använt debit och inte kredit.
Klarna ska man bara använda (anser jag) om man kan betala av det i tid eller om man verkligen måste använda det någon gång för att man inte har pengar i handen. Det ska dock inte bli så att man sätter sig själv i aktiv skuld med varje klarna köp. Jag gillar Klarna för att betalningarna alltid går igenom och det blir aldrig något tekniskt strul. Samtidigt så är jag noga med att betala fakturorna i tid.
Fördelarna med kreditkort är inte särskilt stora heller. Helt överskattat.
Du kan använda kalkylatorer på nätet för att uppskatta din skuld. Bara att söka!