• 6
  • 7
2021-09-04, 18:27
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Din sista mening där, vad betyder det i praktiken? Om vi ser hur samhället ser ut idag jämfört med förut.

Att den som konstant måste arbeta för att hantera sina ekonomiska åtaganden gentemot kreditorer begränsar möjligheterna att försöka leva livet på det vis hen egentligen drömmer om.
Citera
2021-09-04, 18:30
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Att den som konstant måste arbeta för att hantera sina ekonomiska åtaganden gentemot kreditorer begränsar möjligheterna att försöka leva livet på det vis hen egentligen drömmer om.
Har du några tips hur man ka komma ur fällan och bli fri igen? Jag har ca 80 tusen i skuld till Klarna och sedan 100,000'- ungefär till CSN. Jag bor i Sverige, ett demokratiskt smahälle men ändå är jag fångad av kapitalismen mot min vilja.
Citera
2021-09-04, 18:51
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Har du några tips hur man ka komma ur fällan och bli fri igen? Jag har ca 80 tusen i skuld till Klarna och sedan 100,000'- ungefär till CSN. Jag bor i Sverige, ett demokratiskt smahälle men ändå är jag fångad av kapitalismen mot min vilja.

Hur just du skall ta dig ur din skuldfälla är väldigt svårt att säga utan att veta mer om dig. Vad har du för slags utbildning, jobb och inkomst? Hur ser dina sociala åtaganden ut och vad kostar de dig? Hur och var bor du, och till vilken kostnad? Hur tar du dig till jobbet och vad kostar det? Hur mycket fritid har du och kan du tänka dig att minska den i dag för att få mer av den i framtiden?

80000kr är inte så fasligt mycket pengar. En svensk medianinkomst är 32000kr. Det är 24000kr efter skatt. En som verkligen lägger manken till kan omprioritera sitt liv och betala 80000kr på ett halvår. Fortsätter man leva det livet i några år men investerar eller spar de där 13000 kronorna i månaden i stället som man fick fram när man betalade av lånet, då har man plötsligt en rejäl förmögenhet i stället. När man har en förmögenhet har man större möjlighet att leva livet man drömmer om.

I slutändan är det där med privatekonomi inte svårare än kalorier och fetma. Äter man fler kalorier än man gör av med så blir man i slutändan tjock. Gör man av med mindre pengar än man tjänar så blir man i slutändan förmögen.
Citera
2021-09-04, 18:51
Medlem
Steg 1: Jobba extra och betala av skuld så du slipper spendera pengar på att betala ränta på en skuld. Att inte betala av den betyder bara att du får betala mer ränta allt längre tid. Detta steg går inte undvika, du kan inte slippa betala för att du inte orkar eller tycker att de är taskiga.

Steg 2: Spara pengar så att du har en buffert så du klarar oförutsedda kostnader utan att behöva låna pengar igen.

Steg 3: investera pengar så att du låter pengar arbeta åt dig istället för att du ska arbeta för pengar (vilket du verkar tycka är jobbigt).

Steg 4: Hånskratta åt kapitalisterna när du nu får utdelningar från deras kapitalistiska utsugarföretags vinster rakt in på ditt konto.

Citat:
Citera
2021-09-04, 20:53
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Eftersom att Klarna har cirka 400 gånger så hög ränta som CSN (Klarna cirka 20, CSN 0,05) så är mitt råd att betala så mycket som möjligt till Klarna och så lite som möjligt till CSN. På grund av inflationen så är det en förlustaffär att betala mer än absolut nödvändigt till CSN.
Citera
2021-09-05, 18:01
Medlem
Sluta använda klarna för delbetalning. Få först och betala sen är klarnas bästa funktion. Men allt annat är skräp.
Citera
2021-09-05, 20:07
Medlem
Citat:
Jag är en missbrukare. Jag missbrukar kredit. För några år sedan hade jag skulder upp över öronen men dom är lösta nu. För några dagar sedan testade jag handla via Klarna och valde att betala månadsvis. Det gick fan igenom och jag blev svinglad! Köpte direkt ny tv och två mobiltelefoner och idag köpte jag en säng och robotdammsugare. Nu börjar jag känna ångest för jag vet inte hur mycket jag handlat för totalt och vågar inte logga in på Klarna för att se exakt summa jag ska betala per månad. Vet ni hur Klarna fungerar, om man ska betala en del av alla prylar, eller om det räcker att betala en del av totalbeloppet och sedan fördelar Klarna pengarna dit dom ska? Om man handlat för 10,000:-, hur stor månadskostnad blir det då med ränta tror ni? Om man handlat för 100,000:-, ungefär hur ser det ut då?

Jag har idag inget jobb utan bara CSN.

Skaffa ett debitkort som du enbart använder och sluta handla på kredit och med klarna. Du är tyvärr inte ensam om att ''bli lagligt bedragen''. Ser man på USA exempelvis så är kreditskulderna rätt enorma.

Man kan lyckas betala tillbaka i tid och slippa ränteskulder när man handlar med kredit men kreditkortsbolagen har en väldigt sofistikerad affärsmodell och har ett naturligt övertag, det är alltför många som hamnar i en sits där de drar på sig väldigt mycket skulder med tiden, vilket de inte hade om de hade budgeterat strikt och enbart använt debit och inte kredit.

Klarna ska man bara använda (anser jag) om man kan betala av det i tid eller om man verkligen måste använda det någon gång för att man inte har pengar i handen. Det ska dock inte bli så att man sätter sig själv i aktiv skuld med varje klarna köp. Jag gillar Klarna för att betalningarna alltid går igenom och det blir aldrig något tekniskt strul. Samtidigt så är jag noga med att betala fakturorna i tid.

Fördelarna med kreditkort är inte särskilt stora heller. Helt överskattat.

Du kan använda kalkylatorer på nätet för att uppskatta din skuld. Bara att söka!
Citera
2021-09-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mitt tips är att bli av med skulderna så fort som möjligt. En som har stora skulder är en slav till systemet.

”Den som är satt i skuld är inte fri”.

Du är slav i systemet vare sig du vill det eller inte. Dessutom är det roligt att du avslutar ditt inlägg med ett sosse-mantra myntat av sossen Göran Persson som säger att man aldrig ska låna, samtidigt blir han och hans gelikar rika som troll genom lån och investeringar med hävstång.
Citera
2021-09-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du är slav i systemet vare sig du vill det eller inte. Dessutom är det roligt att du avslutar ditt inlägg med ett sosse-mantra myntat av sossen Göran Persson som säger att man aldrig ska låna, samtidigt blir han och hans gelikar rika som troll genom lån och investeringar med hävstång.

Ja, vissa vägrar erkänna att det finns även bra skuld, inte bara dålig.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in