2020-09-04, 21:50
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Jag är en missbrukare. Jag missbrukar kredit. För några år sedan hade jag skulder upp över öronen men dom är lösta nu. För några dagar sedan testade jag handla via Klarna och valde att betala månadsvis. Det gick fan igenom och jag blev svinglad! Köpte direkt ny tv och två mobiltelefoner och idag köpte jag en säng och robotdammsugare. Nu börjar jag känna ångest för jag vet inte hur mycket jag handlat för totalt och vågar inte logga in på Klarna för att se exakt summa jag ska betala per månad. Vet ni hur Klarna fungerar, om man ska betala en del av alla prylar, eller om det räcker att betala en del av totalbeloppet och sedan fördelar Klarna pengarna dit dom ska? Om man handlat för 10,000:-, hur stor månadskostnad blir det då med ränta tror ni? Om man handlat för 100,000:-, ungefär hur ser det ut då?

Jag har idag inget jobb utan bara CSN.
Citera
2020-09-04, 21:54
Bannlyst
Det du håller på med är riktigt farligt, jag har också hamnat i Klarnafällan. Plötsligt är du där och har 2000:- att amortera varje månad och det håller inte i längden som student. Betala skulderna där nu och sen mejlar du Klarna och ber dem avsluta ditt konto där.

Om du inte fixar detta så finns det stöd hos kommunen! Ryck upp dig nu för bövelen! Jag måste säga detta för jag är den förste som kommer lida om du hamnar i skuldfällan.
Citera
2020-09-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Jag är en missbrukare. Jag missbrukar kredit. För några år sedan hade jag skulder upp över öronen men dom är lösta nu. För några dagar sedan testade jag handla via Klarna och valde att betala månadsvis. Det gick fan igenom och jag blev svinglad! Köpte direkt ny tv och två mobiltelefoner och idag köpte jag en säng och robotdammsugare. Nu börjar jag känna ångest för jag vet inte hur mycket jag handlat för totalt och vågar inte logga in på Klarna för att se exakt summa jag ska betala per månad. Vet ni hur Klarna fungerar, om man ska betala en del av alla prylar, eller om det räcker att betala en del av totalbeloppet och sedan fördelar Klarna pengarna dit dom ska? Om man handlat för 10,000:-, hur stor månadskostnad blir det då med ränta tror ni? Om man handlat för 100,000:-, ungefär hur ser det ut då?

Mitt tips till dig är att kontakta företagen du har köpt grejerna på och häva. Enligt distansköpslagen har du ångerrätt och kan alltså skicka tillbaka prylarna utan kostnad och då makuleras dina fakturor hos klarna! Gör det direkt på en gång!

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
Citera
2020-09-04, 22:09
Avslutad
När du delbetalar så finns det ett krav på hur mycket du ska betala i månaden. Med Klarna så kan du betala ännu lägre belopp. Den får in fler delbetalningar och tjäna ännu mer på räntan.

Betalar du minimum-beloppet så är du ute på tunn is.
Citera
2020-09-04, 22:41
Medlem
TrueCs avatar
Köp en tredje mobil så känns det bättre, jag lovar.

Alternativt så lämnar du tillbaka innan du börjar använda grejerna och mår bra de närmsta åren, men då är du ju en mes
Citera
2020-09-04, 22:42
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det låter helt sinnes.
Är du medveten om att det är du som lever, inte prylarna runt dig?
Citera
2020-09-05, 21:21
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton

Eftersom det var för ett par dagar sen du handlade har du rätt att ångra köpen enligt distansköplagen. 14 dagar har du på dig. Bara att returnera allt.
Citera
2020-09-05, 22:03
Medlem
Corona-Chans avatar
Häv köpen.
Sedan ringer du psyket och berättar att du är mytoman och behöver hjälp.
Citera
2020-09-07, 17:26
Medlem
Ta ALDRIG konsumtionsprylar på avbetalning. Har man inte råd att betala något så simpelt som en TV eller en dammsugare direkt så ska man ge fan i det.
Citera
2020-09-08, 11:06
Medlem
Uncorruptables avatar
Häv köpen omedelbums. Bara att börja med att ta tjuren vid hornen och logga in på Klarna.
Citera
2021-09-02, 21:27
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Jag har fortfarande dessa skulder kvar, 78000:- återstår.
Citera
2021-09-02, 22:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Mitt tips till dig är att kontakta företagen du har köpt grejerna på och häva. Enligt distansköpslagen har du ångerrätt och kan alltså skicka tillbaka prylarna utan kostnad och då makuleras dina fakturor hos klarna! Gör det direkt på en gång!

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/

Tack! Du gav TS lösningen på hans problem, nu är det upp till honom att agera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in