2021-09-04, 08:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta Thunberg har gett all världens barn ett ansikte, även barn med FAS, och hon är en förebild för blivande förebilder.
Som vuxen? Folk tycker nog snarare att Greta är lite lätt obehaglig.
2021-09-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är samma yrkesdemonstranter som vanligt vi vänsterns manifestationer.
Det mest anmärkningsvärda är att de är så få.

Ja, exakt. De är verkligen lätträknade!

Igår ett foto på Gretas twitter med nio (9) deltagare, hon själv inkluderat, innan hon gav sig iväg till dagens skolundervisning. Nio personer… Är säker på att massor av organisationer hade lyckats samla större skaror, vare sig det gäller unga muslimer, Greenpeace, vi som älskar Bianca Ingrosso, Djurens vänner, krossa vänstern eller vad som helst. Med tanke på all medieuppvaktning och propaganda måste det betraktas som ett veritabelt fiasko att ungdomarna faktiskt vänder henne ryggen.

Och alla böckerna och filmerna som ges ut … Vem kommer att köpa dem? Min gissning, för vad den är värd, mor- och farföräldrar från 1968-vänstern som ser dem som utmärkta julklappar till barnbarnen (som hellre vill ha TV-spel). Eller andra vuxna som gillar Greta för att hon ”osjälviskt kämpar för miljön” och andra villfarelser.

Det betyder däremot inte nödvändigtvis att de kommer att bli lästa. Men det är kanske inte det viktigaste för dem som hoppat på det lönsamma klimathetståget och därigenom tjänar mycket pengar?
2021-09-04, 09:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du kan väl knappast svara för alla som älskar Greta?

Jag tror Osynlige.Mannen har helt rätt i sin analys. Kärlek kan övergå i besatthet, även om det gäller en främmande person. Tänk om den dyrkade då avvisar den som älskar? Svartsjukan och kränktheten har mer än en gång lett till fruktansvärda konsekvenser.

Folk som tvärtom inte gillar Greta gör det för att de är mer pålästa än hon och inte gillar hennes skräckpropaganda, som knappast är hämtad från IPCC:s rapporter. Man kan också störa sig på hennes hyckleri och dubbelmoral och ogilla den politiska vinklingen.

Det är inte kärleken som dödar. Greta exponerar sig bland hundratusentals personer när hon demonstrerar ute i världen utan att det känns hotfullt, till skillnad från när den skjutglade och högerextreme Keean Bexte förföljer henne för att utöva sin rätt att kränka henne.

Endast i din fantasi är du mer påläst än Greta. Det handlar ju om att du missunnar henne den uppmärksamhet hon får och vill ha för att tvinga överheten att åtminstone börja planera för en värld utan utsläpp av fossilt kol. Keelingkurvan accelererar och medeltemperaturen höjs med 2 grader per århundrade och ändå produceras det varje år mer än året innan.

Greta har varit en ögonöppnare för många till vissas stora förtret.
2021-09-04, 09:42
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastaochkuk
Hur är det med skitungen idag? Håller hon käften för tillfället eller?

Väntar fortfarande på att hon ska börja kritisera Kina.
Hon lägger sig i och har åsikter om allt, så tyst lär hon inte vara på ett bra tag.
2021-09-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om Greta verkligen gav sig in i debatten skulle hon göra det i form av hur länge det bör tillåtas, dvs yttra sig i kontroversiella frågor. Men då kommer hon att få ovänner vad hon än svarar.

Jag tror Osynlige.Mannen har helt rätt i sin analys. Kärlek kan övergå i besatthet, även om det gäller en främmande person. Tänk om den dyrkade då avvisar den som älskar? Svartsjukan och kränktheten har mer än en gång lett till fruktansvärda konsekvenser.
Det vore verkligen roligt att få veta vilken abortgräns Greta™ tycker är rimlig. 12 veckor? 20 veckor? Eller som i delar av USA, 40 veckor? (Jag tror inte att Greta™ är medveten om att det i USA går att få abort så sent som vid förlossningen efter en fullgången graviditet.) Och som sagt, inget svar kommer att tillfredsställa alla. Men om hon menar allvar med ekologiskt avtryck, så borde hon rimligen inse att kraftig barnbegränsning är den utan konkurrens effektivaste metoden.

En sak som jag finner lite lustig/obehaglig med idoldyrkan, är att beundrarskaran på fullt allvar tror att folk som kritiserar Greta™ är avundsjuka på hennes berömmelse. För mig som akademiker är det synsättet helt främmande. Jag tycker synd om Greta™ och befarar att det kommer att ta väldigt hårt på hennes psyke när hon är bortglömd av alla utom ett fåtal stalkers. Men är folk i allmänhet verkligen så jagsvaga att de ser berömmelse som något eftersträvansvärt? Det förklarar i så fall allt babblande om popstjärnor som hade sin storhetstid för 40-50 år sedan. Kommer folk att prata om Greta™ om 40-50 år? Nej, det är knappast troligt. Folk idag minns ju inte ens Severn Suzuki, och hon hade sin tid i rampljuset för ca 30 år sedan.
2021-09-04, 10:43
Medlem
Vem har vart inne på Gretas konto nu och skrivit av sig? Har Greta haft någon åsikt om diverse abortlagar i andra länder, eller är det bara mot konservativa i västvärlden profeten vågar sig för att kritisera?
2021-09-04, 10:47
Medlem
Picamagpies avatar
Gretas tweet om abort. Har hon kommit på detta själv eller?
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1433844465836433439
2021-09-04, 11:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Gretas senaste på Twitter:

"Politicians and political partys are lying us straight in the face. There's no party that is doing nearly enough. They're failing us. Only voting won't be enough. We need to be active democratic citizens to safeguard basic living conditions. See you in the streets September 24th."

Och Luisa Neubauer håller med.

https://mobile.twitter.com/GretaThunberg/status/1434062403025653761

Politikerna, från höger till vänster, är det skikt i samhället som ska minska friktionen mellan över och under, men som alltid stöder de övre så mycket de kan utan att riskera att förarga sina väljare alltför mycket.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-09-04 kl. 11:16.
2021-09-04, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta hoppar in i abortdebatten! Bildlänk från hennes Twitter:

https://mobile.twitter.com/GretaThunberg/status/1433844465836433439/photo/1

Gör hon det.Kan inte läsa att hon skriver något själv om tex vart hon tycker gränsen ska gå för abort. Du kan ju fråga henne vilken källa hon fått den ifrån för det står inget.
2021-09-04, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Gör hon det.Kan inte läsa att hon skriver något själv om tex vart hon tycker gränsen ska gå för abort. Du kan ju fråga henne vilken källa hon fått den ifrån för det står inget.
Fakta är ju viktigt,så det borde stå vilken källa det kommer ifrån.
2021-09-04, 13:25
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är idag myndig och har därmed full rätt att göra vad hon vill med sina pengar. Hon har därmed även full rätt att vara tillsammans med vem hon vill. Greta är ovanligt generös och öppen och detta gäller även hennes föräldrar!
Ha ha ha! Vem som helst kan vara generös med andras pengar.

Om alla i tråden skänker mig tusen kronor så kan jag vara så generös att jag ger dig 2 tusen 😇
2021-09-04, 13:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ha ha ha! Vem som helst kan vara generös med andras pengar.

Om alla i tråden skänker mig tusen kronor så kan jag vara så generös att jag ger dig 2 tusen 😇
Ni tänker på pengar, som inte blir mycket värda om ...

"Either we continue as a civilization or we don't"

https://youtu.be/E73ag2Fvi3o

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in