2021-09-04, 02:09
Medlem
MoggePysslings avatar
Finns ju dessa varianter som innehåller 100% riktigt socker:

PEPSI-COLA MADE WITH REAL SUGAR: A great tasting, refreshing cola experience, made with real sugar.

PEPSI MADE IN MEXICO: Pepsi made in Mexico with 100% real sugar.

PEPSI TRUE: A new kind of cola made for True carefree enjoyment. All the fun you love about Pepsi with 30% less sugar than regular Pepsi and no artificial sweeteners.

Fast blir nog svåra att hitta i svenska butiker.
Citera
2021-09-04, 09:28
Medlem
ceyifam2s avatar
Om vi struntar i eventuella (o)nyttigheter; faktum är att fusksocker smakar annorlunda. En hel del av oss tycker att det har en dålig bismak och värre eftersmak.

Speciellt om drycken är rumsvarm eller avslagen.

Det är möjligt att Pepsi ser det här som ett marketing choice, man har sett man Pepsi Max sålt bra och man vill casha in på en hälsotrend där socker utpekas som Satan.

Men varför då inte gå all in med en Pepsi Life (eller motsvarande) med alternativa sötningsmedel och göra reklam för detta?

Smyger man in sötningsmedel kan det inte tolkas på annat sätt än att det är kostnadsbesparande, i synnerhet om sockerskatter införs.

Pepsi har en stor mängd drycker i sin portfölj. Men inte längre Pepsi Cola. Det är rätt förvånande. Måste vara ett test, så här illa kan det inte gå.

Jag var f.ö hårdnackad förespråkare för Coca-Cola i yngre dagar, alla "Pepsi Challenge" nailade jag direkt, men på senare år har jag ändrat mig. Visst är en kall Coke från glasflaska gott, men ska man sitta och slörpa på en burk är Pepsi mitt val sedan säkert 15 år.

F.ö är det ju ett otyg att glukos-fruktossirap blivit så vanligt överlag i matprodukter. Inte alls lika gott som socker (sackaros).
Senast redigerad av ceyifam2 2021-09-04 kl. 09:34.
Citera
2021-09-04, 09:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Här flödar fördomarna. Dom gånger jag dricker läsk så väljer jag sockerfri pga att käften blir helt kletig och snuskig av vanlig läsk. Det är ju faktiskt bättre för feta att dricka en läsk med 0 kalorier ist för flytande socker än hur du vänder och vrider på det hela.
Nja, bäst är rimligen att dricka vatten. "Klet och snusk", jag känner inte igen den beskrivningen. Tvärtom känner man sig helt renad i munnen av sitt första glas Cola med mycket kolsyra. Jag dricker aldrig mer än ett glas.
Citera
2021-09-04, 09:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nä det är i usa och vissa andra länder coca cola gått över till giftig genmanipulerad majssirap istället för socker.

i sverige innehåller coca cola original vanligt socker. Däremot extremt översötad för socker är så billigt i sverige. i vissa andra länder har de lagom mycket socker i fanta och cola.
Jag visste inte att det var individuellt för olika länder. När jag dricker cola utomlands känner jag inte någon skillnad?

Svenskar är kända för att vara sockerberoende, så om vi har lite mer socker i colan så är det säkert noggrant uttestat.

Jag upplever dessutom Pepsi som mer sockrad än Coca Cola. Vilket jag inte gillar så jag tar aldrig frivilligt pepsi.
Citera
2021-09-04, 11:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag visste inte att det var individuellt för olika länder. När jag dricker cola utomlands känner jag inte någon skillnad?
Det beror på att internationellt sett så använder man socker i läsken. Det är främst USA som envisas med majssirap.
Citera
2021-09-04, 12:09
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Smyger man in sötningsmedel kan det inte tolkas på annat sätt än att det är kostnadsbesparande, i synnerhet om sockerskatter införs.

Nja. Det kan även tolkas som att Pepsis omfattande blindtester visat att drycken uppskattats mer med både sötningsmedel och socker. Eller att det blir ännu mer beroendeframkallande.
Citera
2021-09-04, 13:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Olj, det var dyrt! I Spanien kostade den kanske ett par spänn mer men klart prisvärt. Den med apelsin var däremot inget vidare. LIDL körde nån kopia men jag vet inte om de fortfarande säljer den.
Lidls variant säljs fortfarande då och då. Lite dyrare, givetvis, men helt klart godkänd. Den och deras österrikiska Almdudler är uppskattade hemma.
Citera
2021-09-04, 14:01
Medlem
pyro860s avatar
Slog ett öga på min flaska med Pepsi-smaktillsats till Soda Stream som i princip stått i skåpet sedan jag köpte den. Testade den 1 gång och fick lite ont i magen, vilket jag får av sötningsmedel. Tro fan att även denna innehåller sötningsmedel enligt innehållsförteckningen..
Citera
2021-09-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Svenskar är kända för att vara sockerberoende, så om vi har lite mer socker i colan så är det säkert noggrant uttestat.

Jag upplever dessutom Pepsi som mer sockrad än Coca Cola. Vilket jag inte gillar så jag tar aldrig frivilligt pepsi.

Vattnet påverkar också smaken. En cola gjord i Sverige utklassar därför t ex en polsk cola.....
Citera
2021-09-04, 14:41
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Slog ett öga på min flaska med Pepsi-smaktillsats till Soda Stream som i princip stått i skåpet sedan jag köpte den. Testade den 1 gång och fick lite ont i magen, vilket jag får av sötningsmedel. Tro fan att även denna innehåller sötningsmedel enligt innehållsförteckningen..

Det kan även bero på gummi arabicum. I princip alla stabiliseringsmedel genererar gastrointestinala biverkningar. Dessutom finns natriumbensoat med som ingrediens, vilket kan ge liknande symtom. Natriumbensoat kan även ihop med askorbinsyra bilda bensen, vilket är cancerframkallande.

Natriumbensoat i läsk är smörja och bör hällas ut. Detta är varför man bojkottar Cuba Cola.
Citera
2021-09-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Du kan omöjligt få ont i magen av sötningsmedel.
Citera
2021-09-04, 15:14
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du kan omöjligt få ont i magen av sötningsmedel.

Sluta med dina mytomanpåståenden i min tråd tack.

Att det skulle vara omöjligt att få ont i magen av t.ex. sockeralkoholer är ett befängt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in