2021-09-04, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?

Jag har noterat detta själv också i andra sorter där man försöker smyga in sötningsmedel utan notis eller bara genom att antyda att det är mindre socker i produkten men utan att nämna att den lägre sockerhalten ersatts med sötningsmedel.

Det bästa är ju naturligtvis att undvika läskedrycker helt och hållet och ersätta det med vatten eller juice.
Citera
2021-09-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Har aldrig haft det problemet av stevia och jag sötar i stort sett allt jag dricker med det (te+kaffe) och även i mycket stor mängd jag tillsätter i havregrynsgröten varje morgon. Borde användas i betydligt större utsträckning än sockeralkoholer som ju ger lös mage och gasbildning på alla människor. Lite märkligt att söta egentligen med sockeralkoholer som människokroppen inte kan bryta ned bra naturligt. Stevia har jag aldrig hört talas om gör det. Ja, allt beror ju på individen. Har man inte anlag för diabetes och inte äter en massa socker i övrigt, visst kan man dricka läsk varje dag. Personligen så tar jag hellre ett fikabröd varje dag än läsk. Sen är väl folk lite överdrivet rädda för socker med, håller på att ta över den gamla fettskräcken folk hade på 90-talet. En cola om dagen är säkert helt ok, speciellt om man känner sig trött och behöver energi.

I japan så använder de stevia i cola light.

inte i andra länder för folk köper nervgiftet aspartam i lightläsker utan att klaga.
Citera
2021-09-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Jag har noterat detta själv också i andra sorter där man försöker smyga in sötningsmedel utan notis eller bara genom att antyda att det är mindre socker i produkten men utan att nämna att den lägre sockerhalten ersatts med sötningsmedel.

Det bästa är ju naturligtvis att undvika läskedrycker helt och hållet och ersätta det med vatten eller juice.

Ersätta med juice? Dricker du juice kan du lika gärna dricka läsk med socker, det är ingen större skillnad.
Citera
2021-09-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Det visste jag inte. Har du några vetenskapliga källor?

(Inte källor där de ger hundratals gånger mer än vad en människa någonsin kommer utsättas för).

Det är samma personer och företag i grunden som uppfann nervgiftet aspartam som också uppfann agent orange där folk föds missbildade än idag 50 år efter kriget med 2 huvuden,3armar och de sjukaste missbildningarna du kan tänka dig.

de har även uppfunnit annat skit som ddt och asbest som de sa var ofarligt i början och tillåme satt på småpojkars huvud på tv.

Sen så uppfann de genmanipulerad mat och super giftet roundup som förgiftat vattendrag i hela europa och i världen och folk har rester i sina kroppar.

Det är ofattbart att folk är så korkade att de litar på samma företag som aldrig gjort nånting för mänskligheten förutom att förgifta dom gång på gång.
Citera
2021-09-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är samma personer och företag i grunden som uppfann nervgiftet aspartam som också uppfann agent orange där folk föds missbildade än idag 50 år efter kriget med 2 huvuden,3armar och de sjukaste missbildningarna du kan tänka dig.

de har även uppfunnit annat skit som ddt och asbest som de sa var ofarligt i början och tillåme satt på småpojkars huvud på tv.

Sen så uppfann de genmanipulerad mat och super giftet roundup som förgiftat vattendrag i hela europa och i världen och folk har rester i sina kroppar.

Det är ofattbart att folk är så korkade att de litar på samma företag som aldrig gjort nånting för mänskligheten förutom att förgifta dom gång på gång.

Väldigt produktiva personer om de uppfunnit både asbest, agent orange och roundup!

En fråga dock... Hur uppfann de asbest? Asbest är väl en mineral?
Citera
2021-09-04, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ersätta med juice? Dricker du juice kan du lika gärna dricka läsk med socker, det är ingen större skillnad.

Nu handlar det ju inte enbart om sockret (utan tillsatta sötningsmedel m.m m.m) även om det absolut är skillnad på det vita raffinerade sockret i läskedrycker och det naturligt befintliga sockret i juice.
Senast redigerad av RobRoys 2021-09-04 kl. 16:46.
Citera
2021-09-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Väldigt produktiva personer om de uppfunnit både asbest, agent orange och roundup!

En fråga dock... Hur uppfann de asbest? Asbest är väl en mineral?

Okej använde asbest om vi ska vara petnoga.

de får dock en stor stämning emot sig pga asbesten och roundupen och annat skit som de gjort.

Glömde också nämna pcb som de dumpat i vatten i usa tillexempel.
Citera
2021-09-04, 16:52
Medlem
Citat:
Nu handlar det ju inte enbart om sockret (utan tillsatta sötningsmedel m.m m.m) även om det absolut är skillnad på det vita raffinerade sockret i läskedrycker och det naturligt befintliga sockret i juice.

Vad handlar det mer om då?
Citera
2021-09-04, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad handlar det mer om då?

Ja, t.ex. hur kemikalierna i läskedrycker påverkar kroppen eller hur kolsyran påverkar magens PH-värde negativt, vilket i sin tur påverkar hur bra man tar upp näringsämnena som förtärs i anslutning till den kolsyrade drycken. Läskedrycker är rena skräpet för kroppen, rent ut sagt.
Citera
2021-09-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Okej använde asbest om vi ska vara petnoga.

de får dock en stor stämning emot sig pga asbesten och roundupen och annat skit som de gjort.

Glömde också nämna pcb som de dumpat i vatten i usa tillexempel.

PCB och Asbest användes frekvent i Sverige med och påträffas fortfarande.

Men jag förstår inte varför du blandad in allt möjligt när jag ber dig komma med källa på att sötningsmedel (i normal konsumtion) är farligt? Jag gissar du inte har några bevis och därför svingar vilt. Du drar all vetenskap över en kam.
Citera
2021-09-04, 17:00
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?

Bra! mer till mig...
kom inte gråtande tillbaka senare bara
Citera
2021-09-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ja, t.ex. hur kemikalierna i läskedrycker påverkar kroppen eller hur kolsyran påverkar magens PH-värde negativt, vilket i sin tur påverkar hur bra man tar upp näringsämnena som förtärs i anslutning till den kolsyrade drycken. Läskedrycker är rena skräpet för kroppen, rent ut sagt.

Kan du vara lite mer tydlig? Vilka kemikalier?
Kan du ge gälla på det där med PH värde i kolsyra och magen? För så som jag minns det finns det t om forskning på att kolsyra påverkar magen positivt, därför människor drack vichyvatten som huskur förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in