2021-09-03, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
I intervjuer lät det som vi kommer få se ett i stort sett helt nytt lag mot Uzbekistan och de som startade mot Spanien får vila. Tror inte det kommer ge så jättemycket, men lika bra ge bänknötarna lite speltid. Jag hoppas innerligt att Janne förstår storheten i Isak, Kulu och Forsberg och inte håller på mixtrar för mycket resten av kvalspelet. Dessa har potential att bli ännu bättre bara de får spela ihop en massa.

Jo kul om fler får chansen men vm- kval matcherna bör uppställningen vara typ den samma.

Bävar för om zlatan återkommer och förstör lagdynamiken
Citera
2021-09-03, 22:43
Medlem
7 raka segrar hemma i VM-kvalet, efter segrar mot bl.a. Frankrike, Italien och Spanien. Enligt FIFA är det vår bästa streak någonsin i VM-kvalsammanhang.

20-2 i målskillnad

Enastående facit.
Citera
2021-09-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ut med frk Olsson och in med Svanberg. Z ska vara så långt ifrån landslaget som möjligt. VNL/Helander är det bästa mittbacksparet.

Olsson gjorde dock sin bästa match i landslaget på länge. Hoppas han bara fortsätter leverera på detta sättet.
Citera
2021-09-04, 00:19
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
https://footystats.org/international/spain-national-team-vs-sweden-national-team-h2h-stats#1200372

Dom som tänker att Sverige dominerade matchen igår får nog ta och tänka om lite. Vi spelade väldigt bra, använde våra styrkor på bästa sätt, men det var genom klassiskt lagspel, mycket kämpande och hjärta som vi vann. Och tur.
Jag ser statistiken, men jag håller inte med. Bollinnehavet verkar dessutom vara felaktigt angivet, både UEFA och Flashscore anger 69 % v 31 %, inte 74 vs 26.

Hade Spanien chans att göra mål? Ja, i alla fall 2 bra lägen. Men vi hade tre livsfarliga kontringar som borde ha resulterat i minst ett mål om Quaison och Isak haft något bättre sistatouch. Isak verkar ha en tendens att driva för länge med bollen och ta för lång tid på sig, så att jättechanser rinner ut i sanden.

Jag läste precis en rolig iakttagelse ifrån en kolumnist i MSM som skrev att hennes man vägrade att svänga höger in till blomsterbutiken, som de var på väg till, eftersom bilens GPS sa att de inte skulle svänga förrän om ett par hundra meter. Data och teknik är bra men ibland måste man använda ögonen och sin mänskliga känsla, och jag tror de flesta som såg matchen kände att Spanien inte dominerade oss. Visst rullade man en del boll, men det var sällan det kändes farligt. Samtidigt så kontrade vi sönder dem.

Ja, Spanien hade kunnat göra 1-2 mål till, men så även vi. När vi slog Frankrike, Italien samt kryssade emot Spanien så hängde våra spelare på repet matcherna igenom i princip, ofta hårt tillbakapressade i nästan 90 minuter. Många som såg matchen mot Spanien i somras åldrades nog ett par extra år bara där. Nu kändes allt lugnt, och som om att vi faktiskt var jämnbra.
Citera
2021-09-04, 00:43
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Jag ser statistiken, men jag håller inte med. Bollinnehavet verkar dessutom vara felaktigt angivet, både UEFA och Flashscore anger 69 % v 31 %, inte 74 vs 26.

Hade Spanien chans att göra mål? Ja, i alla fall 2 bra lägen. Men vi hade tre livsfarliga kontringar som borde ha resulterat i minst ett mål om Quaison och Isak haft något bättre sistatouch. Isak verkar ha en tendens att driva för länge med bollen och ta för lång tid på sig, så att jättechanser rinner ut i sanden.

Jag läste precis en rolig iakttagelse ifrån en kolumnist i MSM som skrev att hennes man vägrade att svänga höger in till blomsterbutiken, som de var på väg till, eftersom bilens GPS sa att de inte skulle svänga förrän om ett par hundra meter. Data och teknik är bra men ibland måste man använda ögonen och sin mänskliga känsla, och jag tror de flesta som såg matchen kände att Spanien inte dominerade oss. Visst rullade man en del boll, men det var sällan det kändes farligt. Samtidigt så kontrade vi sönder dem.

Ja, Spanien hade kunnat göra 1-2 mål till, men så även vi. När vi slog Frankrike, Italien samt kryssade emot Spanien så hängde våra spelare på repet matcherna igenom i princip, ofta hårt tillbakapressade i nästan 90 minuter. Många som såg matchen mot Spanien i somras åldrades nog ett par extra år bara där. Nu kändes allt lugnt, och som om att vi faktiskt var jämnbra.

Sverige spelade med ett helt annat självförtroende denna match. Jag tror faktiskt att med lite träning så kan de pressa Spanien ännu tidigare och flytta upp laget oftare. Man såg ju hur stressade Spaniens backar blev när Isak, Kulusevski, Forsberg var uppe och stressade, eller när Ekdal gjorde räder i andra halvlek. Stundtals så förde vi spelet mot Spanien vilket är stor skillnad jämfört med matchen i EM. Behövs bara att spelarna vågar hålla i bollen lite högre upp i plan så att resten kan flytta upp. Spanien verkade ju inte särskilt vassa i omställningar(förutom Adama Traoré), så ju längre vi kan hålla bollen en bit upp i banan desto bättre.
Senast redigerad av twoeggs 2021-09-04 kl. 00:46.
Citera
2021-09-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Jo kul om fler får chansen men vm- kval matcherna bör uppställningen vara typ den samma.

Bävar för om zlatan återkommer och förstör lagdynamiken

Detta var min stora oro inför hans comeback senast han var med. Men det var verkligen en helt annan Zlatan vi såg då. Visst var de någon typisk Zlatan kommentar med glimten i ögat men annars var han som en soldat i truppen i övrigt. I intervjuer var han precis som alla andra, en indoktrinerad Janne-grabb som svarade det flesta med "det som är bäst för laget.", "Janne bestämmer." , "Får se vad Janne tycker" osv.

Var verkligen förvånad och det har gjort mig VÄLDIGT mycket mer optimistisk till att ha med Zlatan. Han är ju gubbe nu med så tror inte han har några problem om han får en inhoppar roll t.e.x.
Citera
2021-09-04, 08:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Detta var min stora oro inför hans comeback senast han var med. Men det var verkligen en helt annan Zlatan vi såg då. Visst var de någon typisk Zlatan kommentar med glimten i ögat men annars var han som en soldat i truppen i övrigt. I intervjuer var han precis som alla andra, en indoktrinerad Janne-grabb som svarade det flesta med "det som är bäst för laget.", "Janne bestämmer." , "Får se vad Janne tycker" osv.

Var verkligen förvånad och det har gjort mig VÄLDIGT mycket mer optimistisk till att ha med Zlatan. Han är ju gubbe nu med så tror inte han har några problem om han får en inhoppar roll t.e.x.

Han är samma uppmärksamhetstörstande fjant. Hans arbetskapacitet är mindre än tidigare.

Ska han bli den nye Granen?
Citera
2021-09-04, 08:45
Medlem
Zlatans inverkan på lagdynamiken vet vi väl inte jättemycket om, bortsett från att han inte riktigt drog jämt med vissa spelare i hans egen generation (Taco, Källström, Ljungberg mfl). Hur en generation av unga spelare som sett upp till honom skulle reagera på hans närvaro i omklädningsrummet tror jag skulle vara mer positivt. Han har legendstatus bland dom som han aldrig riktigt hade hos jämnåriga, av förklarliga skäl.

Det stora bekymret är snarare hur vårt presspel kommer påverkas. Både Isak och Kulusevski jobbar flitigt i presspelet och har dessutom snabbheten på sin sida, Zlatan saknar bägge delarna för att fungera som forward i vårt 442-system mot lite tuffare motstånd. Vi får andra fina fördelar med en frisk och stark Zlatan på planen, men återerövringspressen blir lidande och det var faktiskt den som gav Sverige vinsten mot Spanien.

Det enda jag tror skulle fungera är i så fall ett 4231 med Zlatans som ensam uppspelspunkt, och så Kulusevski Isak och Forsberg strax bakom. Det skulle inte vara optimalt för Isak dock.
Citera
2021-09-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Zlatans inverkan på lagdynamiken vet vi väl inte jättemycket om, bortsett från att han inte riktigt drog jämt med vissa spelare i hans egen generation (Taco, Källström, Ljungberg mfl). Hur en generation av unga spelare som sett upp till honom skulle reagera på hans närvaro i omklädningsrummet tror jag skulle vara mer positivt. Han har legendstatus bland dom som han aldrig riktigt hade hos jämnåriga, av förklarliga skäl.

Det stora bekymret är snarare hur vårt presspel kommer påverkas. Både Isak och Kulusevski jobbar flitigt i presspelet och har dessutom snabbheten på sin sida, Zlatan saknar bägge delarna för att fungera som forward i vårt 442-system mot lite tuffare motstånd. Vi får andra fina fördelar med en frisk och stark Zlatan på planen, men återerövringspressen blir lidande och det var faktiskt den som gav Sverige vinsten mot Spanien.

Det enda jag tror skulle fungera är i så fall ett 4231 med Zlatans som ensam uppspelspunkt, och så Kulusevski Isak och Forsberg strax bakom. Det skulle inte vara optimalt för Isak dock.

Jag hoppas och tror att han blir någon supersub, antingen för att komma in som target när man behöver jaga kvittering eller som targetgubbe när man är nerpressade och behöver tjonga boll mot mot en target som kan vinna tid/frispakar genom att hålla boll.
Med 4231 tror jag vi hade kunnat bli ganska sårbara på kanterna, dock under VM tyckte jag man såg att Sverige visade prov på att man kunde "skifta" laguppställningar lite beroende på om vi attackerade eller försvarade.

Oavsett om Zlatan är med eller inte tyckte jag vi såg den mer eller mindre självklara startelvan igår.
Spontant tror jag han kommer gå bra in i gruppen, dom som vart med länge som Albin, Forsberg, Ludde och VNL tror jag det finns en ömsesidig respekt för att alla fyra hållit en hög nivå under lång tid vilket Z får respekt för.

Något som jag tror kommer reta Zlatan dock tror jag är att VNL innehar kaptensbindeln. Om vi pratar ren dynamik så tror jag gruppen hade mått bättre av Albin som kapten om Zlatan är med i gruppen.
Men vad vet vi, vi är bara tangetbordscoacher.
Citera
2021-09-04, 09:27
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy

Zlatan som ensam anfallare i ett 4-2-3-1 dödfödd av den anledning du själv nämner.

Däremot kan han vara nyttig mot parkerade bussar, som targetspelare är han yppersta världsklass. Frågan är dock hur lätt det är att hålla honom bänkad, både med tanke på hans humör och medialt tryck att spela honom.

Vi lär väl spela med Isak och Kulusevski på topp en bra tid framöver. Kan ju vara en idé att satsa på att spela ihop dessa på både kort och lång sikt.
Citera
2021-09-04, 10:19
Medlem
Eftersom vi nu enbart ska slå mycket sämre lag än Sverige för att vinna gruppen kan Zlatan vara ett bra tillskott. När Zlatan lirade mot de här sämre lagen som Kosovo och Georgien senast var han briljant och gjorde assist till alla Sveriges mål. Så han kan säkert bli viktig för att luckra upp dessa försvarande lag. Mot dessa lag kan vi även spela Kulusevski på kanten eftersom vi ska dominera de fullständigt.
Citera
2021-09-04, 10:22
Medlem
Lundbondens avatar
Helanders insats mot Spanien var på hög nivå. Nu måste han väl ändå vara den givna brevid Lindelöf? Helander har dessutom ett bra passningsspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in