Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Vad implicerar det sistnämnda?
Jo, jag tycker att valet av ammunition är mycket informativt, men hur pass avgörande kanske framstår som överdrivet då jag pekat på aspekter av den som jag tycker inte lyfts fram. Jag vet för övrigt inget om ammunition, det är bara saker jag snappat upp då råkat intressera mig för en gubbe i ärendet.
Vi är väl överens om att finns WT-observationer (med nån form av systematik tydligen). Likaså att komplicerande omständigheter i relation till detta rörande val av vapen och ammunition samt förhållandena på mordplatsen föreligger.
Jag anser att dessa båda föreställningar är oförenliga. En måste bort. Du anser att de är förenliga och anpassar denna tänkta grupp efter omständigheterna (vilket är föredömligt).
Ok. Om kan ska komma ytterligare något steg får man väl fortsätta därifrån. En sak kan poängteras, WT vet vi inte vad det är eller har att göra med. Vapen, kulor och mordplatsen går inte att ”välja bort”.
Vad är det för ett fatalistiskt agentkommando med Jönssonligan-inslag, om man får skruva till det lite. Om kan skissa lite på det.
Vore detta mitt kommando, hade jag efter tid av kartläggning tagit ett tillfälle då OP blev lämnad sent vid Apoteket och verkställt saken utanför porten. Haft tålamod och inväntat sådant störningsfritt tillfälle.
Nej, vi vet inte varifrån ammunitionen kommer, men det innebär ju inte att man inte kan säga någonting om vad som kan vara rimligare än det andra. Kommer den utifrån måste den varit ett aktivt val, något man bedömt som det det lämpligaste att använda i det kommande attentatet. Det bedömer jag som osannolikt. Därmed är sportskytteursprung det troligaste, om jag inte misstar mig i något avseende.
Dessutom finns den tillverkning som kulorna anses komma ifrån spridd i Sverige. De några hundra tusen patronerna som talas om, gäller ej den tillverkningen, utan tillverkningsomgångar i hela november. Men är den tillverkning som har bedömts som trolig den rätta, ökar sannolikheten för inhemskt ursprung ytterligare. Annars ska av en slump, vid ett attentat 1986, förts in kulor tillverkade 1979 och som hade spridning i just Sverige.
Om du tänker på stycket om spaningsledaren Dag A syftar jag på att han vid presskonferensen 2016 förklarade att han ville gå till botten med WT-observationerna. "De är för många för att kunna nonchaleras " som han sa och fortsatte:
- Om vi kan få identitet på dessa män bör vi vara nära att lösa mordet. Vi i PU är överens om detta.
Men han fick inga resurser att utreda frågan vilket jag ser som skandalöst.
Ja. Hur förenar man gruppen med ammunitionen? Jag ser inte som du kravet att en måste bort. Varför är det otänkbart att en mördare skjuter med "fel" ammunition med "fel" vapen? Sånt händer väl hela tiden överallt? Alla som mördar folk gör väl inte "rätt" ?
Brabantmördarna i Belgien stod inne i varuhus inför hundratals vittnen och sköt ner oskyldiga människor med Magnumrevolvrar trots att det skrällde och dundrade. De lyckades också undkomma. Jag vet inte vilken ammunition de använde men en massa människor dog.
Man kan nog inte ställa absoluta krav på människorna. Även mördare i halvklantiga attentatsgrupper kan väl använda Magnumrevolver på stan och skjuta med fel kulor?
Jag är endast intresserad av att svenska folket äntligen ska få den rätta lösningen presenterad för sig. Och då är WT-observationerna en stor del, dvs deras närvaro måste få en bevisad förklaring. Annars tror jag inte på det förslag till lösning som presenteras oavsett hur den ser ut.
Det är som du säger också intressant att få veta varför GM använde denna revolver och denna ammunition. Andra svar jag (vi) vill ha är förstås beskedet om varifrån han kom till mordplatsen, var han tog vägen, vem han var och varför han sköt!
Det är inte så mkt som förändrats sedan mordnatten. HH jagade VG och PKK, Ölvebro jagade livet ur en stackars (nåja) missbrukare och senast fick vi ännu ett obevisat magplask. Det har inte gått så bra kan man säga.
Vad beror då detta på? Som jag ser det har de många poliserna, med några plågsamma undantag, kämpat på så gott de kunnat.
Problemet ligger i PU-ledningens många märkliga beslut där uppenbara felval gjorts. Ett gäller WT-männen. Man kan liksom inte strunta i förhörsprotokollen för att man inte gillar innehållet.
Det är inte en förutsättningslös mordutredning.
Om det sedan visar sig att kulorna kom fram i sportskyttekretsar så är väl det bra. Det återstår att se. Är det någonting jag lärt mig av Palmeutredningen är det att man inte kan vara säker på nånting och därför alltid vara redo att revidera sina teorier.
Jag är så tråkig att jag inte har någon teori. Jag vill bara ha svar på en förskräcklig massa frågor.