2021-09-03, 14:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
En inhyrd GM kan ju inte veta på förhand vilken situation som kommer visa sig mest lämplig för att agera på. Han kanske därför valde ett vapen och ammunition som skulle fungera bra i flera olika situationer. (T ex om Palme gjorde en bilutflykt.) Och valet behöver ju inte vara perfekt, det räcker med "good enough".

Ja, det räcker att ammunitionen är tillräckligt bra. Tillräckligt bra (för saken) för att en grupp som planerat detta på förhand och tänkt över saken rimligen kan ha gjort detta val. Och det är den inte, enligt mig. Det är min poäng. Inte att det inte skulle gå att ta kål på statsministrar med den.

Det låter orimligt att nån tänkt sig som en möjlighet att skjuta Palme genom bilplåt. I ett sånt fall hade man väl försökt att skjuta i huvudet genom rutan. På håll, i farten? Nä.

Av en ”inhyrd” GM kan man förvänta sig åtminstone nån kunskap om ammunition, men inte att denne skulle vara beredd till denna högriskinsats, som är fallet på Sveavägen. Det tarvar en person med personlig drivkraft att i så hög grad riskera hela sin framtid.

För övrigt, varför skyler sig inte denne ”hitman”?Men
Citera
2021-09-03, 16:04
Medlem
Why would a GM need to live in Stockholm?
Based on all the descriptions I have read (jacket and hat) the GM is described as "lantlig" or rural - like he lived in some small town in Sweden.
But yes, Björn had a S&W

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Who is that, a policeman?
He lived in Stockholm at that time?
He owned a S&W .357?
Citera
2021-09-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För övrigt, varför skyler sig inte denne ”hitman”?

Hur skulle han skyla sig menar du? Han gör sig ju "osynlig" med sin intetsägande klädsel. Trots ca 20 vittnen är signalementet tämligen vagt. Och om den person Dahlström ser är GM så döljer han ju ansiktet när han går förbi.
Citera
2021-09-03, 16:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Why would a GM need to live in Stockholm?
Based on all the descriptions I have read (jacket and hat) the GM is described as "lantlig" or rural - like he lived in some small town in Sweden.
But yes, Björn had a S&W
So he would be walking around with his own licensed gun in a city which he doesnt live in, at midnight, stumble upon the prime minister near the cinema, and shoot him.
If he is so interesting, why hasnt he been talked about already in the investigation?
Many people in Sweden owned a S&W .357 and lived in small towns in 1986, it doesnt make them suspects.
Senast redigerad av kato85 2021-09-03 kl. 17:01.
Citera
2021-09-03, 20:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, vi gör lite olika bedömningar. Så kan det vara. När det gäller träffen i ryggen berättar Ormstad att man har en lite större yta att träffa.

Som jag sagt går det inte att bortse från WT-männen. Om du studerar deras positioner och även noterar tiderna ser du att det inte alls är så slumpmässigt som det kan tyckas vid en översiktlig blick. Vi ska i sammanhanget inte glömma bevakningen i GS.

Att vittnen ser fel och missförstår vet vi. Men i den här omfattningen är det omöjligt att avfärda observationerna.

Om ammunitionen kom från sportskyttet eller från någon annanstans vet vi ju inte. Du som kan dessa frågor tycker jag gör en kompetent bedömning men ett annat scenario kan trots allt inte uteslutas. För mig är inte ammunitionsfrågan så avgörande att den motsäger helheten. Vi har i 35 år hört historien om den ensamme. Det har vid inget tillfälle presenterats några bevis.

Påståendet "ingen visste att de skulle gå på bio" faller eftersom en övervakande grupp visste det. Det är inget jag hittat på. PU har, vill jag påstå, medvetet valt bort väldigt många förhör för att kunna klänga kvar vid Ölvebro-paradigmet. Frågan är varför?

Dag Andersson ville se helheten men det var tydligen inte populärt.

Vad implicerar det sistnämnda?

Jo, jag tycker att valet av ammunition är mycket informativt, men hur pass avgörande kanske framstår som överdrivet då jag pekat på aspekter av den som jag tycker inte lyfts fram. Jag vet för övrigt inget om ammunition, det är bara saker jag snappat upp då råkat intressera mig för en gubbe i ärendet.

Vi är väl överens om att finns WT-observationer (med nån form av systematik tydligen). Likaså att komplicerande omständigheter i relation till detta rörande val av vapen och ammunition samt förhållandena på mordplatsen föreligger.

Jag anser att dessa båda föreställningar är oförenliga. En måste bort. Du anser att de är förenliga och anpassar denna tänkta grupp efter omständigheterna (vilket är föredömligt).

Ok. Om kan ska komma ytterligare något steg får man väl fortsätta därifrån. En sak kan poängteras, WT vet vi inte vad det är eller har att göra med. Vapen, kulor och mordplatsen går inte att ”välja bort”.

Vad är det för ett fatalistiskt agentkommando med Jönssonligan-inslag, om man får skruva till det lite. Om kan skissa lite på det.

Vore detta mitt kommando, hade jag efter tid av kartläggning tagit ett tillfälle då OP blev lämnad sent vid Apoteket och verkställt saken utanför porten. Haft tålamod och inväntat sådant störningsfritt tillfälle.

Nej, vi vet inte varifrån ammunitionen kommer, men det innebär ju inte att man inte kan säga någonting om vad som kan vara rimligare än det andra. Kommer den utifrån måste den varit ett aktivt val, något man bedömt som det det lämpligaste att använda i det kommande attentatet. Det bedömer jag som osannolikt. Därmed är sportskytteursprung det troligaste, om jag inte misstar mig i något avseende.

Dessutom finns den tillverkning som kulorna anses komma ifrån spridd i Sverige. De några hundra tusen patronerna som talas om, gäller ej den tillverkningen, utan tillverkningsomgångar i hela november. Men är den tillverkning som har bedömts som trolig den rätta, ökar sannolikheten för inhemskt ursprung ytterligare. Annars ska av en slump, vid ett attentat 1986, förts in kulor tillverkade 1979 och som hade spridning i just Sverige.
Citera
2021-09-03, 20:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Hur skulle han skyla sig menar du? Han gör sig ju "osynlig" med sin intetsägande klädsel. Trots ca 20 vittnen är signalementet tämligen vagt. Och om den person Dahlström ser är GM så döljer han ju ansiktet när han går förbi.

Ja, exempelvis dölja ansiktet med en halsduk eller liknande. Kläder kan han göra sig av med, men han lär väl inte tappa ansiktet.

Att ingen lyckas se GM ordentligt är ju en lycklig omständighet för denne som råkar bli. I lite andra ljusförhållanden hade utfallet kunnat bli ett helt annat. GM väljer inte mordplatsen. Återigen, man kan inte bedöma denna sak efter utfallet, utan efter hur GM rimligen kan ha bedömt saken på förhand. Det är någon som inte bekymrar sig om att dölja sitt ansikte förrän efter mordet.

Är GM identisk med grandmannen, vilket jag tror, blir fallet än mer så, då denne exponerar sig oblygt.
Senast redigerad av Roerlig 2021-09-03 kl. 20:56.
Citera
2021-09-03, 23:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad implicerar det sistnämnda?

Jo, jag tycker att valet av ammunition är mycket informativt, men hur pass avgörande kanske framstår som överdrivet då jag pekat på aspekter av den som jag tycker inte lyfts fram. Jag vet för övrigt inget om ammunition, det är bara saker jag snappat upp då råkat intressera mig för en gubbe i ärendet.

Vi är väl överens om att finns WT-observationer (med nån form av systematik tydligen). Likaså att komplicerande omständigheter i relation till detta rörande val av vapen och ammunition samt förhållandena på mordplatsen föreligger.

Jag anser att dessa båda föreställningar är oförenliga. En måste bort. Du anser att de är förenliga och anpassar denna tänkta grupp efter omständigheterna (vilket är föredömligt).

Ok. Om kan ska komma ytterligare något steg får man väl fortsätta därifrån. En sak kan poängteras, WT vet vi inte vad det är eller har att göra med. Vapen, kulor och mordplatsen går inte att ”välja bort”.

Vad är det för ett fatalistiskt agentkommando med Jönssonligan-inslag, om man får skruva till det lite. Om kan skissa lite på det.

Vore detta mitt kommando, hade jag efter tid av kartläggning tagit ett tillfälle då OP blev lämnad sent vid Apoteket och verkställt saken utanför porten. Haft tålamod och inväntat sådant störningsfritt tillfälle.

Nej, vi vet inte varifrån ammunitionen kommer, men det innebär ju inte att man inte kan säga någonting om vad som kan vara rimligare än det andra. Kommer den utifrån måste den varit ett aktivt val, något man bedömt som det det lämpligaste att använda i det kommande attentatet. Det bedömer jag som osannolikt. Därmed är sportskytteursprung det troligaste, om jag inte misstar mig i något avseende.

Dessutom finns den tillverkning som kulorna anses komma ifrån spridd i Sverige. De några hundra tusen patronerna som talas om, gäller ej den tillverkningen, utan tillverkningsomgångar i hela november. Men är den tillverkning som har bedömts som trolig den rätta, ökar sannolikheten för inhemskt ursprung ytterligare. Annars ska av en slump, vid ett attentat 1986, förts in kulor tillverkade 1979 och som hade spridning i just Sverige.

Om du tänker på stycket om spaningsledaren Dag A syftar jag på att han vid presskonferensen 2016 förklarade att han ville gå till botten med WT-observationerna. "De är för många för att kunna nonchaleras " som han sa och fortsatte:

- Om vi kan få identitet på dessa män bör vi vara nära att lösa mordet. Vi i PU är överens om detta.

Men han fick inga resurser att utreda frågan vilket jag ser som skandalöst.

Ja. Hur förenar man gruppen med ammunitionen? Jag ser inte som du kravet att en måste bort. Varför är det otänkbart att en mördare skjuter med "fel" ammunition med "fel" vapen? Sånt händer väl hela tiden överallt? Alla som mördar folk gör väl inte "rätt" ?

Brabantmördarna i Belgien stod inne i varuhus inför hundratals vittnen och sköt ner oskyldiga människor med Magnumrevolvrar trots att det skrällde och dundrade. De lyckades också undkomma. Jag vet inte vilken ammunition de använde men en massa människor dog.

Man kan nog inte ställa absoluta krav på människorna. Även mördare i halvklantiga attentatsgrupper kan väl använda Magnumrevolver på stan och skjuta med fel kulor?

Jag är endast intresserad av att svenska folket äntligen ska få den rätta lösningen presenterad för sig. Och då är WT-observationerna en stor del, dvs deras närvaro måste få en bevisad förklaring. Annars tror jag inte på det förslag till lösning som presenteras oavsett hur den ser ut.

Det är som du säger också intressant att få veta varför GM använde denna revolver och denna ammunition. Andra svar jag (vi) vill ha är förstås beskedet om varifrån han kom till mordplatsen, var han tog vägen, vem han var och varför han sköt!

Det är inte så mkt som förändrats sedan mordnatten. HH jagade VG och PKK, Ölvebro jagade livet ur en stackars (nåja) missbrukare och senast fick vi ännu ett obevisat magplask. Det har inte gått så bra kan man säga.

Vad beror då detta på? Som jag ser det har de många poliserna, med några plågsamma undantag, kämpat på så gott de kunnat.

Problemet ligger i PU-ledningens många märkliga beslut där uppenbara felval gjorts. Ett gäller WT-männen. Man kan liksom inte strunta i förhörsprotokollen för att man inte gillar innehållet.

Det är inte en förutsättningslös mordutredning.

Om det sedan visar sig att kulorna kom fram i sportskyttekretsar så är väl det bra. Det återstår att se. Är det någonting jag lärt mig av Palmeutredningen är det att man inte kan vara säker på nånting och därför alltid vara redo att revidera sina teorier.

Jag är så tråkig att jag inte har någon teori. Jag vill bara ha svar på en förskräcklig massa frågor.
Citera
2021-09-03, 23:13
Medlem
Återpostar en gammal New York Times artikel om en eventuell koppling mellan svensk vapenhandel och Palmes medling mellan Iran och Irak.

"While the police were chasing right-wing pamphleteers and a violent little gang of Kurdish Communists, some Swedish authorities - including Cabinet members - were coming to a more dangerous conclusion: that Palme died because of his clumsy involvement as a mediator in the Iran-Iraq war at the same time that Swedish arms makers were illegally shipping weapons to one side, Iran."

https://www.nytimes.com/1987/03/01/magazine/the-palme-obsession-the-murder-sweden-can-t-forget-or-solve.html
Citera
2021-09-03, 23:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Återpostar en gammal New York Times artikel om en eventuell koppling mellan svensk vapenhandel och Palmes medling mellan Iran och Irak.

"While the police were chasing right-wing pamphleteers and a violent little gang of Kurdish Communists, some Swedish authorities - including Cabinet members - were coming to a more dangerous conclusion: that Palme died because of his clumsy involvement as a mediator in the Iran-Iraq war at the same time that Swedish arms makers were illegally shipping weapons to one side, Iran."

https://www.nytimes.com/1987/03/01/magazine/the-palme-obsession-the-murder-sweden-can-t-forget-or-solve.html

Här har vi ännu ett uppslag som firma HH/Lindström bara struntade i. GRK upptäckte klavertrampet och redovisade en intressant rapport som PU inte vill befatta sig med.

Nej, vi har serverats trams medan viktiga uppslag bara nonchalerats.

Bortsett från Iran fanns även vapensmugglare och mellanhänder som förlorade massor av stålar pga Palme. Precis som allt annat måste även detta föras ner till Sveavägen. Om man inte ens försöker göra det blir det svårt.
Citera
2021-09-04, 00:11
Medlem
Möjligheten är inte stor, kanske mikroskopisk, men den finns där ‐ att få tag i kulor skjutna från CA:s revolver.
Kommer kräva en del möda, är det värt det?
Citera
2021-09-04, 00:23
Medlem
HAARPs avatar
Max Dager som passerade förbi Grand ca 22.50 är ännu ett av de vittnen som jag tror beskriver samma grandman som flera andra vittnen sett. Längd och ålder stämmer inte riktigt men då han vittnade om 4 personer på olika platser nar han gick förbi Grand så tycker jag det är förståeligt om han inte minns exakt längd , ålder , klädsel , utseende på alla 4 vid ett senare förhör.

Beskrivning av jackan och mössan med detaljer som han särskilt lagt märke till gör att jag är övertygad om det är samma grandman som andra sett.

Täckjacka som gav ett "smutsigt intryck" i gråblå färg. https://i.imgur.com/M5QshLR.jpg Jackan "gick nedanför stussen".

MD säger inte kläder av äldre typ men det "smutsiga intrycket" är kanske vad man kan vänta sig av en 15-20 år gammal jacka som inte tvättats så ofta.

Beige mössa/keps "bullig" med stor kulle med stor knapp högst upp och vad Dager uppger bör densamma vara försedd med skärm.

Tycker jag stämmer bra med vad andra vittnen sagt och MP:s , HF:s fantombilder. Mössans färg varierar en del mellan vittnen men den "bulliga" formen och försedd med skärm stämmer bra.
Citera
2021-09-04, 06:01
Medlem
First - The S&W Björn had was not licensed - go ask his wife for it - she had it...
Second - I don't know why he is ignored - any idiot would realize that all S&W's should be looked at - especially someone who has a direct connection to Olof Palme.
Third - How many is MANY - you and I might just have a big difference of opinion of what "MANY" is - are you talking about 500, 5000, 10,000 , or 100,000 S&W in small towns in Sweden in 1986?
Lastly - why would you not want to follow up on all leads?

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
So he would be walking around with his own licensed gun in a city which he doesnt live in, at midnight, stumble upon the prime minister near the cinema, and shoot him.
If he is so interesting, why hasnt he been talked about already in the investigation?
Many people in Sweden owned a S&W .357 and lived in small towns in 1986, it doesnt make them suspects.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in