Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-25, 14:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
https://www.youtube.com/watch?v=LZaEwGssp6Q

Klas Gedda ser en man med mörk rock, keps och axelremsväska vid Regeringsgatan/snickarbacken men av någon anledning kontrollerade man inte mannen.

Vet någon var man kan hitta förhöret?

Tycker det är skandal att man inte kontrollerade den här mannen som mycket väl kan vara den person som YN ser på david bagares gata. Fy fan vad usel svensk polis är.

Gedda och Wikström uppger båda, Wikström redan 5 mars 86, att någon på mordplatsen ropar att GM hade en väska.

Gedda och Wikström springer, via Johannes kyrka och Drottninghusgränd, ner till Regeringsgatan. Väl där springer de söderut, och ser mannen. Då han inte stämmer på signalement blå täckjacka struntade de i honom och tar ner mot Snickarbacken.
Citera
2020-12-25, 15:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
https://www.youtube.com/watch?v=LZaEwGssp6Q

Klas Gedda ser en man med mörk rock, keps och axelremsväska vid Regeringsgatan/snickarbacken men av någon anledning kontrollerade man inte mannen.

Vet någon var man kan hitta förhöret?

Tycker det är skandal att man inte kontrollerade den här mannen som mycket väl kan vara den person som YN ser på david bagares gata. Fy fan vad usel svensk polis är.

Jag och några gemensamma intresserade satt i december 2019 och kollade igenom att antal gamla artiklar. I tidningen Arbetet 880228 fanns en artikel med Gedda. Jag visade artikeln för en kontakt jag hade som i sin tur skulle kontakta rätt personer om de idag kände till vem mannen Gedda såg var.

Återkopplingen jag fick var att man i PU hade en tydlig uppfattning om vem det var.

Har också i dokument som nyligen släppts sett att vid ett av PUs möten i februari 2020 togs beslut att Gedda skulle höras igen om just denna händelse.
Citera
2020-12-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Vi som är insatta i ämnet vet ju att det var A.A. som knäppte Palme, med anhang, och betalda av någon. Slutdiskuterat!
Det som gör mig så jävla förbannad är att till och med Regeringen vill inte lösa mordet.
För mig är mördaren känd, och man ska väl inte hänga ut folk, men initialerna duger gott, plus bakgrund. Det är A.A.
A.A, en riktigt brutal skitsnut, som flydde från Estland som barn. Fråga Micke Lund, han vet.
Jag läste om en kille som hängde ihop med en av hans döttrar. A.A. är känslomässigt bottenfrusen.
Problemet med Palme-mordet är att ingen vill lösa det.
A.A. mördade Palme, YES! På uppdrag av ågon annan.
Mordet är löst.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag jämför det med HH's anhållan av VG som misstänkt skytt vilket avledde misstankar mot VG från att ha samröre med övervakarna och vilket inte blev utrett.

På samma sätt så blir AA inte utredd som medlem av "försvarssektionen" av länspolisen där HH var chef.

Sammaledes blir SE misstänkt som skytt och endast de för den misstanken relevanta relationer utreds varvid man avsiktligt "missar" andra relationer som SE hade till eliten.

Visst finns det ett mönster i missledandet av allmänheten.

Vill bara flika in och fylla på med mer fakta att en del vittnen nedan som mvagrippa radar upp såg/mötte:
1. Mötte Anders Björkman och hans fyllegäng på väg till bankomaten.
2. Såg "fyllot" Anders Björkman stå utanför bankomaten och huttra på fyllan, sökandes efter sina fyllekompisar.

"Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgren. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. .

Ca 2317:Ami Rolder med sällskap stannar vid dekorimahörnan under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar dekorimahörnan och ser ingen person står vare sig där eller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till en man i vad han kallar en ”Tensonjacka”

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen. I samma tidrymd passerar också Scheffer med sina döttrar . Inte heller hon lägger märke till en dekorimaman".
Senast redigerad av sovvandring 2020-12-25 kl. 16:03.
Citera
2020-12-25, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag och några gemensamma intresserade satt i december 2019 och kollade igenom att antal gamla artiklar. I tidningen Arbetet 880228 fanns en artikel med Gedda. Jag visade artikeln för en kontakt jag hade som i sin tur skulle kontakta rätt personer om de idag kände till vem mannen Gedda såg var.

Återkopplingen jag fick var att man i PU hade en tydlig uppfattning om vem det var.

Har också i dokument som nyligen släppts sett att vid ett av PUs möten i februari 2020 togs beslut att Gedda skulle höras igen om just denna händelse.
Hur kan PU veta vem mannen i regeringsgatan var?

Och kan du visa dokumentet där PU skulle höra Gedda?
Citera
2020-12-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vill bara flika in och fylla på med mer fakta att en del vittnen nedan som mvagrippa radar upp såg/mötte:
1. Mötte Anders Björkman och hans fyllegäng på väg till bankomaten.
2. Såg "fyllot" Anders Björkman stå utanför bankomaten och huttra på fyllan, sökandes efter sina fyllekompisar.

"Ca 2315: Inga Ålenius och Anja Landgren. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid DH och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. .

Ca 2317:Ami Rolder med sällskap stannar vid dekorimahörnan under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på sveavägen.

Ca 2319 Nicola Fauzzi passerar dekorimahörnan och ser ingen person står vare sig där eller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret palme längre norrut på Sveavägen och lägga märke till en man i vad han kallar en ”Tensonjacka”

Ca 2320 Hellgren passerar DH när han promenerar sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen. I samma tidrymd passerar också Scheffer med sina döttrar . Inte heller hon lägger märke till en dekorimaman".

Eftersom du citerar mitt inlägg utan att ta med det väsentliga så kommer det här.

Citat:

Om du läser mitt inlägg så avvisar jag VG, AA och SE som skytt på MPL just p g a av att jag är noga med stöd i bevisning och uppslag vittnesmål i TR och HR.
Citera
2020-12-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

De gjorde en rekonstruktion med Gedda, och de kom fram till att de var vid Snickarbacken 5 minuter och 37 sekunder efter att de lämnat piketen.
Vilket innebär att klockan är runt 23.30 då observationen görs.
Den bör då ligga 5-7 minuter för sent tidsmässigt för att det skulle vara intressant.
Citera
2020-12-25, 16:38
Medlem
Citat:
Eftersom du citerar mitt inlägg utan att ta med det väsentliga så kommer det här.
Nu blandar du ihop inläggen du själv skriver
Citera
2020-12-25, 16:57
Medlem
Citat:
Nu blandar du ihop inläggen du själv skriver

Nejdå, jag avvisar VG, AA och SE som skytt och det förstår du om du läser inlägget jag citerade.

Mönstret som jag vill framhålla är att HH har en framträdande roll när det gäller misstankar mot de tre.

I VG fallet så publicerar HH en fantombild på "den långe blonde" för att identifiera honom men han frågar inte VG som träffade den långe blonde om namnet på honom.

När SE började intressera sig i fallet så var det HH som sade att han klampade in som en elefant i och utredde inte SE och hans bekantskapskrets.

I fallet AA så säger AA själv att han handlade ärenden med hög sekretess inom vad jag förstår skulle vara Sektion D inom Polisen avseende kuppförsvar/stay behind. Som bekant så förekommer det uppgifter om en kuppförsvarsövning och ett kompani av poliser var inkallade till något slags "KFÖ" med början den 1/3 1986, då befälet skulle rycka in vid Arlanda flygplats. Där hade mycket kanske kunnat redas ut om AA hade hörts om det.

Så i samtliga fall så "missade" HH utredningsåtgärder och HH förknippas väl inte med Moderaterna som var upphovet till den här lilla diskussionen mest på grund av tolkning enligt mvagrippas bias.

Och min slutsats är att HH's handlande är suspekt.

Redan vid en ytlig jämförelse av signalementen från mordplatsen så avvisar jag alla tre som skytt i MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2020-12-25 kl. 17:14.
Citera
2020-12-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
De gjorde en rekonstruktion med Gedda, och de kom fram till att de var vid Snickarbacken 5 minuter och 37 sekunder efter att de lämnat piketen.
Vilket innebär att klockan är runt 23.30 då observationen görs.
Den bör då ligga 5-7 minuter för sent tidsmässigt för att det skulle vara intressant.

Enl mina beräkningar sker då observationen av mannen utanför Regeringsgatan 87, ganska exakt 5 min efter att en GM skulle som tidigast kunnat passera där om man utgår från att GM snabbt tagit sig till krönet och därefter småsprungit förbi YN och saktat ner till snabbt gående.

OM det var GM som G/W såg så hade så fall denne pausat nere vid byggställningarna och fått ner pulsen ordentligt inför mötet. Den G och W såg tycktes gå helt lugnt. Kunde verkligen en GM vara så ostressad? Eller gömde han vapnet under denna tid?

Vad kom rekonstruktionen fram till? Kunde det varit GM de såg eller är denne person identifierad som någon annan? Om så var fallet så borde det finnas förhörsprotokoll om det. Eftersom det ej offentliggjorts så tyder väl det på att man tror det kan varit GM de såg?
Citera
2020-12-25, 17:20
Medlem
Citat:
Nejdå.
Jag citerade inlägg 157239 som du skrev: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
"Jag jämför det med HH's anhållan av VG som misstänkt skytt vilket avledde misstankar mot VG från att ha samröre med övervakarna och vilket inte blev utrett.
På samma sätt så blir AA inte utredd som medlem av "försvarssektionen" av länspolisen där HH var chef.
Sammaledes blir SE misstänkt som skytt och endast de för den misstanken relevanta relationer utreds varvid man avsiktligt "missar" andra relationer som SE hade till eliten.
Visst finns det ett mönster i missledandet av allmänheten."

Du pratar om inlägg 157242 som du skrev: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
"Det är inte ditt privilegium att tillskriva mig vad jag vill och inte vill.
Jag har ingen "politisk världsbild" och är inte politisk.
Om du läser mitt inlägg så avvisar jag VG, AA och SE som skytt på MPL just p g a av att jag är noga med stöd i bevisning och uppslag vittnesmål i TR och HR.
Sista gången jag röstade i ett politiskt val var 1976."

Läs om, läs rätt.
God Jul
Senast redigerad av sovvandring 2020-12-25 kl. 17:23.
Citera
2020-12-25, 17:34
Medlem
Citat:
Jag citerade inlägg 157239: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
"Jag jämför det med HH's anhållan av VG som misstänkt skytt vilket avledde misstankar mot VG från att ha samröre med övervakarna och vilket inte blev utrett.
Visst finns det ett mönster i missledandet av allmänheten."

Du pratar om inlägg 157242: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
"Det är inte ditt privilegium att tillskriva mig vad jag vill och inte vill.
Jag har ingen "politisk världsbild" och är inte politisk.
Sista gången jag röstade i ett politiskt val var 1976."

Läs om, läs rätt.
God Jul

Mitt inlägg var ett svar på den uppenbara omständigheten att AA inte kunde vara skytt. Eller som den debattören uttryckte det att det var "trams" att AA skulle vara skytt och det jämförde jag med att VG och SE skulle vara skytt, vilket då också skulle vara trams.

Du kan inte rycka ett led i en diskussion och sätta in det i ett annat sammanhang, dvs att flera personer passerar mordplatsen just innan mordet.

Det som främst avvisar AA som skytt är signalementet inte olika påståenden om att en Dekorimaman väntat x antal minuter vilket är underförstått i mvagrippas inlägg och ett ämne för evighetsdiskussion i tråden.

Diskussionen lyfter flera principiella frågor om argumentation på Flashback och mvagrippas politiska bias som hjälper till att lyfta fram, i detta fall, HH's suspekta handlande.
Senast redigerad av Utredaren 2020-12-25 kl. 17:46.
Citera
2020-12-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Enl mina beräkningar sker då observationen av mannen utanför Regeringsgatan 87, ganska exakt 5 min efter att en GM skulle som tidigast kunnat passera där om man utgår från att GM snabbt tagit sig till krönet och därefter småsprungit förbi YN och saktat ner till snabbt gående.

OM det var GM som G/W såg så hade så fall denne pausat nere vid byggställningarna och fått ner pulsen ordentligt inför mötet. Den G och W såg tycktes gå helt lugnt. Kunde verkligen en GM vara så ostressad? Eller gömde han vapnet under denna tid?

Vad kom rekonstruktionen fram till? Kunde det varit GM de såg eller är denne person identifierad som någon annan? Om så var fallet så borde det finnas förhörsprotokoll om det. Eftersom det ej offentliggjorts så tyder väl det på att man tror det kan varit GM de såg?

Ja, tidsmässigt har jag kommit till samma slutsats, och om det var gm är den enda möjligheten att han uppehållit sig någonstans mellan Johannesgatan och Regeringsgatan i flera minuter.
Men frågan om eller hur noga Djurfeldt hunnit söka av den sträckan innan han och Hermansson flera minuter senare gjorde det mer grundligt? De kommer som jag förstått det hela inte igång med det förrän Hermansson återkommit efter att ha varit en sväng nere på mordplatsen med LJ.
Då borde klockan ha varit närmare 23.35.
Men axelremsväska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in