Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Zlatans inverkan på lagdynamiken vet vi väl inte jättemycket om, bortsett från att han inte riktigt drog jämt med vissa spelare i hans egen generation (Taco, Källström, Ljungberg mfl). Hur en generation av unga spelare som sett upp till honom skulle reagera på hans närvaro i omklädningsrummet tror jag skulle vara mer positivt. Han har legendstatus bland dom som han aldrig riktigt hade hos jämnåriga, av förklarliga skäl.
Det stora bekymret är snarare hur vårt presspel kommer påverkas. Både Isak och Kulusevski jobbar flitigt i presspelet och har dessutom snabbheten på sin sida, Zlatan saknar bägge delarna för att fungera som forward i vårt 442-system mot lite tuffare motstånd. Vi får andra fina fördelar med en frisk och stark Zlatan på planen, men återerövringspressen blir lidande och det var faktiskt den som gav Sverige vinsten mot Spanien.
Det enda jag tror skulle fungera är i så fall ett 4231 med Zlatans som ensam uppspelspunkt, och så Kulusevski Isak och Forsberg strax bakom. Det skulle inte vara optimalt för Isak dock.
Jag hoppas och tror att han blir någon supersub, antingen för att komma in som target när man behöver jaga kvittering eller som targetgubbe när man är nerpressade och behöver tjonga boll mot mot en target som kan vinna tid/frispakar genom att hålla boll.
Med 4231 tror jag vi hade kunnat bli ganska sårbara på kanterna, dock under VM tyckte jag man såg att Sverige visade prov på att man kunde "skifta" laguppställningar lite beroende på om vi attackerade eller försvarade.
Oavsett om Zlatan är med eller inte tyckte jag vi såg den mer eller mindre självklara startelvan igår.
Spontant tror jag han kommer gå bra in i gruppen, dom som vart med länge som Albin, Forsberg, Ludde och VNL tror jag det finns en ömsesidig respekt för att alla fyra hållit en hög nivå under lång tid vilket Z får respekt för.
Något som jag tror kommer reta Zlatan dock tror jag är att VNL innehar kaptensbindeln. Om vi pratar ren dynamik så tror jag gruppen hade mått bättre av Albin som kapten om Zlatan är med i gruppen.
Men vad vet vi, vi är bara tangetbordscoacher.