2021-09-03, 15:01
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Tretow lever mycket riktigt, men har helt slutat med musik efter att ha drabbats av en stroke för tjugo år sedan. Efter stroken kunde han inte prata på tio år, och han mindes ingenting från sina år med ABBA!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Michael_B._Tretow

Jag vet inte var uppgiften att han jobbat på Agnethas album 2004 kommer ifrån, för på skivomslaget har han inga credits. Han kunde ju inte ens tala då enligt informationen ovan... Att hans dotter Sofia körar på plattan är enda kopplingen jag kan hitta.

Teknikern som ABBA jobbar med nu heter Bernard Löhr.

Jag minns mest Tretow för Evighetsmaskinen:
https://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY
Citera
2021-09-03, 15:36
Medlem
peterZiipens avatar
Ändå kul att band från 70- och 80-talet fortfarande kan leverera. Iron Maidens två låtar som kom för några veckor sedan är även dem grymma!
Citera
2021-09-03, 16:03
Medlem
Låter inte ljudet lite väl mycket dator-arbetat-konstruerat? Hör ni några gitarrer, trummor, orgel, blås osv? Tycker det låter som man har arbetat på varenda ton med filter, förvrängare och frekvenskapning. Det låter lite dovt, t.o.m. sången. Visst att rösten blir mörkare med åldern men klangen borde finnas kvar. Det låter synthar där allt liksom låter lika utan att man kan säga att det är en gitarr osv.

Bättre än vad många skulle klara av, men de har knappast de resurser ABBA förfogar över. Vill ha mer av 70-80-tal där man i huvudsak spelade på riktiga instrument och där sången inte var modulerad genom en dator. Men alltså detta skulle förmodligen ingen annan kunna gjort bättre!
Citera
2021-09-03, 16:04
Medlem
st33rs avatar
Det låter som man tänker sig det skulle låta om en AI återskapat en hybrid av alla Abbas låtar. En ganska medioker ABBA-låt med samm ljudbild som förr.
Citera
2021-09-03, 16:09
Medlem
purkatunks avatar
Lyssnade precis på de två nya låtarna...och som jag befarade så når de inte på långa vägar upp till deras bästa låtar. Nya låtarna är inte direkt dåliga men jämfört med låt säga "The winner takes it all" och Thank you for the music" står de sig slätt. Trist, Hade hoppats på mer.
Citera
2021-09-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purkatunk
Lyssnade precis på de två nya låtarna...och som jag befarade så når de inte på långa vägar upp till deras bästa låtar. Nya låtarna är inte direkt dåliga men jämfört med låt säga "The winner takes it all" och Thank you for the music" står de sig slätt. Trist, Hade hoppats på mer.

hur hade du kunnat hoppas på mer?
du var alltså inställd på att de skulle trumfa sina bästa låtar så här 40 år senare och 40 år äldre?
med de förhoppningarna förstår jag att man inte kan bli annat än besviken.
är det en generell tematik i ditt liv - att du ofta blir besviken?
Citera
2021-09-03, 16:31
Medlem
purkatunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hur hade du kunnat hoppas på mer?
du var alltså inställd på att de skulle trumfa sina bästa låtar så här 40 år senare och 40 år äldre?
med de förhoppningarna förstår jag att man inte kan bli annat än besviken.
är det en generell tematik i ditt liv - att du ofta blir besviken?

Mina förväntningar var inte i nivå med att de nya låtarna skulle bräcka deras allra bästa men åtminstone vara lite bättre än jag upplevde dom vara. Jag är inget ABBA fan mer än att jag uppskattar några av deras gamla alster så jag har knappast slitit av mig håret i förtvivlan över detta.
Citera
2021-09-03, 16:41
Medlem
Jag tror inte något inbiten fan av ABBA är besviken, de har fått två nya låtar som låter precis som förr. Tror knappast de längtade efter något nyskapande. Nostalgi men med nytt material.
Citera
2021-09-03, 16:41
Medlem
MrGrants avatar
Jag har lyssnat på de nya låtarna och jag tycker att de har ett typiskt ABBA sound , men tyvärr , i mitt tycke inte bättre än deras sämsta tidigare alster. Inget ABBAfan , men tycker nog att några av de tidigare
låtarna höll världsklass. MEN tiderna förändras. Vissa saker kanske man ska stanna vid när man är på topp. Är det någon ABBA medlem som behöver ett tillskott i kassan månne ??Förstår inte detta...
Citera
2021-09-03, 17:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag tror inte något inbiten fan av ABBA är besviken, de har fått två nya låtar som låter precis som förr. Tror knappast de längtade efter något nyskapande. Nostalgi men med nytt material.
Blir som ett coverband på sig själva.
Citera
2021-09-03, 17:08
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Rena rama skitet. Sömnpiller till låtar. De vill väl bara tjäna pengar så de kvittar det.
Citera
2021-09-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purkatunk

Förstår att du är besviken med ingången att du trodde du kunde jämföra de nya låtarna med några av deras bästa som de skrev på toppen av sin karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in