2009-06-14, 20:20
Medlem
absolut koffes avatar
Jag kommer ihåg att Aftonbladet inför det nya milleniumet skulle göra en top 50 lista på världens bästa grupper/artister. I fredagsbilagan Puls. Dom redovisade en ny artist varje vecka.

ABBA kom inte med på listan

Bob Dylan kom etta om jag mins rätt.

Tror dom fick förklara sig varför ABBA inte kom med, och förklaring var att ABBA gjorde för ojämna skivor eller nåt sånt.
Citera
2009-06-14, 22:15
Medlem
abba blev stora på sitt trallande, beatles på sin genialitet.
Citera
2009-06-14, 22:46
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Det är därför ABBA säljer 1-2 miljoner ex än idag... Stickan Andersson, producenten, skapade förövrigt ett fullständigt unikt sound som aldrig tidigare hörts, eller gjorts.
Hördu Pinkskin, inte för att jag vill att det ska verka som jag håller på och jagar dig men vad är det med dig och Stikkan Andersson?

I tråden om Meat Loaf nämner du honom i samma sammanhang som ''gudabenådad låtskrivare'' (du menar kanske Benny?) och här tillskriver du honom ABBA:s ''fullständigt unika sound''.

Det borde väl vara allmänt känt att mannen bakom ABBA:s ljudbild var Michael B Tretow - äras den som äras bör!

Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Som jag alltid trott, alla som dissar Beatles är dom dom endast hört skitlåtar som Yellow Submarine och She Loves You. Lyssna på Sgt Pepper, Revolver och Abbey Road.

Då kanske du inser hur jävla geniala Beatles var.
Jag minns att när jag köpte ''Revolver'' så fanns där en låt som hette, ja vad fan var det nu... eh, jo just det ''Yellow Submarine''

Nu är det inte så att jag ''dissar'' Beatles, de är fortfarande bland de främsta och både Lennon & McCartney var/är djävulska låtskrivare.

Jag ''dissar'' inte heller ABBA som jag faktiskt också anser vara helt ok på det stora hela.

Problemet med både Beatles & ABBA är att när de var bra så var de fruktansvärt bra men å andra sidan när de inte var det blev det saker som just ''Yellow Submarine'' och ''Hasta Manana''.
Citera
2009-06-15, 16:27
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pump-action.
Det går inte att jämföra Abba med Beatles. The Beatles gjorde genomtänkta, grymma mästerverk och experimenterade med sin musik, medan abba blev stora och populära, men det de gjorde var ju mest lättsamm, men säkert bra, musik. Tror det handlar om helt olika målgrupper som blev intresserade av respektive musik.
Ja, här har vi en som kan ABBA ser jag!
Ditt inlägg är som att hävda att Beatles musik mest var trallvänlig gitarrpop á la ’Love me do’ som går hem på högstadiets musiklektioner.
(På tal om det, spelade man någonsin ABBA på musiklektionerna? Nej, det är för komplicerad musik. Möjligtvis ’Ring ring’ då.)

De är svåra att tidsbestämma, om du inte vet att de är från 70-talet skulle det vara svårt att gissa sig till, medans Beatles musik har ett sound som är lätt att känna igen som 60-talssound.
Sen experimenterade de sista åren långt mycket mer än de flesta andra 60-talsband för att hitta nya vägar och sound i sitt skapande, och de lyckades absolut,
men likväl så är deras musik mycket lättare att härleda till 60-talet än ABBA och 70-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Nej, Beatles var på ett annat sätt, mer av en kultur än ABBA, och de verkade på den legendariska eran på 60-talet, tog del av hindi flummet som pågick på den tiden, experimenterade med droger, och gjorde väldigt genomtänkta album.

Läs på ditt flum innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte har koll på.
ABBA experimenterade otroligt mycket i olika genrer och lyckades skapa ett eget sound.
ABBA:s låtar har fantastiskt uppbyggda och i detalj genomtänkta arrangemang, absolut inget lämnades åt slumpen. Låtarna har underbara melodier och kluriga, sammansatta stämmor.
Lyssna på ’Lovers live a little longer’ ”oops:ad”: http://www.youtube.com/watch?v=3dQCAQySBxI&fmt=18

Här är en kort med väldigt intressant intervju från 1999 med medlemmarna, Tretow och arrangören Anders Eljas där de beskriver just arbetet i studion: http://www.youtube.com/watch?v=1Vo6YIukaiY&fmt=18

Precis som tryffel skriver: Abbas låtar hade varit hits vilket decennium som helst.
Lyssna bara på denna bara, jag tycker den här låten är ett väldigt bra bevis på det: http://www.youtube.com/watch?v=nE8XZ6F7lfE&fmt=18
Hör hur rösterna utnyttjas, ja hela låtuppbyggnaden för den delen!
Den släpptes inte förrän 1993 förresten.
Det är, mina vänner, bra högkvalitativpop!

Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
ABBA skapade musik folk gillade "MYCKET" och inget mer, personerna i sig var rätt så släta. ABBA var heller inget liveband.
Nähä, Beatles var ju som bäst live?
Hur mycket bättre live än såhär kan det bli? Frida var (är) en sann entertainer på scen.
http://www.youtube.com/watch?v=3picENyg-0U&fmt=18 (live 1977, riktigt härlig Frida&Björn-duett)
http://www.youtube.com/watch?v=Igey30e3JCw&fmt=18 (live 1979, 'Hole in your soul')

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
ABBA hade (väl?) en och endast en riktig turné i Nordamerika. De lyckades aldrig få ett lika stort genomslag i USA som vad de fick i t.ex. England och Australien.

Anledningen till att ABBA inte gjorde en turné i Nordamerika förrän 1979 var att de valde att inte åka dit, de var redan jättestora i resten av världen (speciellt Europa, Asien och Oceanien) och kände att de inte behövde åka dit. De var inte beroende eller speciellt intresserade av den Nordamerikanska marknaden.

En liten kul grej är att ABBA:s ’Mamma Mia’ petade ned Queen:s ‘Bohemian Rhapsody’ från Brittiska topplistans 1:a plats 1975.
(Ja, jag vet att ’BR’ har gjort comeback på listan 2 ggr senare, vilket i sig är jättestort och unikt.)

En sökning på YouTube, bandnamn och view count får följande resultat:
Beatles 7,668,220 views (Twist and shout)

ABBA 13,206,314 views (Mamma Mia)
(ABBA:s tvåa, Dancing Queen, har 8,414,304 views)

Som jag ser det var Beatles först med allt, vilket gör dem per automatik störst. MEN man kan och skall inte undervärdera ABBA:s betydelse för musikvärlden.
De skapade något eget och otroligt unikt som håller lika bra nu som då.
De som säger "trallvänlig" pop och fnyser åt ABBA bör lyssna på nånting mer än 'Mamma Mia' och 'Waterloo'.
Faktum är att Agnetha är en mycket duktig kompositör och jag önskar att hon hade fått mer utrymme för denna talang i gruppen.
Hon skrev mycket av sitt solomaterial själv, speciellt före och under ABBA-tiden, men även efter på 80-talet.
Två låtar blev det med ABBA: 'Disillusion' och 'I'm still alive' (outgiven, framfördes bara live under världsturnén 1979).

En fantastisk låt från The Visitors (1981):
http://www.youtube.com/watch?v=gjfii5fMfas&fmt=18
(I let the music speak)

Och en relativt okänd låt från Super Trouper-albumet:
http://www.youtube.com/watch?v=4BMaBehDZ8Y&fmt=18
(The Piper)
Lite irländska influenser låter det som va?

Det är dags för svenskar att inse vad det är för skatt vi verkligen har här och sluta med det otroligt barnsliga Jantelagsbeteendet.
ABBA är hur stora som helst utanför rikets gränser och det är inte utan anledning!!
Senast redigerad av Barbara Ann 2009-06-15 kl. 16:34. Anledning: förtydliganden
Citera
2009-06-15, 16:41
Medlem
Oakenshields avatar
Att säga att ABBA inte var ett liveband och att personligheterna släta jämfört med Beatles är synnerligen obegåvat. Beatles var aldrig nåt speciellt märkvärdigt liveband alls, att det sen gallskrek 3000 tonårsbrudar tillförde inte deras slätstrukna stela konserter nåt vidare.

ABBA däremot var ett makalöst showband, det kan inte ens den mest inbitne ABBA-hataren förneka.

Bra argumenterat av Barbara Ann och det borde vara ett bra bokslut, lås den här löjliga tråden nu en gång för alla.
Citera
2009-06-15, 16:46
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Men ibland undrar jag verkligen om Björn, Benny & co. verkligen skrev alla texter själva?

Jag menar, ibland blir jag slagen av att svenskar som inte varit bosatta utomlands länge har ett sa pass stort engelskt ordförrad.

Björn var/är otroligt språkintresserad och kunde även lite spanska men till de spanska låttexterna fick de hjälp av personer som hade det som modersmål.
Tyska pratade alla mer eller mindre, Agnetha släppte många singlar I Tyskland innan ABBA-tiden t.ex.
Tur är väl i alla fall det inte var Benny som fortsatte med textförfattandet själv, 'Sunny Girl'
Citera
2009-06-15, 17:06
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Att säga att ABBA inte var ett liveband och att personligheterna släta jämfört med Beatles är synnerligen obegåvat. Beatles var aldrig nåt speciellt märkvärdigt liveband alls, att det sen gallskrek 3000 tonårsbrudar tillförde inte deras slätstrukna stela konserter nåt vidare.

ABBA däremot var ett makalöst showband, det kan inte ens den mest inbitne ABBA-hataren förneka.

Bra argumenterat av Barbara Ann och det borde vara ett bra bokslut, lås den här löjliga tråden nu en gång för alla.

haha tack
Blir lite carried away när jag ser samma dumma fördomar malas på igen och igen...
Citera
2009-06-15, 18:00
Medlem
Myssemans avatar
När det gäller svenska popband ligger Abba fortfarande ljusår före sina "konkurrenter". Finns inte en chans att jag hellre lyssnar på exempelvis Ace of Base, Roxxete eller gnällröven från Gyllene Tider.
Citera
2009-06-15, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Tur är väl i alla fall det inte var Benny som fortsatte med textförfattandet själv, 'Sunny Girl'

Ja, de textraderna är inga mästerverk precis!

Jag läste en historia (i Hep Stars-boken om jag inte minns fel) om att det egentligen skulle vara proper, men att man la till en stavelse på ordet för att det skulle passa melodin... Det blev inte så lyckat!

När Hep Stars gjorde en nyinspelning av "Sunny girl" i slutet av 80-talet, krävde Benny (som då inte själv var med i bandet) att de textraderna skulle ändras. Det blev "She's fantastic, she is beautiful" i stället. Så borde han kanske skrivit från början, men då hade ju låten inte varit fullt lika komisk!
Citera
2009-06-15, 19:01
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Anledningen till att ABBA inte gjorde en turné i Nordamerika förrän 1979 var att de valde att inte åka dit, de var redan jättestora i resten av världen (speciellt Europa, Asien och Oceanien) och kände att de inte behövde åka dit. De var inte beroende eller speciellt intresserade av den Nordamerikanska marknaden.

Vadå inte "speciellt intresserade av den Nordamerikanska marknaden"? Det där låter inte ett dugg trovärdigt!

På sidan http://www.raffem.com/tourdagbok79.htm kan man bl.a. läsa följande ur "The US Tour diary":

Citat:
The tour called "ABBA North American & European Tour 1979" was planned already in the summer 1978. At the beginning it was thought that it would include Eastern Europe, Japan and Asia as well.

USA had always been very important for the group. ABBA had been asked to come to USA but they had to refuse many times.

- We didn't want to go to USA before we are big enough to fill big halls by ourselves, explained Björn Ulvaeus.
Citera
2009-06-15, 21:35
Medlem
Geomeisters avatar
ABBA har gjort för många hits för att ignorera. Jag har aldrig aktivt lyssnat på ABBA dvs. köpt deras album, har någon lista på Spotify, har ingen av deras låtar som Mp3 osv.

Ändå kan jag låtar som Mamma Mia, Super Trouper, Waterloo, Fernando, Dancing Queen, Gimme, Gimme, Gimme,Ring Ring ,S O S, Thank You For The Music, Happy New Year osv. i princip utantill. Jag vet inte riktigt vart jag lärt mig dom eller vart jag exakt hört dem...jag kan dem ändå. Jag tror inte jag är ensam om detta.

Man kan tycka vad man vill om ABBA, men jag hör mycket hellre ABBA på radion än E.M.D. så varför klaga?
Senast redigerad av Geomeister 2009-06-15 kl. 21:37.
Citera
2009-06-15, 22:27
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Ja, de textraderna är inga mästerverk precis!

Jag läste en historia (i Hep Stars-boken om jag inte minns fel) om att det egentligen skulle vara proper, men att man la till en stavelse på ordet för att det skulle passa melodin... Det blev inte så lyckat!

När Hep Stars gjorde en nyinspelning av "Sunny girl" i slutet av 80-talet, krävde Benny (som då inte själv var med i bandet) att de textraderna skulle ändras. Det blev "She's fantastic, she is beautiful" i stället. Så borde han kanske skrivit från början, men då hade ju låten inte varit fullt lika komisk!

haha precis!
Jag har också läst det, Benny är inte så stolt över den textraden har jag hört honom berätta i någon intervju.
Tilläggas kan också Björns band Hootenanny Singers också spelade in den (1967) med samma text, så Björn utvecklade nog sin engelska lite senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in