2021-11-05, 07:36
Medlem
Stones avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/Wj8Bqg/voyage-ar-ett-farval-som-visar-varfor-abba-var-bast

Vilket dåligt pressfoto de skickat ut. Kolla Anni-Frid inklämd kutryggig med ett leende (?) mellan Agneta och Benny som vänder henne ryggen.

För ett par år sedan var jag nära att göra ett t-shirt tryck med texten "Jag gillar inte ABBA", nu skulle det inte skapa samma uppmärksamhet.
Citera
2021-11-05, 07:38
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Retrospektivt kommer den nya skivan ses för av den är av alla, ren smörja och en kalkon.

Den kom enkom till för att sälja en show i London, det tycks många ha missat
Citera
2021-11-05, 07:55
Medlem
GormDenGamles avatar
”Just A Notion” är lite dansband.
Citera
2021-11-05, 08:26
Medlem
Stones avatar
Journalister har beröringsskräck vad gäller ABBA.
Citera
2021-11-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Journalister har beröringsskräck vad gäller ABBA.

Den nya skivan påminner lite om historien om Kejsarens nya kläder. ABBA släpper en ny skiva efter 40 år. Den kan inte vara dålig (fast den i verkligheten ju är helt värdelös).
Citera
2021-11-05, 09:41
Medlem
Jon.Holmss avatar
Måste också säga att jag är lite besviken efter en första genomlyssning. Hade hoppats på fler låtar i klass med ”Don’t Shut Me Down” som faktiskt är en suverän ABBA-låt.

Så synd
Citera
2021-11-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Första intrycket, möjligen en liten smula besvikelse vid första genomlyssningen. De tidigare släppta två låtarna I Still Have Faith In you och Don't Shut Me Down tycker jag fortfarande är de bästa på plattan. Öppen för att flera av de andra låtarna kan behöva sätta sig, kanske tar sig om albumet får rulla på och repeteras i några timmar.

Jag tror säkert att fler av låtarna kommer att ta sig med tiden. Själv tyckte jag att framför allt de två sista låtarna var platta vid första genomlyssningen, men de växte rejält redan andra gången jag hörde dem.

Jag fastnade direkt för "When you danced with me"; medryckande folkmusik, typiskt Benny! Den låt som jag blev mest berörd av var balladen "I can be that woman", som jag tycker Agnetha sjunger riktigt bra. Min favoritlåt hittills av dem jag inte hört tidigare! Kanske lite märklig text emellanåt... Även "Bumblebee" med Frida var vacker med ett fint budskap (måste läsa texterna ordentligt då de var svåra att uppfatta). "Keep your eye on Dan" gillar jag också, en dramatisk låt som påminner en del om Chess. Intressantaste låten på skivan helt klart. Jullåten "Little things" hade jag väntat mig lite mer av, en stark refräng att sjunga med i saknas, men ganska söt ändå.
Citera
2021-11-05, 10:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag tror säkert att fler av låtarna kommer att ta sig med tiden. Själv tyckte jag att framför allt de två sista låtarna var platta vid första genomlyssningen, men de växte rejält redan andra gången jag hörde dem.

Jag fastnade direkt för "When you danced with me"; medryckande folkmusik, typiskt Benny! Den låt som jag blev mest berörd av var balladen "I can be that woman", som jag tycker Agnetha sjunger riktigt bra. Min favoritlåt hittills av dem jag inte hört tidigare! Kanske lite märklig text emellanåt... Även "Bumblebee" med Frida var vacker med ett fint budskap (måste läsa texterna ordentligt då de var svåra att uppfatta). "Keep your eye on Dan" gillar jag också, en dramatisk låt som påminner en del om Chess. Intressantaste låten på skivan helt klart. Jullåten "Little things" hade jag väntat mig lite mer av, en stark refräng att sjunga med i saknas, men ganska söt ändå.

Jo, många av låtarna växer stadigt ju mer plattan går. Jullåten tror jag dock aldrig tar sig. Humle-låten känns också som utfyllnad. Hade dessa två bytts ut mot lite rockigare nummer hade plattan vunnit påtagligt. Men vadå 2 av 10 som är lite svagare måste accepteras. Plattan får en gedigen 4a (av 5) i min värld.
Citera
2021-11-05, 10:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Den kom enkom till för att sälja en show i London, det tycks många ha missat

Sälja och sälja. Det ohyggligt dyra London-äventyret är, och har aldrig varit tänkt att gå med vinst. Snarare ett hobbyprojekt på kul som kostar ett antal hundra miljoner ur Björn&Bennys privata fickor.
Citera
2021-11-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Måste också säga att jag är lite besviken efter en första genomlyssning. Hade hoppats på fler låtar i klass med ”Don’t Shut Me Down” som faktiskt är en suverän ABBA-låt.

Så synd

"Don’t Shut Me Down" är den enda låten på skivan som skulle kunnat vara en ok utfyllnadslåt på någon normalbra ABBA-skiva.
Citera
2021-11-05, 10:36
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sälja och sälja. Det ohyggligt dyra London-äventyret är, och har aldrig varit tänkt att gå med vinst. Snarare ett hobbyprojekt på kul som kostar ett antal hundra miljoner ur Björn&Bennys privata fickor.

Nej nej, Georg Lucas Light and Magic eller vad de heter är djupt involverade i detta. Detta är ett jätte projekt som fler band som typ Kiss kanske kommer att nyttja sig av. Eller varför inte gå och se the great musicians från 1960-70? Janis Joplin, Beatles, Jimi Hendrix. Arenan och dess teknik kommer inte bara vara för ABBA.
Citera
2021-11-05, 11:05
Medlem
Lyssnade på 1 minut av "Don't shut me down.". Lät väldigt fattigt tyckte jag och rösten döljs av 1000 syntar. Sunkigt helt enkelt.
Senast redigerad av DrKrispo 2021-11-05 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in