Hittade detta inlägg
https://www.flashback.org/sp9805638 och har precis kommit in från en provrunda med mitt första hemmagjorda hammarlack. Skvätte i ungefär 4dl Hammarlack och 5dl Aceton i en flaska och skakade om ordentligt länge sen stoppade jag det i en Molotow One 4 All 15mm.
Det såg ut att täcka bra i de dunkla ställen jag skrev men det krävdes att pumpa efter en eller två tags.
Nu när jag provpressar udden hemma ser det ut som att färgen rinner utanför och inte genom den, så lite mer aceton är nog på sin plats. Ska kolla imorgon och se hur de ser ut i dagsljus och återkommer med både hur det såg ut och hur mycket mer aceton som använts.
När jag var på Biltema köpte jag även en tryckspruta modell 1,5 L som jag är sjukt peppad på. Här är jag lite osäker på vad jag ska ha i den men antar att vanlig målarfärg och thinner/vatten borde funka (väljer färg efter lösningsmedel). Vatten är billigare men thinner kanske kan sitta lite bättre? Tänker att syftet inte är kvalitén utan snarare effekten och "oh jävlar vad med färg det blir!" men alltid kul om det inte regnar bort..
Har även Dot 3 olja på väg hem för att göra Ghetto Krinket som nämns. Har använt Dotolja i jobbet och det sticker i fingrarna om inte handskar används så tänker att det kan fräta på en del om det får sitta kvar. Men det diskuteras och mycket om bromsolja eller inte, bl.a. för tippens skull. Vad har ni för erfarenheter?
Det pratas även om Xylen. Används detta istället för bromsolja för att det ska fräta eller används det som spädmedel i färgen för att den, utom att sitta bättre, ska bli rinnigare? Jag tänker att det är billigare att köpa Xylen endast för dess reaktion med materialet och sen spä ut färgen med Thinner eller annat lösningsmedel.
Skulle det ändå vara på sin plats med bromolja eller blir allt bara kaka på kaka då?
Tänker att jag provar en massa och tar er med på min lilla resa genom denna tråds djungel av tankar, åsikter och idéer. Gokväll!