2003-07-30, 05:46
Medlem
memorexoneces avatar
Alla frågor, svar, tipps, recept och tankar om:

Här skriver vi om:
  • Allt som har med ink/ bläck, ets, färg, lösningsmedel och recept att göra.
  • Allt som har med pennor så som flows, skoputs, skisspennor, hemmagjorda pennor osv.
  • Allt som har med nytänkande och idéer bombing att göra.(tex påfyllningsbara trycksprutor, teleskopskaft mm)

Här skriver vi inte om(utan tar det i nya/andra trådar):
  • Aerosolburkar (inkl. sk. "cansilencer" osv.)
  • Caps (om det inte är någonting speciellt/annorlunda med dem)
  • Hur man bombar
  • Hur man inte ska åka dit

Inlägg där användare samlat ihop informationen från tråden:
http://www.flashback.org/showpost.p...postcount=2048 (MyteN)
Senast redigerad av memorexonece 2008-01-31 kl. 21:38.
Citera
2003-10-01, 01:34
Medlem
Psykozs avatar
Påfyllnings färg, Späda ut?

Yo

Funderat ett tag nu.
Om man har själva färgpigmenten, elr schysst färg som man skulle kunna ha i pennan, vad finns det för tekniker att blanda ut det med?
Karamell färg består ju Endast av färgämnen, perfekt att ha som en bas i en färg, ngt trevligt att späda ut det med? Kan ju en hel del, skulle vilja få höra andras kunskaper om detta. Hörde att isopropanol sprit skulle ge bra buffs på plast liknande ytor som kurar och sånt. Inte för att jag kör på kurar, men i allmänt liksom, som insidor och sånt också.

Basfärgämne + nått mer?

Vill inte höra saker som "Gå och köp Meto, Corio, De Inferno, Alkej" medmera, Seriösa svar, man kan ju få värsta bra färg ju!

Föressten, Isopropanol har jag testat. Riktigt hardkårr
Citera
2003-10-01, 02:47
Medlem
memorexoneces avatar
Har inte testat karamellfärg men tror nog att man isf. inte ska spä ut det, är inte karamellfärg ganska lunt och täcker dåligt redan som det är, eller?

Kan väl brainstorma lite ifall det hjälper någon. Pallar inte skriva vad till vad och egenskaper just nu iaf.

Stämpelfärg
Lackbets
Pulver av olika typer (pigmentpulver,pulver från kopieringsmaskiner(toner va?) mm)
Vägg/tak -färg(utspätt och i skokräm så kan det fungera innan stiftet torkar, hinner nog inte på 1h åtminstånde)
Lackfärg/HammerLack
Skokräm
Akrylfärg
Oljefärg
Aceton
Isopropanol
Thinner
Lacknafta
Xylene
Sprit/Alkohol/Asolsprit mm
vatten
ammoniak
saneringsmedel
bromsvätska

hmm..
Allting är relativt
Beror ju på vad man är ute efter. Buffs? Rinn? Fin färg? Tunn färg? Täcka bra? Torka snabbt? mm.
Citera
2003-10-01, 20:05
Medlem
Psykozs avatar
Hmmm... Okey!

Har testat det mesta... Försöker väl ge svar till mig själv som nån annan kan har nytta av

Stämpel färg är som att droppa vanlig tusch färg på plast papper, det fäster inte, kan vara jobbigt på insidor då stämpel färgen inte "fäster", självklart finns det bra färg, men för det mesta så är det så...

Lackbets, Har jag hört att det inte ska vara så bra

Pulver av olika sorters, det är ju det jag kommer att ha, men försöka späda ut

Vägg / tak färg är inte heller en speciell hit att köra med, oftast så himla segt, får lösa ute det med thinner om det ska ens bli ngt halv bra!

Lackfärg / Hammarlack kan vara en bra ide att testa med, men det värsta är att det luktar så grov mycket tungt om själa färgen, kankse en ide att ha i tomma sko kräms tuben?

Skokräm är alltid 100 vattenfast, inte bra att köra med om man vill ha bra buffs, men visst helt okey!

Akryl... Liknande egenskaper som oljefärg men akryl är lättare att späda ut, är alltid vattenbaserad, vilket är inte bra...

Olje färg vore nog inte en hit att lägga i flowen, med tanke på att den är restinant mot rinnande materia typ, skulle bara bli en klump som inte löser upp sig.

Aceton / Thinner / Lacknafta / Isopropanol / Har ju i stort sätt likadana effekt, man borde ju få hälla i extra färg bas med tanke på att Aceton m.m är så starka, mycket färg pigment för att späda ut färgen

Xylene ger enbart bra buffs, skulle ju kanske vara en ide att fylla flowen med en stark sorts vätska som kanske Thinner och sedan ha i massa Xylene?

Asolsprit?

Alkohol tror jag inte på att det på nått sett skulle vart bra, antagligen sprit isf!

Vatten!? Hmm...

Ammoniak har jag funderat på ett tag, men det är faktiskt lite frätande, kanske bra med med lite ammoniak och massa annat?

Saneringsvätska... inte en aning

Bromsvätska har man ju i för att det ska bli tjockare färg, elr är jag helt ute?

Schysst färg är som ger bra buffs, täcker och torkar snabbt... Hmm... Lite svårt dära... Hur som helst. Ingen som har recept? Kan ju inte gå efter mina i hur länge som helst
Citera
2003-10-02, 00:23
Medlem
memorexoneces avatar
Ska skriva lite.. kanske kommer vi fram till nått..
Har testat ganska mycket men vill inte skriva riktigt hur och sånt med tanke på att det kanske är många som läser här.

Ne, stämpelfärg torkar inte och kan va tjockt. Men att blanda ut med grejer som aceton,xylene,alkohol mm. så kan man få det att torka fortare.

Lackbets är redan så tunn(för tunn,genomskinnlig) att..ja..

Rollerfärg, ja inga buffs iaf. men man måste spä ut.

Har inte testat acryl,oljefärg..skrev det bara.. brainstorming..

Alkohol mm. tänkte jag mest för att så skiten o torka.

Bromsvätska kan förstöra vissa ytor.

All ink är kul i skokräm även det tjockare då man kan få ut mycket ink utan att det ska gå igenom stiftet.
Citera
2003-10-03, 01:08
Medlem
Tygfärg funkar fin fint.. Då jag jämt får över efter att man målat 2-pinnare brukar vi använda färgen.

Tygfärg + Lösningsmedel + Liite Propplösare (NAoH, Kaustiksoda eller natriumhydroxid som kemisten säger) funkar faktist fint. Observera dock Lite!
Det gör att färgen tränger in mycket bättre. Det fuckar dock stiftet lite och dessutom kan jag rekomendera att inte få allt för mycket paint på händerna. Kan fräta på rätt bra runt nagelabanden efter en helkväll..
Citera
2003-10-03, 10:34
Medlem
någon som vet vad för färg som använts på denna bild http://www.fotolog.net/spenat/?photo_id=772056
Citera
2003-10-03, 13:37
Medlem
sebzwedens avatar
läg till lite saltsyra så brinner dina tags genom väggen, men då måste du va beredd på att byta udd hela tiden
Citera
2003-10-03, 16:02
Medlem
memorexoneces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spenat
någon som vet vad för färg som använts på denna bild http://www.fotolog.net/spenat/?photo_id=772056

Oljefärg, acrylfärg.. någonting sånt.
Citera
2003-10-04, 22:12
Medlem
memorexoneces avatar
Även Methlcyclohexane kan väl användas som förtunning istället för tex. xylene.
Info om Methylcyclohexane:
http://www.osha.gov/dts/chemicalsamp...CH_252600.html
Citera
2003-10-06, 18:58
Medlem
Psykozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spenat

100% säker att det är en sån dära penna, "Spooty" Fanns på HL ett tag men är osäker om den finns kvar. Annars kolla runt i vissa leksaks butiker, de flesta har dom faktiskt. Färgen är någorlundare bra.

Tygfärg, Du menar väl inte "Textil färg" som jag kallar det?
Finns i sådana paket som man köper om kläderna har blivit missfärgade, har ett paket brevid mig, det står följande :

Flytande textilfärg för permanent infärgning av naturfiber-bomull, linne och rayon. Färgmarkering på kapsel endast orienterande - jämför alltid med färgkarta. Utförlig bruksanvisning i kapseln. Förvaras oåtkomlig åt barn.

På innehållsförteckningen på själva tuben står det följande :

Innehåller: Reactive Orange 107
Reactive BLACK 5

Fungerar fint fint att ha i flow, men det gäller endast 1 speciellt märke...
Citera
2005-09-07, 18:06
Medlem
Material till att göra uddar.

Nån som vet något schysst material till att göra hemsnickar uddar?
Då talar jag om pennor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in