2021-09-03, 15:18
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, det är nog hälsopoäng de vill ta, men här verkar de som att de inte vill ta poängen utan bara cacha in risken med att ändra en produkt i smyg. Låter lite som att officiella skälet inte stämmer överens med det verkliga skälet.

Hade de verkligen velat ta hälsopoäng så hade de väl lanserat en ny produkt med tillhörande reklamkampanj. Hur skall de annars få kunderna att uppfatta läsken som något mer kalorisnål än andra läskedrycker?

Alternativa förklaringar kan vara att sötningsmedel är billigare än socker och att man genom att dryga ut med sötningsmedel kan göra större vinst, men att gå ut officiellt att man gör så för att "lura" kunderna på lite mer pengar låter sig ju inte göras (istället får man hitta på ett svepskäl). Sockerskatt kan ju ha betydelse då man ju kan lägga vantarna på de slantar som annars hade gått till skatt.

Annan närliggande förklaring kan vara logistik, om man t.ex. behöver transportera extrakt för tillverkningen av någon anledning så kan man ju inte lösa upp hur mycket socker som helst i vatten. Detta anges vara anledningen till att sodastream-varianten innehåller sötningsmedel (och det låter rätt trovärdigt att det är den verkliga anledningen).

Man kan ju tänka sig klimatpoäng, men även den förklaringen tror ja sisådär på, det är ju lite som hälsopoängen. För att cacha in poängen så bör man ju lansera det i en ny produkt med tillhörande reklamkampanj.

Bra svar där och poänger du tar upp. Det luriga är ju att burken ser exakt likadan ut. Man hade kunnat få en genomslagseffekt som du är inne på genom att köra igång en större reklamkampanj gällande nya, uppdaterade smaken. Visst hade det lockat ett annat klientel som "försöker" att vara mer hälsosamma. Å andra sidan kan man dricka den vanliga varianten, men några klunkar mindre - vips är vi nere på samma kcal-mängd.
Citera
2021-09-03, 15:29
Medlem
Epimaness avatar
Men varför har de i acesulfam-K i sockerläsk? Det brukar ju ge bismak som sockerläskfolket inte har vant sig vid så de lär ju slå bakut. Om de har socker i så räcker väl lite sukralos?
Citera
2021-09-03, 15:29
Bannlyst
Vilka andra än chipsätande otränade fetton frivilligt dricker läskedryck?
Senast jag drack en Coca-Cola var flera år sen. Nu är jag inte någon fanatisk hälsofreak men något gräns måste finnas. En Cola innehåller väl motsvarande 30 bitar socker och onödiga kalorier? Vem stoppas i sej 30 sockerbitar frivilligt? Men är väl dessa lågbegåvade som resonerar typ "jag ser inte sockerbitarna därför finns inte dem".
I läskedryckväg dricker jag endast ett par glas Julmust på julaftonen eftersom det är en tradition.
Citera
2021-09-03, 15:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Lidl gjorde detta med sin Cola-variant. Ersatte lite av sockret med sötningsmedel, men det stod på flaskorna. Nu har de slutat med det och har bara socker. Men jag tror de har en light-variant också.
Citera
2021-09-03, 15:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Nu är jag fan förbannad!
Har ett helt flak i kylen.
Förresten finns det någon läskdricka ni kan rekommendera som inte innehåller 20-30g socker utan kanske 5-10g?

ICA har en cola med mindre socker men jag vet inget om de exakta sockerhalterna. D.v.s. utan att ha haft i sötningsmedel. Den smakar tydligt mindre socker.
Citera
2021-09-03, 15:42
Medlem
holmiums avatar
Jag är en stor motståndare till sötningsmedel i livsmedel.
Sötningsmedel är för diabetiker, vi andra kan spjälka socker.

Tack flashback för upplysningen !
Pepsi går därmed bort för min del.
Citera
2021-09-03, 15:54
Medlem
thebroffessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ICA har en cola med mindre socker men jag vet inget om de exakta sockerhalterna. D.v.s. utan att ha haft i sötningsmedel. Den smakar tydligt mindre socker.
Har hört talas om en sådan coca cola, ska letas upp. Tack
Citera
2021-09-03, 16:02
Medlem
TokyoBarns avatar
Lite som att spä ut alkoholfri öl med alkohol och sedan kalla det nyttigt och bättre.

Jag tror inte folk vill ha något jävla mellanting, och ifall man vill det så är det skitsimpelt, köp 2 flaskor Pepsi (en vanlig och en max) häll ut hälften av båda i en ny flaska med tratt, tadaa!

Nä det är säkert sockerskatt, elr något annat riktigt sjukt på g, som att många vägrar vaccin, så nu ska resten av "knegarklassen" aka antivaxxers få smaka på cancer..

Sockerskatt 👌
Senast redigerad av TokyoBarn 2021-09-03 kl. 16:05.
Citera
2021-09-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Vilka andra än chipsätande otränade fetton frivilligt dricker läskedryck?
Senast jag drack en Coca-Cola var flera år sen. Nu är jag inte någon fanatisk hälsofreak men något gräns måste finnas. En Cola innehåller väl motsvarande 30 bitar socker och onödiga kalorier? Vem stoppas i sej 30 sockerbitar frivilligt? Men är väl dessa lågbegåvade som resonerar typ "jag ser inte sockerbitarna därför finns inte dem".
I läskedryckväg dricker jag endast ett par glas Julmust på julaftonen eftersom det är en tradition.

33 cl cola = 10 sockerbitar.

25 cl pasta = 10 sockerbitar.
Senast redigerad av shagmaster 2021-09-03 kl. 16:18.
Citera
2021-09-03, 16:19
Medlem
Ducadreams avatar
Vem fan dricker läsk numera? Det är ju bara gift.
Citera
2021-09-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vem fan dricker läsk numera? Det är ju bara gift.

Innehåller det novichok?????
Citera
2021-09-03, 16:25
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Varit Pepsi entusiast hela mitt liv. Bättre än Wokea Cola som jag bojkottar efter deras "Be less white" narrativ.

Har inte märkt skillnad i smaken på Pepsi ännu.
Eh så du är okej med att dem stoppat i sötningsmedel i sockerläsken???

Konsumentens alternativ har ju helt försvunnit för fan. Så här är det antingen så är man wt o köper Pepsi max på storpack för att man skiter i nervgifter, eller så är man medveten konsument o köper Pepsi utan sötningsmedel

Inte bara Pepsi som kör med denna falska marknadsföring det är en trend att lura konsumenterna på det sättet

Man vill väl för fan kunna välja själv vilket av två dåliga alternativ man ska köpa det är boycott som gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in