2021-09-01, 11:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
I längden får vi över alla användare till säkrare 11, och blir av med smuts såsom 32-bit versionen.

Vad jag hört ska det mesta fungera automagiskt.
Varför är 32-bitversionen smuts?
Citera
2021-09-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför är 32-bitversionen smuts?
Varför ha med 20 år gammal legacy code i ett operativsystem år 2021?
Citera
2021-09-01, 18:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför ha med 20 år gammal legacy code i ett operativsystem år 2021?
Koden behöver ju inte läggas in i 64bitarsversionen så du som köper den drabbas ju inte att det finns en 32bitatsversion.
Citera
2021-09-01, 18:57
Medlem
Det borde inte inte heta Windows 11 Det är kosmetiskt trams som alla andra onödiga updateringar som gör datorn slö
Citera
2021-09-01, 19:22
Medlem
zippo27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Det borde inte inte heta Windows 11 Det är kosmetiskt trams som alla andra onödiga updateringar som gör datorn slö
Haha jag håller med dig, vilka jävla pissluffare på Microsoft som försöker göra operativsystemet mer användarvänligt! Vad fan tror dom? Att Mac-användare ska lämna sina miljoninvesteringar i produkter för att köpa en taskig pruttande liten Lenovo-skitdator? Jag tror jag smäller av. Hoppas verkligen att W10 förblir som det ska och får support länge.
Citera
2021-09-01, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har du testat 11an eller spekulerar du bara?
Citera
2021-09-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du testat 11an eller spekulerar du bara?
Jag har testat Windows 11 sedan första Insider-versionen. ISO-filen i sig var 10.0.22000.1 med en kumulativ uppdatering till 10.0.22000.51. Som du märker, så kallas även OS:et i sig för 10 och inte 11 än så länge. Det lär dock ändras till 11 senare, precis som när Windows 10 hoppade från 6.4 till 10.x.

Om du av någon anledning stannar på version 10.0.22000.1, så får du ett grässnitt som är nära nog identiskt med Windows 10. Gamla startmenyn, Explorer m.m. finns/fanns också kvar bakom kulisserna och aktiveras lätt genom registret.

https://betawiki.net/wiki/Windows_11

Så i mina ögon är Windows 11 bara en gris (Vista) med fyra lager av smink. Kan tillägga att nära nog alla program under "Administration Tools" ser likadana ut sedan Vista.

Här är en bra genomgång av Windows 11 (Windows 11 is bigger than we thought - Linus Tech Tips):
https://www.youtube.com/watch?v=-rwoPiM-8Qk

Själv har jag gett upp 11:an, då datorn jag testkört på egentligen är utanför kraven och Microsoft ständigt motarbetar mina möjligheter att hålla min version uppdaterad.
Senast redigerad av Walkir 2021-09-02 kl. 12:47.
Citera
2021-09-03, 02:44
Medlem
Det går inte att göra användarna nöjda.

Om Microsoft släpper ett helt nytt operativsystem som enbart kan köra äldre Windowsprogram under emulering och där förklaringen är att man plockat bort all "legacykod" till förmån för optimering för ny hårdvara blir det ramaskri. Då heter det att MS sviker användarna, att existerande program måste skrivas om för det nya systemet och att allt var mycket bättre på 7ans tid för då funkade minsann programvaror för Windows 95 också om det behövdes. Vi skall inte tala om vilken hysteri det vore om detta nya system endast fungerar på nya datorer, då skulle väl dessa användare vara redo att storma högkvarteret i Redmond.

Nu när Microsoft släpper ett Windows 11 som är en evolution av Windows 10 och som är bakåtkompatibelt (alltså motsatsen till scenariot ovan) gnälls det också. Då gnälls det dels om att program fungerar på både 10an och 11an (fragmentering, snyft) och att MS inte rakt av slutar supporta 10an (gråt) då detta naturligtvis leder till än mer fragmentering (snyft igen). Det gnälls också på att gränsnittet liknar 10an (självfallet är inte detta bra heller utan totaländrat GUI är ett måste trots att MS tidigare GUI-ändringar när t.ex Vista ersatte XP och 8 samt 10 ersatte 7an vilket i dessa fall också resulterade i mycket gråt och tandagnisslan).

Att Windows 10 supportas tills 2025 (LTSC 2019 tills 2029) följer normal MS-standard där föregående Windowsversion uppdaterades ett antal år efter att ersättaren/efterföljaren lanserats. Jag antar dock att de som klagar hellre ser att MS lanserar Windows 11, meddelar att sista patchen för 10an kommer 2022 och att datorbutikerna är redo när kunderna skall köpa sin nya PC det året och att detta är helt normalt inom smartphonevärlden. Något säger mig att detta inte heller skulle falla i god jord.

Det vore intressant om Windows 11-kritikerna kunde beskriva hur deras ideala operativsystem ser ut då det förefaller ha egenskaper som är närmast omöjliga att åstadkomma i enlighet med:

"Drömversionen av Windows är ett system som är helt nyskrivet och ombaserat för säkerhetens skull men som är fullt kompatibelt med win32-programvaror förutom UWP och som fungerar med befintliga drivrutiner och med hårdvaror tillbaka till 2010 och med 1 GB RAM samt 32 GB disk som minimikrav. Naturligtvis har systemet ett helt nytt GUI som är identiskt med Windows 7 men ändå skiljer sig. Man behöver således inte lära om systemet men det är ändå annorlunda och nytt. Naturligtvis lägger Microsoft ner alla andra Windowsversioner när den nya versionen kommer då det annars blir fragmentering om Windows 11 underhålls parallellt med nya Windows 12 trots att samma program kan köras på båda."

Läser man trådar som denna inser man snabbt att Microsoft inte kommer kunna göra användarna nöjda eftersom kraven från det hållet är fysikaliskt och tekniskt omöjliga (operativsystemet kan inte BÅDE vara totalt nyskrivet och ÄNDÅ fullt bakåtkompatibelt samtidigt). Samma med GUI där det tydligen är så att liknar den nya versionen 10an är det inte bra. Har den ett nytt GUI som inte liknar 10an är det inte heller bra eftersom det då krävs omlärning och "varför skall man behöva lära sig ett nytt gränsnitt när redan 7an var perfektion?"

För egen del är Windows 11 en logisk fortsättning på 10an.

Innan lovsångerna till Apples ära påbörjas får jag direkt påpeka att övergången från Mac OS 9 till Mac OS X inte var okontroversiell samtidigt som systemet genomgått rätt så kraftiga designändringar även om grundfunktionerna är där och upplägget härstammar i rakt nedstigande led till Mac OS X 10.0.
Citera
2021-09-03, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Jag har testat Windows 11 sedan första Insider-versionen. ISO-filen i sig var 10.0.22000.1 med en kumulativ uppdatering till 10.0.22000.51. Som du märker, så kallas även OS:et i sig för 10 och inte 11 än så länge. Det lär dock ändras till 11 senare, precis som när Windows 10 hoppade från 6.4 till 10.x.

Om du av någon anledning stannar på version 10.0.22000.1, så får du ett grässnitt som är nära nog identiskt med Windows 10. Gamla startmenyn, Explorer m.m. finns/fanns också kvar bakom kulisserna och aktiveras lätt genom registret.

https://betawiki.net/wiki/Windows_11

Så i mina ögon är Windows 11 bara en gris (Vista) med fyra lager av smink. Kan tillägga att nära nog alla program under "Administration Tools" ser likadana ut sedan Vista.

Här är en bra genomgång av Windows 11 (Windows 11 is bigger than we thought - Linus Tech Tips):
https://www.youtube.com/watch?v=-rwoPiM-8Qk

Själv har jag gett upp 11:an, då datorn jag testkört på egentligen är utanför kraven och Microsoft ständigt motarbetar mina möjligheter att hålla min version uppdaterad.

Om MS skulle släppa ett helt nytt operativsystem (alltså en övergång i stil med vad Apple ursprungligen planerade med Rhapsody där befintliga programvaror endast kunde köras via virtualisering) där de bytt ut exakt allt inklusive varenda verktyg i Administration Tools, skulle du anse att det vore bra?

Redan Windows 95 ansågs vara en gris eller rättare sagt, "en bulldog med läppstift är fortfarande en bulldog" som det sades.
Citera
2021-09-03, 14:30
Medlem
https://www.sweclockers.com/nyhet/32687-microsoft-uppmanar-avinstallera-windows-11-infor-strikta-hardvarukrav
"För de användare som deltar i Windows Insider-programmet är det möjligt att kringgå kraven för att betatesta tidiga versioner av operativsystemet. Det sätter Microsoft nu stopp för och framtida testversioner genom Windows Insider får samma hårdvarukrav. Detta framgår i ett mail som skickats ut till användare vars hårdvara inte möter kraven."
Citera
2021-09-03, 14:53
Medlem
Citat:
Snarare visar tester att 11 är snabbare än 10.
Citera
2021-09-03, 18:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Snarare visar tester att 11 är snabbare än 10.
Varför då ha sådana horribla systemkrav jämfört med 10an? Då borde ju skiten inte kräva mer än 10an?
Senast redigerad av Jonas1968 2021-09-03 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in