2021-09-03, 07:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ok. Inga krav på mobiltelefon-abonnemang?

Åk ut i förorten och ta en drop in
Citera
2021-09-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag undrar hur det hade gått för mig att vaccinera mig ifall jag hade bott i Stockholm. Min mobiltelefon har kontantkort. Jag har förvisso ett telefonabonnemang, men inte till en mobiltelefon, utan till en fast telefon. Hade jag förblivit ovaccinerad ifall jag hade bott i Stockholm?

Min hemregion, Uppsala, ligger i topp i Sverige beträffande vaccinering av både svenskar och utomeuropeiska utlänningar. Beträffande inomeuropeiska utlänningar, så finns däremot några andra regioner som har lyckats ännu bättre än Uppsala.

Stockholm ligger i botten beträffande vaccinering av svenskar och inomeuropeiska utlänningar. Beträffande utomeuropeiska utlänningar, så finns däremot några andra regioner som har lyckats ännu sämre än Stockholm.

Kan besvärlig bokning vara en förklaring till Stockholms misslyckande?
Kontantkort är också ett svenskt mobilabonnemang..
Citera
2021-09-03, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Överlag så verkar det vara dåligt med studier om den immunitet som en genomgången SARS-COV2 infektion ger. Vi vet dock att man kan bli återinfekterad. Vi vet också att fullvaccinerade har 5 gånger mindre risk att bli infekterade än ovaccinerade. Men jag vet i alla fall inte om detta gäller även ovaccinerade som haft covid-19 tidigare.

Men, tyvärr, så smittar Delta-varianten lika mycket till andra, vare sig man är vaccinerad eller ej. Hur mycket en genomgången infektion skyddar, vad gäller att smitta andra, om man åker på en återinfektion med Delta-varianten, känner jag inte till heller.

Jag hävdar dock, fortfarande, att vaccinering, med bara ytterst liten risk att få allvarliga biverkningar, är bra, även om du haft en covid-19 infektion. Men jag har ändå en viss förståelse för att en frisk 20 åring, som ej är riskgrupp, och som haft covid-19, Delta-varianten, konstaterad och asymptomatiskt eller väldigt lindrigt, väger, väldigt små, risker emot varandra. Men jag skulle nog ha vaccinerat mig i alla fall. Super-duper-immunitet är aldrig fel.
Av de studier jag har läst är den naturliga immuniteten starkare än enbart vaccinering, och skyddar även bra mot varianterna - men att naturlig immunitet i kombination med vaccin ger ett ännu bättre skydd.

Återinfektion verkar vara ovanligt, och när överläkaren Johan Styrud svarade på frågor på expressen.se hävdade han att det skulle finnas ”ett fåtal” ovaccinerade återinsjuknade på IVA. Den uppgiften har jag inte kunnat kontrollera.

Nu är det väl också så, att studier som rör det naturliga skyddet i jämförelse med vaccinskydd kommer att bli mer sällsynta i framtiden i takt med att allt fler vaccinerat sig. Kanske blir det svårt att få klarhet i hur det förhåller sig med ett längre skydd av enbart naturlig immunitet.
Citera
2021-09-03, 08:21
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner 2 inom hemtjänsten, båda har haft covid, båda var tveksamma till vaccinet men lyssnade på mig och är nu vaccinerade. De lever än och frodas. Fakta vinner alltid. Jag säger öppna upp för fullt nu, sen får de som inte vill vaccinera sig skylla sig själv. Du fick din chans men valde att inte ta den, taskigt läge.

Bli inte en av dessa av okunskap:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/covidpatienten-angrar-att-han-inte-vaccinerat-sig-lag-inlagd-pa-sjukhus

Håller inte alltid med dig men här håller jag med till 100%

Öppna upp så vi som vaccinerat oss kan leva som vanligt och de som är emot vaccin får testa sin tes att vaccin är till ondo.
Citera
2021-09-03, 08:27
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Håller inte alltid med dig men här håller jag med till 100%

Öppna upp så vi som vaccinerat oss kan leva som vanligt och de som är emot vaccin får testa sin tes att vaccin är till ondo.

Öppna upp?
Där jag bor har turism aldrig varit så hög som i sommar, det ligger ingen på IVA..
Citera
2021-09-03, 08:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Öppna upp?
Där jag bor har turism aldrig varit så hög som i sommar, det ligger ingen på IVA..

Jo men det är fortfarande restriktioner som skadar företag och samhället stort.
Många företag går på knäna för att restriktionerna fortfarande ligger kvar.

Bort med alla restriktioner och låt oss välja hur vi ska ta denna pandemi.

Vi som vaccinerat oss får skylla oss själva om det inte fungerar.
De som inte vaccinerat sig får skylla sig själva om de inte vaccinerat sig

ÖPPNA UPP
Citera
2021-09-03, 09:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo men det är fortfarande restriktioner som skadar företag och samhället stort.
Många företag går på knäna för att restriktionerna fortfarande ligger kvar.

Bort med alla restriktioner och låt oss välja hur vi ska ta denna pandemi.

Vi som vaccinerat oss får skylla oss själva om det inte fungerar.
De som inte vaccinerat sig får skylla sig själva om de inte vaccinerat sig

ÖPPNA UPP

Vad är det som är stängt i Sverige? Alla butiker och matställen, nöjesparker osv håller ju öppet. Möjligt att jag missat något.
Citera
2021-09-03, 09:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det som är stängt i Sverige? Alla butiker och matställen, nöjesparker osv håller ju öppet. Möjligt att jag missat något.

Du har missat att tusentals föreställningar, festivaler, spelningar, matcher osv har fått ställa in samt spela inför tom läktare? Du har missat att på de klubbar som har öppet så får man inte dansa utan man får bara sitta 4 och 4 vid bord med plexiglas mellan varje bord. Börjar man prata med brudarna på bordet bredvid kommer vakten och säger till en.

Istället för att fylla en klubb som vanligt, släpper man så mycket folk det finns plats till att sitta.

Liseberg köper tillbaka tusentals biljetter nu för att de inte kan hålla det smittsäkert.

Festivaler har gått i konkurs för att dom blivit tvingade att skjuta upp i två år och det finns ingen ekonomi för det.

Att ica är öppet är jätte bra, att man får ta en bärs på uteserveringen är bra. Men du ser inte hela bilden. Alla restriktioner måste bort nu. Nu har majoriteten av samhället tagit en spruta för att de som är i riskgrupper ska få det lättare. Vi vill ha något tillbaka.

ÖPPNA UPP NU!
Senast redigerad av santos_deville 2021-09-03 kl. 09:15.
Citera
2021-09-03, 09:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Endast 17000 tilläts se VM-kvalet i fotboll igår, på en arena som annars skulle kunna ha 50000. Mer stängt än öppet alltså.

När var det senast en konsert i Sverige med mer än 500 sittande åskådare.
Citera
2021-09-03, 09:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du har missat att tusentals föreställningar, festivaler, spelningar, matcher osv har fått ställa in samt spela inför tom läktare? Du har missat att på de klubbar som har öppet så får man inte dansa utan man får bara sitta 4 och 4 vid bord med plexiglas mellan varje bord. Börjar man prata med brudarna på bordet bredvid kommer vakten och säger till en.

Istället för att fylla en klubb som vanligt, släpper man så mycket folk det finns plats till att sitta.

Liseberg köper tillbaka tusentals biljetter nu för att de inte kan hålla det smittsäkert.

Festivaler har gått i konkurs för att dom blivit tvingade att skjuta upp i två år och det finns ingen ekonomi för det.

Att ica är jätte bra, att man får ta en bärs på uteserveringen är bra. Men du ser inte hela bilden. Alla restriktioner måste bort nu. Nu har majoriteten av samhället tagit en spruta för att de som är i riskgrupper ska få det lättare. Vi vill ha något tillbaka.

"Vi" är inte du Fortfarande är 50% av befolkningen ovaccinerade. Om alla blir sjuka samtidigt blir det kaos. Du får väl söka kontakt med dina "brudar" på annat sätt. Tinder kanske?
Festivaler och spelningar klarar sig de flesta utan. Även om vissa artister gråter ut i pressen är det ingenting som får världen att gå under. De flesta kan lyssna på radion.
Jag har själv varit på nöjespark i sommar och det var inga som helst problem.
Citera
2021-09-03, 09:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Även Israel har många som är ovaccinerade. Det är sannolikt de som blir sjuka.

Fast det var ju inte vad vi pratade om?
Citera
2021-09-03, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Endast 17000 tilläts se VM-kvalet i fotboll igår, på en arena som annars skulle kunna ha 50000. Mer stängt än öppet alltså.

När var det senast en konsert i Sverige med mer än 500 sittande åskådare.

Det är väl bra att man glesar ut? 17 tusen är fortfarande fruktansvärt många. Man såg ju vad som hände under EM i somras. Katastrof och nog ingen som vill ha någon upprepning av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in