2021-09-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det handlar om miljontals svenskar som haft och överlevt covid. Ett antal, förmodligen väldigt stort, har ett naturlig skydd som är många gånger starkare än enbart vaccinen ger. I övrigt lyckas du inte nå fram till mig, eller menar du att dessa miljontals tillfrisknade egentligen är döda och därför inte kan hamna på IVA?
Nej, de flesta överlevde och kommer därmed inte hamna på IVA. Men det betyder ju inte att man kan smitta ner riskgrupper, äldre och sköra och förvänta sig att dom också kommer hålla sig borta från IVA..

Jag köper dock att det vore vettigare att hålla vaccinsprutorna till riskgrupper och 50+. Att vaccinera massa ungdomar nu istället för att med våld trycka in sprutan i somaliska gubbar och trångbodda generationsboenden är bakvänt. Är ändå dödsfallen och allvarligt sjuka vi ska undvika, inte att en 25 åring får snuva en vecka..
Citera
2021-09-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Troligen ingen som vet vilke immunitet man har efter ett och ett halvt år eftersom nästan ingen smittades i början av mars 2020.

Skämtar du nu eller?
Gå tillbaka och kolla.
3000 smittade räcker inte eller?
Citera
2021-09-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nej, de flesta överlevde och kommer därmed inte hamna på IVA. Men det betyder ju inte att man kan smitta ner riskgrupper, äldre och sköra och förvänta sig att dom också kommer hålla sig borta från IVA..

Jag köper dock att det vore vettigare att hålla vaccinsprutorna till riskgrupper och 50+. Att vaccinera massa ungdomar nu istället för att med våld trycka in sprutan i somaliska gubbar och trångbodda generationsboenden är bakvänt. Är ändå dödsfallen och allvarligt sjuka vi ska undvika, inte att en 25 åring får snuva en vecka..
Andra stycket, där är jag nog enig till stor del (är dock fortfarande tveksam till tvång).

Vet fortfarande för lite om i vilken utsträckning smitta från vaccinerade skiljer sig från smitta från de med naturligt skydd. Jag lutar dock åt att det vore bra om fler vaccinerade sig om det kan beläggas att de med naturligt skydd smittar mer och fler. Har dock inte sett några sådana studier ännu.
Citera
2021-09-02, 23:00
Medlem
Madagascars avatar
FHM rapporterade idag färre nya smittade än förra torsdagen. Oväntat. Medierna (och FHM?) påstår ändå att smittspridningen ökar. Jag skulle vilja säga att trenden är oklar.

Vad säger ni om trenden?
Citera
2021-09-02, 23:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Tro fan att det finns stockholmare och utlänningar i synnerhet som är ovaccade.

Har en bekanting som inte har svenskt mobilabonnemang och då lyckades hitta ett tel.nr. att ringa istället. 45 min telefonkö för att få veta att det inte finns några tider om man inte har lust att åka till andra sidan Stockholm á 2h enkel resa. Det gick inte heller att ställa sig i kö. Spännande.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Uppfyller man inte de där kraven kan man gott klara sig utan både spruta och covidbevis.

Jag undrar hur det hade gått för mig att vaccinera mig ifall jag hade bott i Stockholm. Min mobiltelefon har kontantkort. Jag har förvisso ett telefonabonnemang, men inte till en mobiltelefon, utan till en fast telefon. Hade jag förblivit ovaccinerad ifall jag hade bott i Stockholm?

Min hemregion, Uppsala, ligger i topp i Sverige beträffande vaccinering av både svenskar och utomeuropeiska utlänningar. Beträffande inomeuropeiska utlänningar, så finns däremot några andra regioner som har lyckats ännu bättre än Uppsala.

Stockholm ligger i botten beträffande vaccinering av svenskar och inomeuropeiska utlänningar. Beträffande utomeuropeiska utlänningar, så finns däremot några andra regioner som har lyckats ännu sämre än Stockholm.

Kan besvärlig bokning vara en förklaring till Stockholms misslyckande?
Citera
2021-09-02, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kan ju inte stämma, vi vaccinerade dör ju i drivor! Vissa medlemmar på flashback har ju 6-8 familjemedlemmar som dött efter covid vaccinet. Unga friska människor som bara pangbom dör

Det är svårt att ta till sig fakta om man är faktaresistent.
Citera
2021-09-02, 23:12
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan besvärlig bokning vara en förklaring till Stockholms misslyckande?

Nej, det är hur enkelt som helst att boka vaccinationstid i Stockholm.
Senast redigerad av JurgenPommerenke 2021-09-03 kl. 00:01.
Citera
2021-09-02, 23:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Andra stycket, där är jag nog enig till stor del (är dock fortfarande tveksam till tvång).

Vet fortfarande för lite om i vilken utsträckning smitta från vaccinerade skiljer sig från smitta från de med naturligt skydd. Jag lutar dock åt att det vore bra om fler vaccinerade sig om det kan beläggas att de med naturligt skydd smittar mer och fler. Har dock inte sett några sådana studier ännu.

Överlag så verkar det vara dåligt med studier om den immunitet som en genomgången SARS-COV2 infektion ger. Vi vet dock att man kan bli återinfekterad. Vi vet också att fullvaccinerade har 5 gånger mindre risk att bli infekterade än ovaccinerade. Men jag vet i alla fall inte om detta gäller även ovaccinerade som haft covid-19 tidigare.

Men, tyvärr, så smittar Delta-varianten lika mycket till andra, vare sig man är vaccinerad eller ej. Hur mycket en genomgången infektion skyddar, vad gäller att smitta andra, om man åker på en återinfektion med Delta-varianten, känner jag inte till heller.

Jag hävdar dock, fortfarande, att vaccinering, med bara ytterst liten risk att få allvarliga biverkningar, är bra, även om du haft en covid-19 infektion. Men jag har ändå en viss förståelse för att en frisk 20 åring, som ej är riskgrupp, och som haft covid-19, Delta-varianten, konstaterad och asymptomatiskt eller väldigt lindrigt, väger, väldigt små, risker emot varandra. Men jag skulle nog ha vaccinerat mig i alla fall. Super-duper-immunitet är aldrig fel.
Citera
2021-09-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här har många på Flashback väldigt svårt att ta in. "Öhhhh, men medellivslängden är ju bara 83 år. Hur kan man då ha 7 år kvar att förvänta? Öhhhhhh."

Hur många individer finns det i åldern 93 år, respektive 83 år. Före 1 mars 2020.

Då blev det inget roligt längre…
Citera
2021-09-02, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Av alla jag träffat som jobbar inom hemtjänst är majorteten inte smartare än en påse stenkulor.
Gick barn och fritid på gymnasiet och sniffade aceton i mellanstadiet och trodde de blev höga.

Jag känner 2 inom hemtjänsten, båda har haft covid, båda var tveksamma till vaccinet men lyssnade på mig och är nu vaccinerade. De lever än och frodas. Fakta vinner alltid. Jag säger öppna upp för fullt nu, sen får de som inte vill vaccinera sig skylla sig själv. Du fick din chans men valde att inte ta den, taskigt läge.

Bli inte en av dessa av okunskap:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/covidpatienten-angrar-att-han-inte-vaccinerat-sig-lag-inlagd-pa-sjukhus
Citera
2021-09-02, 23:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nej, det är hur enkelt som helst att boka vaccinationstid i Stockholm.

Ok. Inga krav på mobiltelefon-abonnemang?
Citera
2021-09-02, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Har du tänkt att alla inte kan vaccinera sig på grund av olika anledningar?

På grund av en tidigare allvarlig allergisk reaktion som kostade mig nästan livet ger inte läkare på allergikliniken grönt ljus för min vaccination.

Det känns faktiskt mindre roligt när det dagligen basuneras ut i media att ALLA MÅSTE VACCINERA SIG. Nu kommer det väl bli snart också så att ovaccinerade inte får tillgång till samhället på samma sätt som vaccinerade. Det känns lite sådär i alla fall om man till exempel inte får gå och handla i affärer.

Vi som inte kan vaccineras får vänta och se vart detta brakar.

Och ja, jag vet att det finns folk som inte VILL vaccinera sig av andra anledningar men det är ändå onödigt att som igår kväll i Aktuellt står en läkare och pekar finger och säger nästan rakt ut att ovaccinerade borde inte få vård och ta upp IVA platser. Då kan man ju lika gärna börja ifrågasätta om gängkriminella som också har själv valt den "farliga" livsstilen ska ha rätt till vård eller inte.

Med tanke på dig och dina medmänniskor så borde vaccination vara obligatorisk. Det är fritt fram att lämna landet om man inte finner sig i det. Sen tycker jag väl inte det egentligen, men tanken dyker upp. Jag håller med dig om gängkriminella, vi måste sluta dalta med dem, i USA dröjer ofta ambulansen till sådana med följd att de avlider, vem bryr sig liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in