Citat:
Ursprungligen postat av
Moderno
Andra stycket, där är jag nog enig till stor del (är dock fortfarande tveksam till tvång).
Vet fortfarande för lite om i vilken utsträckning smitta från vaccinerade skiljer sig från smitta från de med naturligt skydd. Jag lutar dock åt att det vore bra om fler vaccinerade sig om det kan beläggas att de med naturligt skydd smittar mer och fler. Har dock inte sett några sådana studier ännu.
Överlag så verkar det vara dåligt med studier om den immunitet som en genomgången SARS-COV2 infektion ger. Vi vet dock att man kan bli återinfekterad. Vi vet också att fullvaccinerade har 5 gånger mindre risk att bli infekterade än ovaccinerade. Men jag vet i alla fall inte om detta gäller även ovaccinerade som haft covid-19 tidigare.
Men, tyvärr, så smittar Delta-varianten lika mycket till andra, vare sig man är vaccinerad eller ej. Hur mycket en genomgången infektion skyddar, vad gäller att smitta andra, om man åker på en återinfektion med Delta-varianten, känner jag inte till heller.
Jag hävdar dock, fortfarande, att vaccinering, med bara ytterst liten risk att få allvarliga biverkningar, är bra, även om du haft en covid-19 infektion. Men jag har ändå en viss förståelse för att en frisk 20 åring, som ej är riskgrupp, och som haft covid-19, Delta-varianten, konstaterad och asymptomatiskt eller väldigt lindrigt, väger, väldigt små, risker emot varandra. Men jag skulle nog ha vaccinerat mig i alla fall. Super-duper-immunitet är aldrig fel.