2021-09-01, 12:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Den 9 oktober skriver Ebba Busch själv på sin Facebook under inledningen "Det här är en text jag hoppades jag inte hade behövt skriva" (inlägget verkar raderat?) finns cachat på Google fortfarande dock.

Där skriver hon "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning."
Eee ... priset är ju beräknat enligt ortprismetoden!
Dvs vad huset hade varit värt i färdigt skkck sen räknar man baklänges och får fram ett pris!! Han betalar således inget för någon renovering
2021-09-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är Ebba själv som blandat in partiet i detta. Hon har valt att skriva om sin privata husaffär på den Facebook-sidan där hon är i sin roll som partiledare och där hon representerar partiet.

Ebba har oxå valt att blanda in sina barn i denna husaffär. Samt sin ex make. Niklas visar sig ju inte bo i Marielund längre. Vilket är väldigt anmärkningsvärt. Då det enligt Ebba var av stor vikt att barnen redan från mycket späd ålder kan ta sig mellan sina föräldrar på egen hand.

Att detta skulle utgöra något slags hot för rikets säkerhet är helt och hållet din tolkning. Det har aldrig varit uppe som en fråga i tråden. Däremot är vi många som tror att Ebbas agerande hotar KD att misslyckas komma över 4% spärren och inte längre vara ett rikstads parti.
Risken är väl ganska överhängande att det är mor och farföräldrar som uppfostrar deras barn, Ebba Busch kan ju inte ha många timmar till övers till sina barn sett till helåret. Mor och farföräldrarna bor ju där. Pappan gör väl som många pappor gör och skiter i sin avkomma vilket är trist.
2021-09-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Eee ... priset är ju beräknat enligt ortprismetoden!
Dvs vad huset hade varit värt i färdigt skkck sen räknar man baklänges och får fram ett pris!! Han betalar således inget för någon renovering
Läs vad Ebba Busch själv har skrivit.
"Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."

Menar du att Ebba Busch igen på sitt raderade inlägg på Facebook alltså?
2021-09-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Angående samtalet med Matz, så är det bekräftat från Esbjörn också. Han påstod något i stil med att det var så fula ord från Matz, att han själv inte vill återge dom.
Men... Ebba Busch påstår ju att hon själv blivit uppringd och hotad.
När hon i själva verket själv har ringt upp och blivit avfärdad med mindre trevligt valda ord.
Sett till hur affären ser ut så är det inte konstigt.

Citat:
Men med tanke på att Matz visste om att Ebba var där och hennes syfte, så var inte Esbjörn helt ensam och isolerad i detta. Det borde vara rätt klarlagt nu.
Matz är ett brorsbarn som dessutom bor 50-60 mil därifrån! Snacka om att du greppar efter halmstrån.
2021-09-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ebba Busch verkar ha raderat allt på sin Facebook nu om hustvisten, är det nu historieförfalskningen påbörjats på riktigt?

Sökte och kunde inte hitta att denna intervju med brorsonen varit uppe här förut, ändå från mars men den innehåller lite ny fakta som motsätter sig Ebba Buschs påståenden.

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/?desktop=true

"Hon sprang omkring hela sommaren och skulle bjuda Esbjörn på fika. Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte. Men det var inget bra samtal, hon tyckte jag var otrevlig, säger Matz Bolin."
Ebba Busch påstår ju att det var Matz som ringde upp och hotade henne, att samtalet inte var bra är dom i varje fall överens om så det kan vi ju se som bekräftat.

"Ja, det var en kraftig undervärdering. Men så var mäklaren som gjorde värderingen en kompis till Ebba, säger Johann Binninge som är juridiskt ombud för Esbjörn."
Intressant om mäklaren som gjorde någon av dom två ursprungliga värderingarna visat sig vara kompis med Ebba Busch. Dessutom är det ju ställt utom all rimlig tvivel att Esbjörn fått dessa värderingar till sig muntligt från just Ebba Busch.
Det är nu det roliga börjar för snart är det rättegång, sedan kommer TV dokumentärerna gjorda av grävande reportrar som intervjuar grannar och alla inblandade. Då får även Johann Binninge svara på varför han inte lämnade in värderingen gjord av sina kompisar på Riksmäklarna som visade på en kraftig undervärdering utan den från Densia som i stället motbevisade att hans påstående om två miljoners undervärdering.

https://www.hittamaklare.se/thomas.lullmaa

https://www.hittamaklare.se/matts.lullmaa

Det är lite intressant att det är samma Matts Lüllmaa som är politiker i Uppsala Plan- och byggnämnd. Den nämnd som jobbar med nya utvecklingsplanen för området.

https://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/marielund/
Marielund ligger invid sjön Trehörningen i Funbo socken, cirka en mil öster om Uppsala. Platsens attraktiva läge har skapat en vilja från markägare att exploatera med bostäder i skogsmarkerna väster om Trehörningen. Kommunen har fått in planansökningar som omfattar flera hundra bostäder inom utredningsområdet. Det har skapat ett behov av att ta fram ett planprogram som tar ett samlat och övergripande grepp på den framtida utvecklingen av området. Arbetet med planprogrammet var tidigare pausat men återupptogs 2020. Nu finns ett förslag till planprogram som är ute på samråd till 27 maj 2021.
Den enda mäklare som kan göra en värdering som spränger de som Notar och Densia gjort med två miljoner är en som har insyn och kan påverka den kommande samhällsutvecklingen i området. Men av förklarliga skäl så kan den värderingen inte lämnas in till den kommande rättegången.
2021-09-01, 12:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Den 9 oktober skriver Ebba Busch själv på sin Facebook under inledningen "Det här är en text jag hoppades jag inte hade behövt skriva" (inlägget verkar raderat?) finns cachat på Google fortfarande dock.

Där skriver hon "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning."

Man kan läsa den där texten på flera olika sätt.

Jag ser det som två delar i avdraget. Den ena är kostnaden för att komma till ett nolläge, där hus och tomt är tömt och städat, den andra delen är kostnaden det krävs för att få ett modernt och renoverat hus att bo i.

Den första delen dras av från Notars värdering och den andra delen dras av från vad fastigheten skulle vara värd om den vore renoverad. Ex stället är värt 8 miljoner i färdigt skick, minus 3,5 miljoner för renovering och minus 300' för sanering och städning, så kommer man ner i 4,2 miljoner. Naturligtvis vill Ebba inte lägga sig på maxgränsen vad stället kan vara värt, så hon "avrundar neråt" och bjöd 3,8.
2021-09-01, 12:37
Medlem
Citat:
Man kan läsa den där texten på flera olika sätt.

Jag ser det som två delar i avdraget. Den ena är kostnaden för att komma till ett nolläge, där hus och tomt är tömt och städat, den andra delen är kostnaden det krävs för att få ett modernt och renoverat hus att bo i.

Den första delen dras av från Notars värdering och den andra delen dras av från vad fastigheten skulle vara värd om den vore renoverad. Ex stället är värt 8 miljoner i färdigt skick, minus 3,5 miljoner för renovering och minus 300' för sanering och städning, så kommer man ner i 4,2 miljoner. Naturligtvis vill Ebba inte lägga sig på maxgränsen vad stället kan vara värt, så hon "avrundar neråt" och bjöd 3,8.
Vilka glasögon sekten har på sig när dom läser allt som rör hustvisten är ju klargjort sedan länge.
Hur Ebba Busch har räknat, vad hon har sagt eller inte sagt till Esbjörn kommer vi med största sannolikhet aldrig att få veta.
Det enda som finns som spår av denna historia är nu cachade kopior på annars raderat innehåll. Goebbels hade varit stolt över hur Ebba Busch har utvecklats!
2021-09-01, 12:42
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Men... Ebba Busch påstår ju att hon själv blivit uppringd och hotad.
När hon i själva verket själv har ringt upp och blivit avfärdad med mindre trevligt valda ord.
Sett till hur affären ser ut så är det inte konstigt.

Matz är ett brorsbarn som dessutom bor 50-60 mil därifrån! Snacka om att du greppar efter halmstrån.

Jag har sett att Ebba påstår att hon själv har blivit uppringd av Matz efter påskriften. Har också sett att hon påstått att hon ringt upp innan påskriften. Fan vet när samtalet (samtalen?) skedde, men att de pratat med varandra torde vara rätt säkerställt.

Eftersom det påståtts i den här tråden att Esbjörn har varit helt isolerad, ensam och övergiven i den här affären, så är det intressant att få en bekräftelse från Matz att han visste om att Ebba var där, innan påskrift. Man kan kalla det halmstrå, men hur litet och obetydligt det än är, så falsifierar det faktiskt Esbjörns isolation.

Om du påstår att det bara finns vita svanar, så räcker det med att jag hittar en enda svart svan, för att visa på att du hade fel. Sedan spelar det ingen roll om jag har hittat den enda svarta svanen i hela universum.

Men visst, Matz har svårligen kunnat vara ett fysiskt stöd på plats av praktiska skäl. Men via telefon borde han ha kunnat gett stöd och råd till Esbjörn om båda parter så ville.
2021-09-01, 12:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är Ebba själv som blandat in partiet i detta. Hon har valt att skriva om sin privata husaffär på den Facebook-sidan där hon är i sin roll som partiledare och där hon representerar partiet.

Ebba har oxå valt att blanda in sina barn i denna husaffär. Samt sin ex make. Niklas visar sig ju inte bo i Marielund längre. Vilket är väldigt anmärkningsvärt. Då det enligt Ebba var av stor vikt att barnen redan från mycket späd ålder kan ta sig mellan sina föräldrar på egen hand.

Att detta skulle utgöra något slags hot för rikets säkerhet är helt och hållet din tolkning. Det har aldrig varit uppe som en fråga i tråden. Däremot är vi många som tror att Ebbas agerande hotar KD att misslyckas komma över 4% spärren och inte längre vara ett rikstads parti.

Jag tror de flesta frånskilda föräldrar med några hjärnceller i huvudet, vill att deras barn ska ha tillgång till båda föräldrarna, fast de inte längre är ett par. Just nu är Ebbas barn för små för att ta sig själv mellan de två fastigheterna, även i lugna Marielund. Men det går fort att växa upp och rätt som det är, så är de tillräckligt stora för att, på egen hand, ta sig mellan föräldrarna.

Ingenstans tror jag du hittar att Ebba har påstått att hennes barn ska ta sig till den andra föräldern på egen hand, redan nu. Ser fram emot att bli motbevisad.

Vad gäller Niklas så är han skriven i Marielund och det är väl den fakta vi har att tillgå? Det har påståtts i tråden att han bor inne i Uppsala, men det har varit ett påstående utan uppbackning vad jag vet. Men säg att det är så, att han bor halvtid i Uppsala när han inte har barnen och i Marielund när han har barnen? Vad förändrar det? Vi vet absolut ingenting om hans planer för framtiden. Han kanske flyttar till Karesuando i morgon? Eller så flyttar han till Marielund på heltid när Ebba får sitt permanentboende där?
2021-09-01, 13:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vilka glasögon sekten har på sig när dom läser allt som rör hustvisten är ju klargjort sedan länge.
Hur Ebba Busch har räknat, vad hon har sagt eller inte sagt till Esbjörn kommer vi med största sannolikhet aldrig att få veta.
Det enda som finns som spår av denna historia är nu cachade kopior på annars raderat innehåll. Goebbels hade varit stolt över hur Ebba Busch har utvecklats!

Jag måste tillhöra världens sämsta sekt, då den till numerären enbart består av en enda person, men jag har mina skärmglasögon på mig i alla fall.

Jag tror att om det hela går till rättegång, så kommer nog det komma upp, det där med hur hon räknade och resonerade, såväl som hur Esbjörn räknade och resonerade. Att vi två har olika uppfattningar om hur en text ska tolkas, ser jag dock inte som något konstigt. Det kan till och med vara så illa att ingen av oss har rätt i våra tolkningar.

Du får även en silverpokal från Godwin att ställa i hyllan. Gratulerar!
2021-09-01, 13:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns en koppling till politiker även i detta fall, Uppsala plan- och byggnämnd. Den person som är kopplingen mellan Esbjörn Bolin och Johann Binninge, Monica Pernroth Lüllmaa med bakgrund i Rättssäkerhetsorganisationen som Binninge grundade, har en son som är politiker i denna nämnd.

https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/sa-fungerar-kommunen/fortroendevalda/?q=&board=pbn&party=&sort=&page=

Samma nämnd håller precis i detta nuet på med en planprocess för området där fastigheten ligger. Det är en utvecklingsplan för området som innebär att det ska byggas fler bostäder, skolor och förskolor. Kommunen ska även dra in va till området. Den dagen denna plan är genomförd så kommer med all sannolikhet Esbjörns fastighet att ha stigit i värde. Så för en driftig dam som Majkgård skulle det vara en bra investering på sikt, speciellt om man lyckas få den gratis via ett testamente.

Att Team Esbjörn har koll på den pågående processen är självklart. Med kännedom om detta så gör de givetvis allt som står i deras makt för att stoppa Esbjörns försäljning.

https://bygg.uppsala.se/globalassets/uppsala-vaxer/dokument/stadsplanering--utveckling/detaljplanering/samrad_granskning/planprogram-marielund/2-planprogram-inkl-samradslista.pdf
Intressant. Eftersom Ebba har en bakgrund som kommunpolitiker i Uppsala så har hon naturligtvis koll på att det pågår en planprocess som med all sannolikhet kommer att öka fastigheternas värde och attraktivitet framöver.

Tack för att du bistår med ytterligare en ledtråd till varför Ebba måste ha just denna fastighet.
2021-09-01, 13:55
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Risken är väl ganska överhängande att det är mor och farföräldrar som uppfostrar deras barn, Ebba Busch kan ju inte ha många timmar till övers till sina barn sett till helåret. Mor och farföräldrarna bor ju där. Pappan gör väl som många pappor gör och skiter i sin avkomma vilket är trist.
Det tror jag oxå. Man kan ju då tycka att Ebba antingen skulle sagt det. Typ;

- I Niklas och mitt yrke är det vanligt med många timmar och sena kvällar, det är därför bra att bo nära trygga barnvakter.

Eller inte nämnt det alls. Men att
ljuga och hävda pappa är väldigt onödigt.
Citat:
Läs vad Ebba Busch själv har skrivit.
"Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."

Menar du att Ebba Busch igen på sitt raderade inlägg på Facebook alltså?
Precis, där har vi det.

Och det är väldigt väldigt förbryllande . Vi vet, på grund av att Ebba berättat att pris förhandlingen gick till så här;
Ebba,
-Jag bjuder 3,8
Esbjörn,
-3,9
Ebba,
- Tagit.

Så det väldigt konstiga städavdraget, det som inte står ett ord om i kontraktet. Förhandlas alltså innan priset. Trotts att Ebba helt naturligt berättat om det efter i sitt inlägg.

Summan 300 000 är inte specificerad någonstans och det finns ingen pris specifikation på något av vad städavdraget skulle täcka. Och konstigast av allt, vilka är hantverkskostnader?

Att man får vidga gränsen för vad som är sant i påståendet, Priset är satt av köparen, behöver jag inte nämna.
Citat:
Jag tror de flesta frånskilda föräldrar med några hjärnceller i huvudet, vill att deras barn ska ha tillgång till båda föräldrarna, fast de inte längre är ett par. Just nu är Ebbas barn för små för att ta sig själv mellan de två fastigheterna, även i lugna Marielund. Men det går fort att växa upp och rätt som det är, så är de tillräckligt stora för att, på egen hand, ta sig mellan föräldrarna.

Ingenstans tror jag du hittar att Ebba har påstått att hennes barn ska ta sig till den andra föräldern på egen hand, redan nu. Ser fram emot att bli motbevisad.

Vad gäller Niklas så är han skriven i Marielund och det är väl den fakta vi har att tillgå? Det har påståtts i tråden att han bor inne i Uppsala, men det har varit ett påstående utan uppbackning vad jag vet. Men säg att det är så, att han bor halvtid i Uppsala när han inte har barnen och i Marielund när han har barnen? Vad förändrar det? Vi vet absolut ingenting om hans planer för framtiden. Han kanske flyttar till Karesuando i morgon? Eller så flyttar han till Marielund på heltid när Ebba får sitt permanentboende där?
Jag tror oxå att de flesta frånskilda föräldrar vill att deras barn ska ha god kontakt med båda sina föräldrar. Och sina far och mor föräldrar med för den delen.

Dock hävdar de flesta människor med några hjärnceller i huvudet bättre rätt till grannens hus i allafall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in