Citat:
Ursprungligen postat av
Robokopf
Värdet innan den stora boomen pga covid var 8 miljoner.
Uppgången hade börjat när Ebba och hennes kompisar fick honom att skriva på, och detta måste Theo rimligen vetat.
Kanske därför han var extra noga med att avskriva sig ansvar längst bak i kontraktet.
Under pandemin steg attraktiva fastigheter av denna typ med i genomsnitt 30%.
Då landar hela tomten, med husen restaurerade på över 10 miljoner.
Och det kostar inte 6 miljoner att rusta upp Esbjörns hus.
Marknadsvärdet var 5,2 baserat på taxervärdet. Ebba betalade 3,9.
Enligt uppgift var hennes första bud 2,5.
Knackar jag på hos en 81-åring under en pandemi och vill köpa dennes hus kan jag åtminstone lova att mitt första bud inte kommer vara mindre än halva marknadsvärdet och får jag ett nej kommer jag inte blanda in fler kompisar tills jag fått en underskrift där jag fortfarande köper under marknadsvärdet.
Jag anser att detta är ett fräckt och oschysst sätt att göra affärer.
Men det är jag
Den där fastigheten har aldrig varit värd åtta miljoner, varken före eller under covid.
Vad en fastighet kan bli värd i framtiden är något helt annat. En stor del av den potentiella värdeökningen på den här fastigheten, beror på hur mycket man investerar i renovering, modernisering och allmän uppsnyggning.
Enligt Densias så är deras värdering "det mest sannolika priset vid en tänkt överlåtelse av värderingsobjektet på en fri och öppen marknad under normala omständigheter utan partsrelationer mellan köpare och säljare".
De skriver: "Vi bedömer att en tänkt köpare räknar med att renovera byggnaden till en kostnad om 2 500 000 - 3 000 000 kr", "Marknadsvärde i färdigt renoverat skick med god standard, bedöms genom ortsprismetoden till ca 8 000 000 kr"
Ebba får då lägga minst 6,4 miljoner på stället för att få ett året-runt-boende med modern standard, för att inte tala om allt jobb och tid som inte går att leja bort. Att renovering och modernisering skulle gå smärtfritt och helt enligt plan är dock osannolikt och jag tror att en slutsumma på 7 miljoner är mer trolig.
Men Esbjörn och Ebba kan säkert komma överens om att Esbjörn tar hand om allt det här och renoverar upp stället i toppskick och så köper Ebba det för 8 miljoner. Jag tror dock inte att Esbjörn vill ta den pucken, för det om något är mycket stress, jobb och investerade miljoner som måste till, innan det är klart.