2021-08-31, 23:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det står på P4 Skaraborg att kvinnorna blev antastade av honom samma kväll som Helena försvann, och tiden runt Helenas försvinnande

Och vad exakt menar de med antastade?

Dock: Jag gick alldeles nyss igenom gamla TSL, och i TSL tisdagen den 23 juni står det att kvinnor hade sagt att de hade blivit antastade, att bilar ska ha kört upp intill dem. Intressant att ordvalet är just "bilar"! Om antalet bilar inskränker sig till två, blir det genast mycket mer intressant. Det är just de här kvinnorna som polisen åter ska komma i kontakt med!

Ja, vem fan vet: När den sömniga Mariestads-polisen var fullt upptagen med att jaga EA samt följa "knarkspåret", hade de kanske lösningen mitt framför ögonen utan att förstå det?!
Citera
2021-09-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Han kanske bara frågade om de ville åka med i bilen , bara det är ett slags antastande om den som blir utsatt för frågan tycker det . El sagt nåt mer stötande , kan ju vara så att ett av de första ”ryktena” man hörde var att Helena pratade med någon i bil nere vid teatern , kanske stämmer, mannen kanske stod parkerad på början vägen ner mot teatern med uppsikt över torget och kunde se vilka som gick själva hemåt , när Helena gick förbi , så började han sakta köra efter och försökte erbjuda skjuts redan vid teatern . Bara en spekulation som allt annat men inte omöjlig. Om Cl var på jakt den kvällen , så är torget en bra startpunkt .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-01 kl. 00:07.
Citera
2021-09-01, 00:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Han kanske bara frågade om de ville åka med i bilen , bara det är ett slags antastande om den som blir utsatt för frågan tycker det . El sagt nåt mer stötande , kan ju vara så att ett av dom första ”ryktena” man hörde var att Helena pratade med någon i bil nere vid teatern , kanske stämmer, person kanske stod på vägen ner mot teatern med uppsikt över torget och kunde se vilka dom gick själva hemåt , när Helena gick förbi , så började han köra efter och försökte erbjuda skjuts redan vid teatern . Bara en spekulation som allt annat men inte omöjlig. Om Cl var på jakt den kvällen , så är torget en bra startpunkt .

Att prata med någon eller erbjuda någon skjuts är INTE att antasta någon!
Citera
2021-09-01, 00:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flertal ljusa/vita bilar.

Citat:
Vem har sagt att CL ska ha ägt en ljus bil? Det som har framkommit är att CL ska ha haft tillgång till en ljus bil - eller två.

Stämmer den uppgiften att CL kan ha haft tillgång två ljusa bilar, så var han inte den ende som hade tillgång till ett flertal ljusa/vita bilar natten mot den 14 juni 1992.
Citera
2021-09-01, 00:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."
Citera
2021-09-01, 00:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stämmer den uppgiften att CL kan ha haft tillgång två ljusa bilar, så var han inte den ende som hade tillgång till ett flertal ljusa/vita bilar natten mot den 14 juni 1992.

Så sant som det är sagt!
Citera
2021-09-01, 00:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte själv ägare.

Citat:
Så sant som det är sagt!

Utan att själv äga någon av dessa bilar.
Citera
2021-09-01, 00:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

För första gången kan du leverera något av värde. Undrens tid är inte förbi.

Men kan du länka till källan? Jag angav just den 23 juni i TSL ovan (41666). Är det samma källa?
Citera
2021-09-01, 00:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Utan att själv äga någon av dessa bilar.

Inte jag heller, men vita/ljusa bilar var ju närmast norm vid den här tiden.
Citera
2021-09-01, 00:10
Medlem
Citat:
Att prata med någon eller erbjuda någon skjuts är INTE att antasta någon!
Det var mer ett exempel , men tydligen har flera kvinnor blivit antastade av någon i bil . Och vi vet inte på vilket sätt , på vilket sätt tror du dom har blivit antastade på ?lättare fysisk kontakt står det ? Klapp på baken , ta tag i osv
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-01 kl. 00:12.
Citera
2021-09-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Intressant artikel i P4 Skaraborg ikväll:

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet

Klistrar in några inlägg i tråden som skulle kunna ha koppling till detta:

Inlägg 1569:

Jag lägger upp en liten fråga till er andra.

Det vita bilen har ju varit efterlyst av Polisen via media och jag minns att jag läste en artikel samma sommar som Helena försvan. Enligt den artikeln skulle Helena ha setts tala med en man i en vit bil i en korsning i närheten till hennes hem. Polisen vill få kontakt med mannen i bilen men trots efterlysningen fick de aldrig kontakt med föraren.

Jag undrar om någon mer hört talas om den här händelsen.

Inlägg 1570:

Jo, det finns även i mina gömmor. Tror till och med att personen skulle ha cendrefärgat hår.

Inlägg 1779:

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?
Vilken otrolig koll du har, tänker på inläggen du lagt in.

Jan Karlsson - Kalla Fall tydligen, är det samme polis Jan K som hade hand om Helenas fall på skövdepolisen tro? Det var han och Lars Johansson som kunde fallet stod att läsa i samband med radioserien 2017. Johansson har gått i pension vad jag vet och råkar veta att den Jan K jag tänker på blir 63 år i höst. Han skulle nog väldigt gärna vilja kröna sin karriär med en lösning på vad som hände Helena.

Jätteintressant som står att läsa och att höra i länken.
Citat:
"Vi vill prata med kvinnor som haft kontakt med den misstänkte mannen vid den här tidpunkten", säger Jan Karlsson, utredare vid gruppen.

Ok, men då får polisen gå ut offentligt med namnet på den misstänkte. För inte räknar de väl med att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på namnet via häktningsframställan i onsdags? Eller att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på P4 Skaraborg?

Så, Kalla fall: Ut i riksmedia!
Tänker jag helt galet nu men vore det inte dumt att gå ut med namn (och bild?) - även om många nog redan vet namnet - de vill väl gärna ha vittnesmål och beskrivning av mannen som antastat dem, eller vad man ska kalla det, om de kan komma ihåg det så långt efteråt vill säga. Kan bli svårt men förhoppningsvis inte.
Citat:
Min fetning: Smart ...
Fast de användarnamn som står med på den listan är väl på dem som själva har gått ut i tråden och presenterat sig?
Citera
2021-09-01, 00:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det var mer ett exempel , men tydligen har flera kvinnor blivit antastade av någon i bil . Och vi vet inte på vilket sätt , på vilket sätt tror du dom har blivit antastade på ?

Det vet jag inte, jag frågade vad DU menade med antastade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in