2021-08-31, 20:24
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det du refererar till här är generellt statistik för dödligt våld.

Nu är motiv också en variabel att ta hänsyn till i detta fall.

Som många är inne på i tråden är detta fall med stor sannolikhet sexuellt betingat på något sätt.

På sidan 12 i rapporten du länka till om sexualbrott står det:

”I närmare 60 procent av händelserna var gärningspersonen helt obekant med den utsatte, i drygt 30 procent var de inblandade bekanta och en tiondel rapporterade att övergreppen ska ha begåtts av en närstående.”

Noterade också att man inte gör någon distinkt skillnad i graden av definition bekant. Det kan vara allt från väldigt ytlig till ganska nära.

Då är det ganska realistiskt och anta att typ 70% är okända.

Ja, det är statistik för dödligt våld. Om Helena inte lever har hon blivit utsatt för dödligt våld och det som 300zip säger stämmer i stort sett. I majoriteten av fallen så känner offret gärningspersonen, självklart kan det vara en okänd person men det är inte det vanligaste.
Generellt sett är inte en särskilt stor del av offren för dödligt våld kvinnor, men av dem som verkligen faller offer är ett påfallande stort antal bekanta med gärningsmannen. Att en kvinna dödas av en för denna fullkomligt okänd person är relativt ovanligt, framförallt i jämförelse med manliga offer. Ibland visar sig gärningsmannen vara någon i bekantskapskretsen, emellanåt till och med en familjemedlem (för det mesta ett vuxet barn), men drygt hälften av det dödliga våldet mot kvinnor begås av en man som de har eller i vissa fall tidigare har haft en nära relation till.

https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/1556898

Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Mordutredare och kriminologer (typ GW) brukar alltid påstå att den här typen av brott så känner offret gärningspersonen.
Så, hur är det med Helenas närmaste familj? Vad är det för människor? Finns det någon i släkten, familjen eller i den innersta kretsen.
Någon på det här forumet borde väl känna nån i den släkten?
Citera
2021-08-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Ja, det är statistik för dödligt våld. Om Helena inte lever har hon blivit utsatt för dödligt våld och det som 300zip säger stämmer i stort sett. I majoriteten av fallen så känner offret gärningspersonen, självklart kan det vara en okänd person men det är inte det vanligaste.
Generellt sett är inte en särskilt stor del av offren för dödligt våld kvinnor, men av dem som verkligen faller offer är ett påfallande stort antal bekanta med gärningsmannen. Att en kvinna dödas av en för denna fullkomligt okänd person är relativt ovanligt, framförallt i jämförelse med manliga offer. Ibland visar sig gärningsmannen vara någon i bekantskapskretsen, emellanåt till och med en familjemedlem (för det mesta ett vuxet barn), men drygt hälften av det dödliga våldet mot kvinnor begås av en man som de har eller i vissa fall tidigare har haft en nära relation till.

https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/1556898

Det är ok att ha olika uppfattning i frågan!

Som sagt det kan bli gravt missvisande för förklaringarna av de enskilda variablerna när man bunkar ihop allt dödligt våld.

Här är hopkoket av orsaker till allt dödligtvåld enligt BRÅ som du refererar dina siffror till:

https://gofile.io/d/nnY59m

Jag står fast i att det är ca 70% av enbart det sexuella våldet som utgörs av okända GM.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-31 kl. 21:19.
Citera
2021-08-31, 21:20
Medlem
Visst kan man sitta och slänga med statistiska termer hit och dit men det säger ju ingenting om just detta fallet. Vi får se vilken stapel hon placeras i så småningom. Det är väl ganska ointressant.
Annars kan man ju undra hur många fall av dem som varit försvunna i 29år detta gäller? Hur många dödades si eller så i Mariestad? Vad säger Helenas ålder om saken? Bla bla bla.
Citera
2021-08-31, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Dessvärre så har han tappat. Han är numera en åsiktsmaskin, lite tragiskt. Han var lite av idol tidigare.
Ja, håller med, han är ju en underhållande person. Men när han vildchansar så blir det ej bra.
Citera
2021-08-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag menar absolut att jag har hört att hon hade druckit alkohol under kvällen. Minns inte var jag hörde det nu, men det kom från seriöst håll och inte här i tråden.
Är ju inget konstigt i det. Det är ganska få som inte dricker en droppe alkohol under en festkväll. Men du menar att hon var helnykter då. Ok.
Användaren är bara ytterst känslig för något som helst gällande Helena som person. Min upplevelse av henne som person förvrängdes till att respektlöst dra henne i skiten och ljuga.
Jag tyckte Helena verkade vara en väldigt fin och trevlig tjej, respektlösa jag. Låt dig inte slås ner av denna där.

Jag förmodar att hon druckit under kvällen. Jag har för mig att jag läst detta. Jag har även för mig att hon bara druckit sig "salongsberusad" typ.
Jag hoppas att det inte påverkade utgången av denna kväll.
Citera
2021-08-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Visst kan man sitta och slänga med statistiska termer hit och dit men det säger ju ingenting om just detta fallet. Vi får se vilken stapel hon placeras i så småningom. Det är väl ganska ointressant.
Annars kan man ju undra hur många fall av dem som varit försvunna i 29år detta gäller? Hur många dödades si eller så i Mariestad? Vad säger Helenas ålder om saken? Bla bla bla.

Så ointressant är det ändå inte när man inte hittat GM efter 29 år.
Statistiskt sett säger motivet till ett brott ganska mycket om vilken typ av GM som profileras, dvs sannolikheten för att det är en känd eller okänd GM man ska vara observant på.

Något kallafall gruppen äntligen gjort lappkast i då man i alla år utgått från en känd gärningsman till en nu mer okänd.

Men klart, vi får avvakta och se.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-31 kl. 21:40.
Citera
2021-08-31, 21:35
Bannlyst
Intressant artikel i P4 Skaraborg ikväll:

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet

Klistrar in några inlägg i tråden som skulle kunna ha koppling till detta:

Inlägg 1569:

Jag lägger upp en liten fråga till er andra.

Det vita bilen har ju varit efterlyst av Polisen via media och jag minns att jag läste en artikel samma sommar som Helena försvan. Enligt den artikeln skulle Helena ha setts tala med en man i en vit bil i en korsning i närheten till hennes hem. Polisen vill få kontakt med mannen i bilen men trots efterlysningen fick de aldrig kontakt med föraren.

Jag undrar om någon mer hört talas om den här händelsen.

Inlägg 1570:

Jo, det finns även i mina gömmor. Tror till och med att personen skulle ha cendrefärgat hår.

Inlägg 1779:

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2021-08-31 kl. 21:47.
Citera
2021-08-31, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Hur många tunga stenar från skogen tror du det behövdes för att sänka HA i sjön?

Kanske inga alls, eftersom en nyligen död kropp oftast sjunker av sig själv i vatten. Och om den sjunker till 30 meters djup eller mer, då trycker tyngden av vattnet ovanför kroppen ner den, så att den kanske aldrig flyter upp till ytan, läs artikel nedan:

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/16/bring-up-the-bodies-gene-sandy-ralston-drowning-victims-sonar

Medeldjup i Vänern är 27 meter, högsta djup är 106 m, enligt artikeln nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nern

Men stenar kan göra det ännu svårare för kroppen att flyta upp. Och även om den flyter upp så sjunker den igen efter att den har fyllts med vatten efter en tid.
Citera
2021-08-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Dessvärre så har han tappat. Han är numera en åsiktsmaskin, lite tragiskt. Han var lite av idol tidigare.

Ska inte skydda han på något sätt. Men nu hade ju alla fel i 16 år gällande dubbelmordet i Linköping. Han gick helt under radarn och det är anledningen till att det tog lång tid att lösa det. Han går på statistik. Han killgissar inte. Men jag tycker han är ödmjuk gällande detta fall. Han sa senast i Nyhetsmorgon att han hoppas han har fel i detta fall. Dock är man ju lite nyfiken på vilka han jobbat sig fram till.

Mvh
Citera
2021-08-31, 22:01
Medlem
siisters avatar
Citat:
Det är ok att ha olika uppfattning i frågan!

Som sagt det kan bli gravt missvisande för förklaringarna av de enskilda variablerna när man bunkar ihop allt dödligt våld.

Här är hopkoket av orsaker till allt dödligtvåld enligt BRÅ som du refererar dina siffror till:

https://gofile.io/d/nnY59m

Jag står fast i att det är ca 70% av enbart det sexuella våldet som utgörs av okända GM.

Det dödliga våldet är en förhållandevis liten brottstyp; i genomsnitt har det sedan 1990 inträffat 95 fall per år av mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång.

Är det ett brott med dödlig utgång kallas det för dödligt våld oavsett om offret utsatts för sexuellt våld eller inte. Tror du att Helena lever och att hon endast blivit utsatt för ett sexualbrott? I så fall kan vi fokusera enbart på sexualbrott. Annars får du kolla på figuren du postade och samtidigt läsa det jag citerade,

Kvinnliga offer dödas i nära 80 procent av fallen inom familjen, motsvarande siffra för män är 20 procent. I hälften av fallen med kvinnliga offer är gärningspersonen en man med vilken offret hade haft en nära relation.

Och det är inte olika åsikter, jag berättar för dig hur statistiken är ut då du skrev såhär:

Citat:
De vet inte vad det är för typ av brott som skett här. Och det finns inga fakta som styrker att detta är våld i nära relation.

Nu fanns ingen källa i ditt inlägg men om siffrorna stämmer, borde väll i så fall sannolikheten vara att GM ligger i spannet av de resterande ca 70%? Dvs att GM är okänd och att det inte är våld i nära relation vi pratar om i detta fall.

Så ser inte statistiken ut.
Citera
2021-08-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Användaren är bara ytterst känslig för något som helst gällande Helena som person. Min upplevelse av henne som person förvrängdes till att respektlöst dra henne i skiten och ljuga.
Jag tyckte Helena verkade vara en väldigt fin och trevlig tjej, respektlösa jag. Låt dig inte slås ner av denna där.

Jag förmodar att hon druckit under kvällen. Jag har för mig att jag läst detta. Jag har även för mig att hon bara druckit sig "salongsberusad" typ.
Jag hoppas att det inte påverkade utgången av denna kväll.

Ok.
Nej, jag menade ju GIVETVIS inte att Helena p.g.a. eventuell berusning skulle ha sig själv att skylla för vad som hände sedan.
Men alkohol påverkar oss ju, som bekant, på olika sätt, t.ex. hur vi tar beslut, så självklart är det viktigt att försöka ta reda på hur det låg till med detta. Varje detalj måste ju analyseras om man ska ha en chans att lösa denna tragiska gåta.
Citera
2021-08-31, 22:32
Medlem
En teori:
Jag får för mig att gärningsmannen är avliden. Kanske nyligen.
Men det finns säkert en eller flera personer som känner till vad som hänt eller kanske till och med var med i något sammanhang. Har läst i tråden om att någon hört flera olika röster tillsammans med H:s skrik.
Den eller dem som känner till vad som hänt kan berätta det nu. Har man inte mördat så riskerar man inget att berätta nu. Griftefrid och liknande brott är preskriberat idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in