2021-08-31, 23:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Kanske inga alls, eftersom en nyligen död kropp oftast sjunker av sig själv i vatten. Och om den sjunker till 30 meters djup eller mer, då trycker tyngden av vattnet ovanför kroppen ner den, så att den kanske aldrig flyter upp till ytan, läs artikel nedan:

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/16/bring-up-the-bodies-gene-sandy-ralston-drowning-victims-sonar

Medeldjup i Vänern är 27 meter, högsta djup är 106 m, enligt artikeln nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nern

Men stenar kan göra det ännu svårare för kroppen att flyta upp. Och även om den flyter upp så sjunker den igen efter att den har fyllts med vatten efter en tid.

Uppfriskande med lite vetenskaplig fakta i tråden!
Citera
2021-08-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Skulle vara intressant att höra CL:s förklaring till polisen om vad han gjorde den natten och att han tydligen ägde en ljus liten bil?
Nu vill polisen ha in fler tips enligt SR P4 Skaraborg.
Hmm, ja polis (kalla fall) är kanske inte är fel ute... ?
Vad sade de på ett ungefär på radion?
Citera
2021-08-31, 23:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Skulle vara intressant att höra CL:s förklaring till polisen om vad han gjorde den natten och att han tydligen ägde en ljus liten bil?

Vem har sagt att CL ska ha ägt en ljus bil? Det som har framkommit är att CL ska ha haft tillgång till en ljus bil - eller två.
Citera
2021-08-31, 23:04
Medlem
Citat:
Läs rubriken på SR P4 Skaraborgs inslag.
Polisen: Misstänkt i Helenafallet kontaktade kvinnor

Då måste polisen veta att CL kontaktade kvinnor vid tillfället och dessutom går ut med det till media!

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet
Såg detta efter att jag ställt min fråga till dig. Sorry!
Tack för delning. Intressant.
Citera
2021-08-31, 23:06
Medlem
Citat:
Han kanske har lämnat DNA ang nåt annat brott som matchar det okända DNA-t på Helenas sko , el att dom ändå har hittat bilen , där ev Helenas DNA kan finnas . Vi får hålla tummarna nu
Citera
2021-08-31, 23:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Läs rubriken på SR P4 Skaraborgs inslag.
Polisen: Misstänkt i Helenafallet kontaktade kvinnor

Då måste polisen veta att CL kontaktade kvinnor vid tillfället och dessutom går ut med det till media!

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet

"Vi vill prata med kvinnor som haft kontakt med den misstänkte mannen vid den här tidpunkten", säger Jan Karlsson, utredare vid gruppen.

Ok, men då får polisen gå ut offentligt med namnet på den misstänkte. För inte räknar de väl med att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på namnet via häktningsframställan i onsdags? Eller att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på P4 Skaraborg?

Så, Kalla fall: Ut i riksmedia!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-31 kl. 23:15.
Citera
2021-08-31, 23:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Han kanske har lämnat DNA ang nåt annat brott som matchar det okända DNA-t på Helenas sko , el att dom ändå har hittat bilen , där ev Helenas DNA kan finnas . Vi får hålla tummarna nu

Om så hade varit fallet, hade polisen garanterat fått honom häktad. Polisen har inget annat än lösa indicier.
Citera
2021-08-31, 23:16
Medlem
Den otroliga listan med namn, smeknamn var dom bodde osv som finns längre bak i tråden är ju en guldgruva.
Jag ger mig fan på att mördarens namn finns med där.
Listan är så detaljerad så jag har aldrig sett nåt liknande. Den innehåller till och med vilka som är olika alias här på Flashback. Den måste tagit en evighet att sätta ihop.

Vet inte om listan finns kvar eller om moderatorn tar bort sånt. Men jag har läst den.
MKT INTRESSANT. (om man orkar för den är gigantisk) I stort sett alla i hela Mariestad 1992 är med i den
Citera
2021-08-31, 23:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Den otroliga listan med namn, smeknamn var dom bodde osv som finns längre bak i tråden är ju en guldgruva.
Jag ger mig fan på att mördarens namn finns med där.
Listan är så detaljerad så jag har aldrig sett nåt liknande. Den innehåller till och med vilka som är olika alias här på Flashback. Den måste tagit en evighet att sätta ihop.

Vet inte om listan finns kvar eller om moderatorn tar bort sånt. Men jag har läst den.
MKT INTRESSANT. (om man orkar för den är gigantisk) I stort sett alla i hela Mariestad 1992 är med i den

Min fetning: Smart ...
Citera
2021-08-31, 23:20
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Vi vill prata med kvinnor som haft kontakt med den misstänkte mannen vid den här tidpunkten", säger Jan Karlsson, utredare vid gruppen.

Ok, men då får polisen gå ut offentligt med namnet på den misstänkte. För inte räknar de väl med att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på namnet via häktningsframställan i onsdags? Eller att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på P4 Skaraborg?

Så, Kalla fall: Ut i riksmedia!

Ja de måste ju öppna upp med mer info om det ska få det de söker. Annars funkar det ju inte
Citera
2021-08-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tänkte bara om det har anträffats någonting som antyder att hon är död? Stor blodansamling?
Teoretiskt skulle hon kunna vara vid liv, instängd sen drygt 30 år, försetts med mat och utnyttjats, typ likt bunkerläkarens plan? Han ville ha en flickvän, tänkte att tjejen skulle bo i bunkern totalt isolerad mm

Citat:
Om så hade varit fallet, hade polisen garanterat fått honom häktad. Polisen har inget annat än lösa indicier.
Det kan ju ha tillkommit efter dom släppt honom, vi får nog bara vänta o se. Tror dom har mer än lösa indicier.
Citera
2021-08-31, 23:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Intressant artikel i P4 Skaraborg ikväll:

Klistrar in några inlägg i tråden som skulle kunna ha koppling till detta:

Inlägg 1569:

Jag lägger upp en liten fråga till er andra.

Det vita bilen har ju varit efterlyst av Polisen via media och jag minns att jag läste en artikel samma sommar som Helena försvan. Enligt den artikeln skulle Helena ha setts tala med en man i en vit bil i en korsning i närheten till hennes hem. Polisen vill få kontakt med mannen i bilen men trots efterlysningen fick de aldrig kontakt med föraren.

Jag undrar om någon mer hört talas om den här händelsen.

Inlägg 1570:

Jo, det finns även i mina gömmor. Tror till och med att personen skulle ha cendrefärgat hår.

Inlägg 1779:

Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:

Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."

Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?

Mycket intressant! CL's modus operandi verkar alltså ha varit precis det jag nyss föreslog i ett inlägg, d.v.s. att han planlöst körde runt för att hitta ett "lämpligt offer".

Scenariot som jag föreslog var att CL kom körandes på Ekuddenvägen och plötsligt fick syn på Helena komma gåendes ensam alldeles i närheten av kohagen och stigen. Där tog han kontakt med henne.

Hoppas att någon av kvinnorna - yngre flickorna - som blev antastade i det aktuella området för HA's försvinnande och i andra delar av Mariestad under våren/sommaren -92 hör av sig 🙏
Med lite tur kanske någon t.o.m. kände igen CL eller kan beskriva både honom och bilen lite mer detaljerat.

Behöver jag ens påminna om att mitt scenario blev totalsågat och förlöjligat av Ugglan? 😁

Citat:
Så är det. Pudelfrillan anklagar mig för att ha "låst" mig för KM, att jag har "tunnelseende" om honom (och PU) och så vidare. Men Pudelfrillan har inget öppet sinne själv, inte. Han har helt låst sig för CL och "vet" nu också att KM inte var på plats. För Pudelfrillan kom CL som en räddande ängel på så sätt att CL blev ett verktyg att få bort intresset för just KM. Ska man skratta eller gråta?

Det här inlägget blir en klassiker! 😂
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-01 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in