Citat:
Ursprungligen postat av
Kvasta-Sara
Intressant artikel i P4 Skaraborg ikväll:
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-soker-kvinnor-som-mott-den-misstankte-i-helena-fallet
Klistrar in några inlägg i tråden som skulle kunna ha koppling till detta:
Inlägg 1569:
Jag lägger upp en liten fråga till er andra.
Det vita bilen har ju varit efterlyst av Polisen via media och jag minns att jag läste en artikel samma sommar som Helena försvan. Enligt den artikeln skulle Helena ha setts tala med en man i en vit bil i en korsning i närheten till hennes hem. Polisen vill få kontakt med mannen i bilen men trots efterlysningen fick de aldrig kontakt med föraren.
Jag undrar om någon mer hört talas om den här händelsen.
Inlägg 1570:
Jo, det finns även i mina gömmor. Tror till och med att personen skulle ha cendrefärgat hår.
Inlägg 1779:
Jag fortsätter att hänvisa till TSL och Björn Jansson veckan efter Helenas försvinnande:
Kriminalkommissarie Karl-Erik Kvist konstaterar:
"...anmälningar inkommit från kvinnor - yngre flickor - som säger sig ha blivit antastade med lättare fysiska kontakter och att bilar kört upp intill flickorna. Detta skall ha skett i det aktuella området för Helenas försvinnande och i andra delar av Mariestad. Och det har skett under våren...."
Detta uttalande är ju lika intressant som vittnesutsagan från "damen med hunden". Kvist talar i pluralis och det innebär att flera blivit antastade. Är detta utrett ordentligt och i så fall: Vad har man kommit fram till?
Vilken otrolig koll du har, tänker på inläggen du lagt in.
Jan Karlsson - Kalla Fall tydligen, är det samme polis Jan K som hade hand om Helenas fall på skövdepolisen tro? Det var han och Lars Johansson som kunde fallet stod att läsa i samband med radioserien 2017. Johansson har gått i pension vad jag vet och råkar veta att den Jan K jag tänker på blir 63 år i höst. Han skulle nog väldigt gärna vilja kröna sin karriär med en lösning på vad som hände Helena.
Jätteintressant som står att läsa och att höra i länken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
"Vi vill prata med kvinnor som haft kontakt med den misstänkte mannen vid den här tidpunkten", säger Jan Karlsson, utredare vid gruppen.
Ok, men då får polisen gå ut offentligt med namnet på den misstänkte. För inte räknar de väl med att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på namnet via häktningsframställan i onsdags? Eller att alla kvinnor i Mariestad 1992 har koll på P4 Skaraborg?
Så, Kalla fall: Ut i riksmedia!
Tänker jag helt galet nu men vore det inte dumt att gå ut med namn (och bild?

) - även om många nog redan vet namnet - de vill väl gärna ha vittnesmål och beskrivning av mannen som antastat dem, eller vad man ska kalla det, om de kan komma ihåg det så långt efteråt vill säga. Kan bli svårt men förhoppningsvis inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Min fetning: Smart ...
Fast de användarnamn som står med på den listan är väl på dem som själva har gått ut i tråden och presenterat sig?