Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Nej, så menar jag inte.
Jag menar man kan se om det pågår aktiviter hemma hos en person genom att undersöka elförbrukningen för den aktuella tidsperioden.
Vissa har skrivit att SD använde tårkskåp för att torka skorna(nu ör det iofs bekräftad att han aldrig tvättade skorna). Då kan man se det på elförbrukningen i så fall.
Om han kokade kaffe eller bryggde te då kan man se det på elförbrukningen. Alltså jag menar vardagliga aktiviteter.
Men fortfarande är det i princip omöjligt att säga vilka apparater etc som dragit el.
Om det är säg en sommarstuga som aldrig används på hösten och plötsligt i oktober är det en peak på elförbrukningen då kan man dra en slutsats att någon apparat eller byggfläkt eller vad som helst dragit igång då, till skillnad från kringliggande dagar då förbrukningen är plan, på basnivå.
Jfr ett annat reellt mordfall. Det handlade om en ugn för bränning av keramik. Man kunde konstatera att när den drog igång så kunde man avläsa det på elmätarens listor, med klockslag. Då skulle värmen dras upp till kanske över 1000 grader, kommer inte ihåg exakt, men det var mycket varmt i alla fall.
Om SD tvättar, har torkskåp igång, har lite golvvärme, har diverse prylar på laddning inför resan, kokar kaffe, kollar datorn, tänder lyse när han duschar, vad vet jag, så tror jag att det är i princip omöjligt att särskilja vad som orsakar vilken förbrukning. Inte heller tror jag att förbrukningen kommer att peaka direkt, kanske mer bölja lite grann på en tämligen normal nivå.