2021-08-30, 09:16
Bannlyst
Asso jag fattar seriöst inte.

Har de flesta skjutningar att göra med blåsningar mellan parter inom leveranskedjan från knarkproduktion till slutkund, eller handlar det mest om hämnd pga mobbning och onödiga, kaxiga dispyter utanför tunnelbanespärrarna?

Har det ens med droger att göra? Kan det vara relaterat till nåt annat? Den kriminella världen är ju inte bara droger utan restaurangfiffel, asylhandläggare på migrationsverket, diverse företagsupplägg, målvakter, bedrägerier..

Jag är inte insatt men hörde om rånbytet i täby, det förstod jag, men alla hundratals skjutningar och den senaste nu...
Vad fan handlar det om? Är folk seriöst villiga att sitta 20 år i bunker för att mörda en somalier, kurd eller afghan? Varje dag i afrika bajsar de ut 100 000 somalier i minuten, ska man offra sitt liv för en enstaka i järva?

Är det sant att gängkriminella torpeder leker iskalla men egentligen är de fyllda med skam, nedknarkade, självmordsbenägna incels utan mening med livet?
Varför inte bara gå vidare med livet ifall en råttunge mördar ens bror? Fattar hur det känns att ha en somalier som under flera års tid grovt förnedrat ens kurdbror typ eller vice versa, då måste hämnd utkrävas rent känslomässigt, men vill man också hamna i graven? Somalierna är alltid fler och genetiskt överlägsna.

HSL har uppenbarligen blivit så stora i hela Sverige att vi ser imploderingen kötta sönder en del, men why though. Låt grabben jobba 12 månader, skaffa kreditvärdighet och sedan ta lån 300k? Alla kommer överens, klart. Varför mörda för en skuld på 20 lax? WTF
Absolut sjukaste var ju Chihab från Vårbynätverket som detonerade bomber på en person som han trodde snott "Chihabs bil", men egentligen var det polisen som bogserat bort den pga felparkering typ.
Senast redigerad av butterflykniv 2021-08-30 kl. 09:28.
Citera
2021-08-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vem säger att det är slumpmässigt? Man tar in folk som är intressanta och visar det inget så släpps det. Det är SÅ det fungerar. Har inget med att visa upp sig eller spänna muskler muskler osv. Det är DU som VILL se det så för att ha någon att klaga på. Nej man ska INTE chilla o låta dom ha ihjäl varandra då oskyldiga drabbas.

Att i stort sett alla gripna snart släpps är lätt att missförstå som att polisens gripanden är slumpmässiga, orsaken är snarare att polisens arbete stegvis har övergått från att lösa brott till att försöka bromsa brottsutvecklingen.
Citera
2021-08-30, 09:21
Medlem
Ena personen som sköts igår är avliden.
Citera
2021-08-30, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becknare

Källa?
Citera
2021-08-30, 09:28
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv

Har de flesta skjutningar att göra med blåsningar mellan parter inom leveranskedjan från knarkproduktion till slutkund, eller handlar det mest om hämnd pga mobbning och onödiga, kaxiga dispyter utanför tunnelbanespärrarna?

Enligt Diamant Salihu så inleddes konflikten i Järva 2015 med några blev missnöjda med att de inte fick vara med på ett rån av en växlingskontor. Senare har det spårat ur och nu minns väl knappast någon hur det hela började, nu blir riktiga eller inbillade oförrätter en ursäkt till att ta till vapen för det minsta. Dessutom verkar det som som en del av offren inte själva är kriminella, men det räcker att vara vän eller släkt med någon som är det för att själv uppfattas som en legitim måltavla.
Citera
2021-08-30, 09:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De 8 som är gripna inatt, kan inte Polisen sätta in dessa på livstid bara sådår, de har säkert mördat folk fast de inte har bevis, då skulle det bli lungt ett tag, men snart läser man att alla är släppta på fri fot...
Citera
2021-08-30, 09:44
Medlem
Drooids avatar
Uppdatering i Aftonbladets https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rd-i-stockholm artikel:

Citat:
– Vi misstänker inte att alla händelserna har kopplingar till varandra, men vi misstänker definitivt att det kan finnas ett samband mellan några av skottlossningarna, säger Ola Österling.

Citat:
Under söndagskvällen och natten mot måndag har polisen fått in larm om skottlossningar på fyra olika platser i Stockholm.

Larmet om den första skottlossningen, som ägde rum i Tensta, inkom vid 20-tiden på söndagskvällen. Där bekräftade polisen skotthål i två bilar.

Vid 23-tiden fick polisen även in ett larm om en skottlossning i Hägersten.

– Man har sett flera personer springa från platsen där skotten hördes. Vi har hittat tomhylsor vid platsen och senare kunnat gripa två personer misstänkta för skottlossningen, säger Ola Österling.

Vid 03-tiden inkom larm om ännu en skottlossning, denna gång i Bredäng. Även där har polisen hittat tomhylsor vid platsen. Polisen utreder nu om det finns något samband mellan skottlossningarna.

– Vi misstänker inte att alla händelserna har kopplingar till varandra, men vi misstänker definitivt att det kan finnas ett samband mellan några av skottlossningarna, säger Ola Österling.

Polisinsatsen efter skjutningen i Hjulsta fortsätter med oförminskad styrka under måndagen. Flera personer har hämtats in till förhör och flera platser har spärrats av.

Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/tva...rligt-skadade/
Citat:
Skjutningarna har krävt stora polis- och utredningsresurser av polisen under natten, förklarar Ola Österling, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

– Det är en exceptionell situation, säger han.
Senast redigerad av Drooid 2021-08-30 kl. 09:48.
Citera
2021-08-30, 09:45
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Det är kombinationen affärsverksamhet med osedvanligt dålig impulskontroll och outvecklat steg två tänk som gör att det blir så här.

Då Hans på Ericsson går in i ett affärsmöte och leverantören han möter plockar upp ett par argument till varför de behöver lite mer betalt så analyserar Hans informationen och går dem antingen till mötes, eller så tackar han respektfullt för visat intresse och väljer en annan leverantör om de inte är överens om exempelvis ersättning för en leverans av halvledare.

Då hundragubben och broooor går in i ett affärsmöte och leverantören de möter tar upp ett par argument till varför de behöver betala lite mer så analyserar inte hundragubben den infomationen för han saknar impulskontroll och analytisk förmåga och flippar på en sekund och skriker istället "Eyyy Horunge!!! Du försöker knulla mig!!!" och sen blandar sig broooor in och pistolwhippar leverantören och så har du upptakten till en konflikt.

En rasist skulle säga att de är felknullade från början. Jag tror inte på den teorin.
En dygdsignalerande vänsterbliven skulle säga att det är för att staten svek dem. Jag tror inte på den teorin.

Vad jag tror är att om man tillåter en kriminell värld att finnas så fylls den av de som vill fylla den.

Lösningen är enkel: Bygg dubblet så många fängelser. 2x eller 3x strafflängd för brott kopplat till gängkriminalitet. 2x eller 3x strafflängd för de som är notoriska återfallsförbrytare. Ingen förtida frigivning.

Det kommer ta 10 år, men efter det så har vi sorterat ut den som inte kan bete sig i samhället och vi har signalerat till nästa generation av filterlösa grabbar (de som är 10-12 år idag) att det finns noll framtid bland gängen så de kommer att finna sig i att ha någon form av vanligt jobb.

Klart.
Citera
2021-08-30, 09:46
Medlem
hijodejuans avatar
Citat:

De flesta skjutningar är pga personliga konflikter, inte för att utöka revir eller något annat. (Enligt den professor som intervjuades i Agenda igår)
Citera
2021-08-30, 09:47
Medlem
Fått till mig att jafar byn ska ha blivit skjuten i benet men vet själv inte om de finns någon sanning i de , borde ha blivit en större nyhet snabbare nyhet isåfall tänker jag , någon mer som hört samma sak?
Citera
2021-08-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becknare

Enligt folk på plats var tydligen båda två väldigt livlösa när polisen fann dom.

Alla dessa skjutningar har gjort svenska läkare duktiga på att operera och förlänga livet för skottskador.

Även om det blir ett dubbelmord till slut kommer det nog att behandlas som en marginell händelse av media.
Citera
2021-08-30, 09:51
Medlem
AN68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
De 8 som är gripna inatt, kan inte Polisen sätta in dessa på livstid bara sådår, de har säkert mördat folk fast de inte har bevis, då skulle det bli lungt ett tag, men snart läser man att alla är släppta på fri fot...
Kan man inte bara dra in ditt körkort eller så borde du åtminstone kunna få lite böter? Du har säkert kört för fort någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in