2021-08-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
De största vapenläckaget som har hänt i sverige ansvarar staten för. Förr var det vanligt att MC gäng plundrade militära kasuner med militära vapen som var utplacerat i skogen av armen. Inte sådär jättelyckat när banditer förstod detta.

Det ena vapnet var en svensktillverkad automatkarbin som används av försvaret. Under 90-talet skedde flera stora vapenstölder från militären och många vapen är fortfarande inte återfunna.

https://sverigesradio.se/artikel/7440197

Fast samtidigt är det väldigt sällsynt på senare år att de används i brottslighet. Jag minns inte sist en Ak4 eller Ksp användes i en gängskjutning.
Citera
2021-08-29, 22:53
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Fast samtidigt är det väldigt sällsynt på senare år att de används i brottslighet. Jag minns inte sist en Ak4 eller Ksp användes i en gängskjutning.

FAST det spelar ju ingen roll. Vem läckte alla vapen?
Citera
2021-08-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antagligen nämndes hur lång tid det handlade om, men hur som, 2-300 halvautomatiska Glock hann han leverera.
Vilket beror på att Polismyndigheten struntade i att göra sitt jobb. Om PM hade skött tillsynen så hade denna kriminalitet kvävts i sin linda. Det är inte så svårt att få tillstånd för vapenhandel, jag hade själv fått tillstånd utan problem, om jag så hade önskat. Men PM skall utöva tillsyn, vilket de helt struntade i vad gäller dalmasen. Skulden ligger huvudsakligen hos PM. Och ett par hundra Glock är en droppe i havet, vad gäller illegala vapen i Sverige. Jag passerar svenska gränsen med bil ganska ofta, och det är noll tullare och polis mer än hälften av gångerna.

Vad gäller halvautomatiska Glock: Känner du till om Glock tillverkar vapen som inte är halvautomatiska? för det har jag aldrig hört talas om.
Citera
2021-08-29, 23:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vilket beror på att Polismyndigheten struntade i att göra sitt jobb. Om PM hade skött tillsynen så hade denna kriminalitet kvävts i sin linda. Det är inte så svårt att få tillstånd för vapenhandel, jag hade själv fått tillstånd utan problem, om jag så hade önskat. Men PM skall utöva tillsyn, vilket de helt struntade i vad gäller dalmasen. Skulden ligger huvudsakligen hos PM. Och ett par hundra Glock är en droppe i havet, vad gäller illegala vapen i Sverige. Jag passerar svenska gränsen med bil ganska ofta, och det är noll tullare och polis mer än hälften av gångerna.
Men om du blir stannad så är det värre att ha ett funktionsdugligt vapen än en gaspistol som är godkänd i vissa länder, och som just dessa vapensmedar bygger om.

Antagligen är risken för att du ska bli kontrollerad ganska liten, men för kriminella är risken stor.
Citat:
Vad gäller halvautomatiska Glock: Känner du till om Glock tillverkar vapen som inte är halvautomatiska? för det har jag aldrig hört talas om.
Senast jag hade ett vapen var under en utlandstjänst för ganska många år sedan, inte en aning om pistolen var halvautomatisk eller inte, den låg laddad och redo i mitt skåp under utlandstiden och lämnades in i Södertälje när jag kom hem.
Senast redigerad av constant 2021-08-29 kl. 23:40.
Citera
2021-08-29, 23:51
Medlem
Citat:
Men om du blir stannad så är det värre att ha ett funktionsdugligt vapen än en gaspistol som är godkänd i vissa länder, och som just dessa vapensmedar bygger om.

Antagligen är risken för att du ska bli kontrollerad ganska liten, men för kriminella är risken stor.
Senast jag hade ett vapen var under en utlandstjänst för ganska många år sedan, inte en aning om pistolen var halvautomatisk eller inte, den låg laddad och redo i mitt skåp under utlandstiden och lämnades in i Södertälje när jag kom hem.
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel ombyggda gaspistoler, så hade vi nog fått veta det.
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel licensierade vapen, så hade vi nog fått veta det också.
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel helt hembyggda vapen, så hade vi definitivt fått veta det.

Men sanningen är att de flesta kriminella vapnen är insmugglade från Balkan.
Citera
2021-08-29, 23:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel ombyggda gaspistoler, så hade vi nog fått veta det.
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel licensierade vapen, så hade vi nog fått veta det också.
Om det i Polisens beslag av illegala vapen fanns en stor andel helt hembyggda vapen, så hade vi definitivt fått veta det.

Men sanningen är att de flesta kriminella vapnen är insmugglade från Balkan.
Menar du att bokens författare ljuger? Kan det vara så att du får reda på några hemligheter som jag missade i boken?

Antingen är det vapen som är legala eller så är det vapen som är illegala. Man tar fler vapen numera:
Citat:
Fler beslagtagna vapen och sprängämnen i år jämfört med samma period 2019. Det är några av resultaten hittills i polisen i region Stockholms arbete mot den grova brottsligheten.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/april/fler-beslag-av-vapen-och-sprangamnen-i-stockholm/

Varifrån tänker du att dessa vapen kommer från?
Senast redigerad av constant 2021-08-30 kl. 00:00.
Citera
2021-08-30, 00:15
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:

Har du ingen aning om huruvida din pistol var halvautomatisk eller ej, så borde du nog inte ha nån pistol.
Citera
2021-08-30, 01:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Har du ingen aning om huruvida din pistol var halvautomatisk eller ej, så borde du nog inte ha nån pistol.
Klart jag vet, bara dummar mig.

Men vapen var inte anledningen till min utlandstjänst.
Citera
2021-08-30, 10:39
Medlem
chimichurris avatar
Omyggda start och gasvapen står för majoriteten av vapnen enligt svt.se

Bland både Tullverket och Polisens beslag står den här vapensorten för ungefär 30 procent av alla skjutvapenbeslag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ombyggda-startpistoler-allt-vanligare-i-skjutningar

Case closed
Citera
2021-08-30, 11:56
Medlem
Citat:
Menar du att bokens författare ljuger? Kan det vara så att du får reda på några hemligheter som jag missade i boken?

Antingen är det vapen som är legala eller så är det vapen som är illegala. Man tar fler vapen numera: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/april/fler-beslag-av-vapen-och-sprangamnen-i-stockholm/

Varifrån tänker du att dessa vapen kommer från?
Huvudsakligen insmugglade från Balkan. Licensierade vapen hamnar mycket sällan på den illegala marknaden, dalmasen är en anomali. Varför länkar du till en notis från Polisen som inte på något vis stöder ditt narrativ?
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Omyggda start och gasvapen står för majoriteten av vapnen enligt svt.se

Bland både Tullverket och Polisens beslag står den här vapensorten för ungefär 30 procent av alla skjutvapenbeslag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ombyggda-startpistoler-allt-vanligare-i-skjutningar

Case closed
Om du tror att 30% är majoriteten så behöver du nog repetera matematik för ÅK6. Och även om insmugglade startpistoler byggs om, så är de fortfarande inte licensierade vapen som läckt till den illegala marknaden. Jag ställer mig mycket skeptisk till att det i den undre världen finns tillräckligt duktiga vapensmeder för att klara av att räffla en pipa. Visst fungerar en slätborrad pipa på kort håll, men alla som har testat en slätborrad flintlåspistol på 25 meter, vet hur precisionen är.
Citera
2021-08-30, 12:07
Medlem
Intressant är vad som menas med "militära vapen". Skulle en AR hamna under den kategorin, eller under "kulgevär"?
Citera
2021-08-30, 12:16
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Huvudsakligen insmugglade från Balkan. Licensierade vapen hamnar mycket sällan på den illegala marknaden, dalmasen är en anomali. Varför länkar du till en notis från Polisen som inte på något vis stöder ditt narrativ?

Om du tror att 30% är majoriteten så behöver du nog repetera matematik för ÅK6. Och även om insmugglade startpistoler byggs om, så är de fortfarande inte licensierade vapen som läckt till den illegala marknaden. Jag ställer mig mycket skeptisk till att det i den undre världen finns tillräckligt duktiga vapensmeder för att klara av att räffla en pipa. Visst fungerar en slätborrad pipa på kort håll, men alla som har testat en slätborrad flintlåspistol på 25 meter, vet hur precisionen är.

Kontentan är att start och gaspistoler är licensvapen i sverige. Sedan att de inte är köpta här spelar ingen större roll. Så det är både rätt och fel alla kalla det ombyggda licensvapen. Vapnen är oavsett inköpta lagligt från de länder där de säljs helt öppet. Buset brukar inte räffla vapnen då det ej behövs när man bara skjuter på 2-3 meters avstånd. Men speciellt svårt är det inte. Alternativet är att sätta in en liner och det behöver man inte vara raketforskare för att fixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in